Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

talbok med ipod video 60gb, frågor?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hej
jag har en ipod video 60gb
jag har lite problem med den...

när jag lyssnar på talbok så nollställs spelaren ibland. att jag måste spola fram till där jag var och det är inte alltid man vet exakt vart man var i en 22 timmars bok.

sedan undrar jag om det går att öka hastigheten på talboksuppspelningen mer än de tre steg som finns i ipoden?

Är uppspelningsfilen i mono?

Är filerna i m4b-fomat? Då kan du sätta flaggan för "Kom ihåg uppspelningsposition".

Ursprungligen av petern:

Är filerna i m4b-fomat? Då kan du sätta flaggan för "Kom ihåg uppspelningsposition".

ja alla filer är i mp4 format och jag har satt uppspelningspositionen att kommas ihåg. men det är ändå så att spelaren nollställs när man startar den ibland. ibland så kan man lyssna i ett par minuter och sedan nollställs den eller så är den redan nollstäld när jag drar igång det hela.

Alltså, nu råder det lite förvirring här. Vilket format är filerna i? Är dom i m4b-format så bör det inte vara något problem. Är de inte det så borde du importera dem som sådana. Detta gör du enklast genom att sätta i cd-skivan, och i iTunes välja att importera spåren i filformatet m4a. Sedan ska det bara vara att döpa om filtillägget till m4b efter att rippningen är klar.

ok jag skall ta allt från början.

jag gör så här när jag lägger in en talbok som jag har i mp3 form.

jag lägger först ihop alla mp3 filer med programet mp3merge så att det blir 1 fil.

sedan tar jag denna fil och lägger in i itunes och där konverterarjag om filen till ACC med hjälp av itunes.

när detta är gjort så tar jag bort filen ur itunes och sedan går jag in i utforskaren där jag ändrar filformatet från .mp4a till .mp4b

sedan lägger jag in denna nya .mp4b fil i itunes och drar över den till min ipod!

då hamnar den som talbok/ljudbok i min ipod spelare (ipod 60gb video).
när jag sedan lyssnar på filen/boken så spelas den upp och allt är frid och fröjd. när jag pausar/stänger av så sparas allt och jag kan fortsätta från där jag slutade. MEN.. ibland så nollställer sig spelaren efter någon minut . då är jag tvungen att spola fram till där jag var! min fråga är varför detta händer och vad jag kan göra för att slippa det?

sedan en annan fråga. när jag lagt in min ljudbok på ipoden så visar den att filen/boken är flera tusen timmar lång medans den egentligen är bara 22 till exempel. varför?
ibland blir det rätt antal timmar men oftast blir det flera tusen timmar.

hoppas ni förstod mina frågor
är det något mer ni vill veta för att hjälpa mig så fråga.

Du verkar göra helt rätt. Har råkat ut för liknade saker.

Du verkar göra helt rätt. Har råkat ut för liknade saker. Ev. tror jag att man kommit åt fram eller bakknappen. Då börjar filen om från början. Tur att diamanten finns så man snabbt kan scrolla till stället man var innan

/Gustav

Det där lät ju helt crazy

Då kan jag nog inte hjälpa dig mer tyvärr, har ingen aning om vad som kan vara snett. Har du provat att uppdatera till senaste firmware osv..? Det kan ju kanske ha smugit med något mjukvarufel i någon av de tidigare versionerna.
Om ingen kan hjälpa dig här,vilket väl någon borde kunna göra så kan du alltid fråga på ilounge.com, i det forumet tror jag att dom kan hjälpa dig isåfall.

men hur kan jag komma åt spolknapparna om spelaren är låst och när jag prövar så att trycka medvetet så fungerar inga knappar.

vad är diamanten? menar du scrollhjulet/skivan att man snurrar med fingret och spolar sig frammåt?

Jag får också oavstående fel, dvs att den ibland, efter ett par minuter eller så verkar återställa sig, händer dessutom rätt ofta för mig. Väldigt irriterande om man t.ex lyssnar i bilen och inte helt lätt kan spola, eller ens vet var man var..
Har en Video 30Gb.

Kan väl lägga till att det är värt att kolla formatet på de mp3 filer man slår ihop, de som har variabel bitrate (VBR) går att slå ihop i vissa program men producerar konstigt resultat, t.ex att tiden inte stämmer och att man får problem med att spela upp dem. Försök se till att mp3-filerna är kodade i någon konstant bitrate i stället, verkar fungera bättre (om än inte perfekt, får fortfarande problemet ovan).

Förstår inte riktigt vad poängen är med att slå ihop filerna till en? Vad är fördelarna med detta?

