Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

1 Låt - Flera Album

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejan!

Undrade om det fanns något sätt att använda 1 låt på flera album? Just nu har jag rätt många låtar som finns i flera album (alltså 2,3,4 av samma låt men i olika album). Undrade om det fanns något sätt att skriva in något under (Albums) på ID3 Tags eller något på en låt så den hamnar på fler än 1 album så man slipper slösa plats på att ha samma låt flera gånger?

tack i förhand,

• Medlem
  • 2006-05-24 13:21

Det hade varit smart om det funkade, vilket jag inte riktigt tror att det gör. Man kanske skulle kunna lägga in en m3u fil som länkar till låten på något sätt i varje album där låten finns, bara min egna hypotes.

mm, har förskt med lite olika saker men verkar inte funka nej. Ja det hade kanske funkat! Något apple borde tänka på till deras nästa firmware eller något kanske!?

Enskilda låtar ser lika ut vid första anblicken men om du tänker på att dom kan ha olika ID3-information blir det knepigare. Om dom är på olika album har dom väl olika album art, olika låtnummer, olika skivnamn och förmodligen olika årtal. Allt det är info som sparas direkt i mp3-filen.

• Medlem
  • 2006-05-24 19:57

Jo, det är sant. Men om man gjorde en M3U-fil/genväg för varje låt som man hade dubletter av förutom en, som man hade länkat m3u-filen/genvägen till. Alltså man lägger in den rätta datan i id3-taggarna i genvägen/m3u-filen. Problemet som återstår är, vad jag vet, att man inte kan skapa m3u filer eller nån form av genväg till låtar i iTunes. Jag tror knappt själv på detta men det hade varit riktigt grymt om det gick.

Genvägar (Windows) eller alias och symlinks (OS X) har inget stöd för ID3-tags. Så din idé faller på det.

1
Bevaka tråden