Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

edit; nu är den lagad!!! har bytt disk(trasig G3 15GB var handla ny disk?)

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-01-07 21:48

Hello, vilka specifikationer är det på hårddisken, mått å sånt, kanske nån vet var man kan köpa en ny hårddisk?

billigare att köpa ny iPod, leta på blocket.

Ursprungligen av martin_stenmark:

billigare att köpa ny iPod, leta på blocket.

Det är klart att det inte är billigare att köpa en ny iPod! Ett batteri kostar bara 250 kr och det verkar inte särskilt svårt att byta det själv.
Det finns beskrivet på forumet hur man byter det, så sök!
Lycka till!

Ursprungligen av Ollesallagetter:

Det är klart att det inte är billigare att köpa en ny iPod! Ett batteri kostar bara 250 kr och det verkar inte särskilt svårt att byta det själv.
Det finns beskrivet på forumet hur man byter det, så sök!
Lycka till!

Blir svårt att ersätta en hårddisk med ett batteri:p

Tror att det säljs många på eBay

  • Oregistrerad
  • 2006-01-07 23:04

ja precis, batterier var det ju inte frågan om, å det är värt att byta disk, för annars får man ju en till ipod som snart går sönder, om man har köpt den på blocket respektive ebay, jag köpte en kvaddat 3G för 200:- så jag tycker att det är värt att laga....men frågan var ju var man kunde hitta en, tänkte om kanske denna passade http://www.dustinhome.se:80/dacsaportal/?ProdID=5010084559 då blir det 1525:- för en 40Gb Ipod, knäck det med en ny(beggad) ipod...

Så var köper man ny disk om inte denna stämmer?

Nån som har yttermåtten på disken??

  • Oregistrerad
  • 2006-01-07 23:16

som insperation om man vill byta disk...
http://www.notpopular.com/blog/comments.php?blogID=63

  • Oregistrerad
  • 2006-01-07 23:30

Du får gärna ta lite bilder och skriva några ord när byter hårddisk. Skulle va kul och interessant att följa.

MVH // Simon Klinga

OK, jag ska sluta klaga på er, ni som vill laga nu. Det såg roligt ut att byta hårddisk!! Inte svårt (eller?) och kul att få en större hd än man kan köpa tex. Hur stor är max(GB)? Bara LITE offtopic: vilken iPod har vilken HD? Tex, har 1G en 1,8" eller en 2,5", jag menar, den är ju så tjock, eller är det batteriet som tar plats? (Om man jämför med g5 så är den ju nästintill dubbelt så tjock)
Lite dyrt för ett sådant äventyr dock...

  • Oregistrerad
  • 2006-03-21 14:33

Nu har jag bytt disk i min ipod 3G, handlade disk på komplett.se 950:- + frakt, satte in en Toshiba MK2006GAL 20gb istället för 15gb som var orginal, observera att det måste vara rätt storlek på disken för aktuell ipod annars ryms den ej, följde guiden på http://www.notpopular.com/blog/comments.php?blogID=63 och kan meddela att det fungerar alldels utmärkt, kan varmt rekomendera det hela, känns kul att ha en fräsch disk igen...so ride on

>simonklinga, orkade inte ta några kort då de finns på ovanstående länk...titta där....

Laserfox: härligt att det gick vägen med bytet!

Nu ska jag göra bytet av en krasslig 20gb hårddisk på min iPod 4G, kommer använda mig av guiden ovan och inköpte hårddisken ifrån komplett.se

Önska mig lycka till

Det gick hur bra som helst att byta hårddisk,
lite knepigt att veta var man skulle öppna med skruvmejseln.

Om man tittar på bilden som finns på bloggen ovan, så finns det fyra bra ställen som är optimala att använda när man ska öppna ipoden.

Sen den vita plastbiten, som hör till dock-porten, sitter helt separat fastskruvad och den behöver man inte bry sig om alls.

De var nog allt jag kunde bidra med.

Ursprungligen av gahrons:

Nu ska jag göra bytet av en krasslig 20gb hårddisk på min iPod 4G, kommer använda mig av guiden ovan och inköpte hårddisken ifrån komplett.se

Lazorfox, Jag undrade precis om det skulle gå att använda en MK2006GAL i en G3 iPod med trasig MK1504GAL hd. Jag har sett på andra ställen att det inte gick. Vad gjorde du efter installationen att få det att funka? Very Inspiring. Tack

Ursprungligen av Nonila:

Lazorfox, Jag undrade precis om det skulle gå att använda en MK2006GAL i en G3 iPod med trasig MK1504GAL hd. Jag har sett på andra ställen att det inte gick. Vad gjorde du efter installationen att få det att funka? Very Inspiring. Tack

Undrar samma sak jag med.. Fungerar "MK2006GAL" .. Funderar ju starkt på att köp0a en trasig på ebay o sen reparera den

//Mvh Patrik

Hej,

Jag skrev till en hemsida som fixar ipod i Minnesota och frågade om det skulle funka med en MK2006GAL i en 3G iPod och de skrev: Yes, I am almost positive that it will work as long as it is the same thickness. <www.helpmyipod.com> Jag tror att jag ska prova med 2006, men känns inte helt säkert att det ska gå.

Cheers Nonila

Ja ni grabbar!

Jag antar att det är lättare att byta batteriet på sin iPod 4G ??

Edit: Nonila, nu såg jag också vad du skrev. Verkar ju fett med bra ^^

Hittade väldigt bra information om MK2006GAL i en 3G iPod på en UK websida och hur man kan installera den: http://macuser.pcpro.co.uk/

Mvh, Nonila

  • Medlem
  • 2006-05-08 11:01

hmm....så en MK2006GAL funkar alltså även i en G3?
c00l

Hoppas jag! Jag har också hört att det inte funka... Men jag har beställt en. Jag berätter sen om det fungerar (eller inte).

Cheers, Nonila

  • Medlem
  • 2006-05-09 12:09

Ser fram emot din rapport, så vågar jag beställa en oxå

Jag köpte en ny MK2004GAL istället för en MK2006GAL. Jag trodde att det skulle vara mindre risk med 2004... Men har väldigt svårt (3 dagar) att få det att funka. iMac känner nu igen iPod och den nya disken men iPod är detsamma Apple och mapp med utropstecken. Firewire verkar värdelös för det mesta. Funkar rätt bra med USB, men det går inte att Återställa iPod med den (knappen är avactiverad). Knappen är activerad med FW och börjar att Återställa men får alltid ett fel meddelande. Det verkar som det skulle kunna fungera men undrar hur de andra lyckades (så lätt). Om någon har något råd var god och kontakta mig: nonila@telia.com

Mvh Nonila

1
Bevaka tråden