Fördelen är att man slipper avbrott när man kommer till slutet av en fil och måste välja nästa. Dessutom finns det ju ingen bra struktur för talböckerna så det blir bökigt att leta bland böckerna om varje är updelad på femtielva filer.
Man kan ju spela dem som vanliga musik-mp3's, men då håller ipoden å andra sidan inte reda på var man var i filen.

sitter fortfarande med samma problem
har inte lyckats lösa det alls...
har prövat att ladda in olika typer av filer och gjort om dom till rätt format allt enligt ovan.
men fortfarande så nollställs spelaren efter någon minut när man skall lyssna. alltså så händer det bara när jag skall lyssna och spelaren varit avstängd/ej aktiv efter det hänt en gång och jag startar igen så fungerar det kanon. men det är jäkligt störigt att behöva spola 22 timmar varje gång man vill lyssna på boken.

ingen som har några förslag?

  • Oregistrerad
  • 2006-06-12 15:45

Jag kör så att jag har alla småfilerna i en smart spellista och när en fil är spelad så tas den bort ur listan.
Detta gör ju dock att "shuffle songs" inte fungerar att använda men då kör ja en annan spellista som innehåller all musik, och "settings -> shuffle -> songs". Och när jag ska lyssna på en bok stänger jag såklart av shuffle.

Ursprungligen av andersuno:

Detta gör ju dock att "shuffle songs" inte fungerar att använda...

Du kan exkludera filer från shuffle. Kolla under Visa info/Alternativ. Där finns "Hoppa över vid blandning".
Måste ställas in fil för fil iofs. men det finns AppleScript som ordnar det.
http://tinyurl.com/s36l4

Nån som testat detta med den nya uppdateringen (2006-06-28)? På min 30Gb Video så verkar det bli färre reset av ljudböcker, det händer dock fortfarande emellanåt.. Tyvärr..

  • Oregistrerad
  • 2006-10-27 17:47

jag vet att detta är en ganska gammal tråd men jag har detta problem på min nya ipod video 30 gb... skitjobbit... någon som har löst problemet ännu?

Ursprungligen av loranga:

jag har detta problem på min nya ipod video 30 gb

VILKET problem, tråden behandlar flera problem och ev. lösningar. Du får precisera lite och berätta vad du redan gjort för att felsöka.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-27 18:54

det problemet med att ipoden går tillbaka till huvudmenyn ibland när man lyssnar på ljudböcker och man får börja spela boken från början eftersom inget bokmärke sparas. I vanliga fall sparas bokmärke och det går att lyssna från där man slutade men oftast uppstår felet efter en minut eller så och man får spola själv... jag har böckerna i mp4b format och jag har konverterat med hjälp av iTunes... hoppas ni förstår, det är altså samma problem som tråden öppnades för!

Jag oxå...

Hej,

Jag är oxå nyfiken på nämnda problem...

Alltså problemet: "I vanliga fall sparas bokmärke och det går att lyssna från där man slutade men oftast uppstår felet efter en minut eller så och man får spola själv"

Jag inväntar min nya iPod i veckan (uppgradering från Shuffle) och sitter just nu och ska "fixa" till de ljudböcker jag har.
Hur pass vanligt förekommande är det?

Regards
/Sten

  • Oregistrerad
  • 2006-11-05 18:42

jag har får bukt med problemet genom att dela upp ljudböckerna i flera delar på typ en timme var och då fungerar det perfekt... det verkar altså vara längden på filerna som gör det svårt för ipod... tanka bara någon mp3 splitter och dela upp dem och konvertera sedan till m4b igen!

Själv har jag sällan problemet numera, ens med stora böcker. Men jag har gjort så att jag bara slår ihop mp3-filerna men inte konverterar, mest för att slippa tidsödande konvertering och riskera sämre ljud, så slår jag på remember position och don't shuffle flaggorna. Så har jag lagt in in en kategori Talbok så att talböckerna visas i en egen playlist. Funkar finfint.

Enda problemet jag har fått är att vissa filer resettar hela ipoden när jag försöker spela dem. Lustigt nog funkar det om jag börjar lyssna från iTunes (bara ett par s).

talboksproblem

Jag har läst att man kan konvertera talböcker till ipod och få dem i talboksmappen genom att först lägga ihop mp3 filerna till en fil och sedan konvertera dem till m4b filer. Programmet som rekommenderas heter mp3merge, men jag kommer inte in på någon sida där det går att ladda ner. Varje gång jag väljer Download så saknas sidan. Jag har prövat på flera olika siter. Vad är det för skillnad på Mp3Merge App 1.0 och Mp3Merge DLL 1.0? Finns det något annat program som man kan ladda ner istället? Hur vet man att sidorna där programmen finns inte också skickar med en massa spyware och liknande?

1
Bevaka tråden