Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Itunes, en ofullständig produkt?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-06-03 22:24

Hey.
Har efter mitt köp av en Ipod Nano blivit mer eller mindre tvungen att börja använda Itunes. I början älskade jag det, snyggt och smart. Men efter mer användande börjar jag hitta fler och fler brister samt buggar. Tanken slog mig, är Itunes en färdig och genomtänkt programvara? Det känns som dom bara tryckte ut någon mjukvara som samspelade väl med Ipod utan att vara klara med den eller ha testat den nog länge. De två största bristerna jag stör mig på är dels att "Antal spelningar" inte loggas om man inte lyssnar KLART på en låt, jag själv vet att min mest spelade låt är "You Can't Hide You Can't Run" - men den står som spelad bara 10 gånger, just av den anledningen att jag byter ofta innan den är klar.
Nummer 2 på listan för störiga saker är bibliotekshanteringen. Winamp är utmärkt för detta måste jag säga, man väljer en mapp för music library och sen uppdaterar man denna och då finns spelningar och låtar kvar. Samtidigt ett väldigt effektivt sätt att "få bort" musik som inte ligger i den valda musikmappen. Jag får ibland låtar som jag lyssnar en gång på och då lagras dom ändå i Itunes, vilket jag finner väldigt irriterande.

Nej fy, Itunes gör mig mer och mer besviken på Apple och jag tycker dom borde se över sin programvara och kanske ta lärdom av andra musikuppspelningsprogram.

/Maks

1. Du vet ju om att låten inte räknas upp om den inte spelas klart, så låt den antingen gör det eller så kan du fixa antal spelningar i efterhand. På Doug's Applescripts finns vertyg för det
http://tinyurl.com/puqxt
Hoppas du har en Mac

2. Om du vill provlyssna en låt kan du välja att öppna den med QuickTime Player istället. Om du har en Mac behöver du inte ens öppna filen. I Förhandsvisningsfönstret finns en start/stopp-kontroll.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-04 12:53

För det första har jag inte MAC och för det andra är det skandal att det nästan bara finns scripts & plugins för macanvändare när Itunes är skapat för PC och MAC. För de som sitter på en mac har du visserligen en lösning på det, men jag anser att om jag lyssnar i 1.30min på en låt som är 1.40min tycker jag att jag har lyssnat på låten. Och alltså skall jag inte behöva ändra detta i efterhand.

För det andra så kanske du inser själv hur idiotiskt det är att behöva öppna ett nytt program för att lyssna på en låt när man har ett medieuppspelningsprogram öppet redan. Otroligt dålig lösning tycker jag. Och nej åter igen, jag har inte MAC och kan därför inte förhandsspela låtar.

Ursprungligen av sparven:

För det första har jag inte MAC och för det andra är det skandal att det nästan bara finns scripts & plugins för macanvändare när Itunes är skapat för PC och MAC.

Lucky you! Hittade ett javascript.
http://tinyurl.com/egqd9
Har inte testat.

Tycker inte det verkar som om du egentligen stör dig på iTunes funktioner. Kanske stör du dig, som jag, mer på att det är stort, tungt och långsamt? I så fall är det PC-verionens fel. Mac-version är mycket snabbare och bättre. Jag tycker inte om iTunes för Windows särskilt mycket, men jag älskar iTunes för Mac. Det är stor skillnad.

  • Medlem
  • 2006-06-04 17:38

Jag kan hålla med om att det är lite jobbigt att man måste lyssna hela låten ut för att den ska registreras. Men hur skulle man annars kunna lösa det?
Varför lyssnar du inte på hela låten? Om det är för att den är tyst i slutet (har en del låtar som är så) så kan man ställa in hur länge låten ska spelas. Högerklicka på låten välj visa info och välj fliken alternativ och minska stopptiden.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-05 00:35

länken = inte fungerande! Någon som vet något scriptarkiv för oss PC användare?

Nu funkar länken. Apple Discussions-servrarna verkar vara on/off senaste dagarna.
Sök sen i samma forum efter Javascript, det ska finnas just en scriptsamling nånstans.

Den stora bristen hos iTunes enligt mig är att det inte finns en sökfunktion som kan leta upp låtarna iTunes inte hittar när man sorterat om på hårddisken/hårddiskarna.
Punkt.

Ursprungligen av The Plague:

Den stora bristen hos iTunes enligt mig är att det inte finns en sökfunktion som kan leta upp låtarna iTunes inte hittar när man sorterat om på hårddisken/hårddiskarna.
Punkt.

Kanske "List MIAs" kan va nåt?
http://tinyurl.com/jyh6j
Om du har en Mac såklart...

Ursprungligen av petern:

Kanske "List MIAs" kan va nåt?
http://tinyurl.com/jyh6j
Om du har en Mac såklart...

Nej, tyvärr...

  • Medlem
  • Harestad
  • 2006-06-07 12:26

Man kan vända på din första fråga om att det är dåligt att man måste lyssna klart på hela låten för att den ska räknas.

Man kan även börja spela en låt, och sedan hoppa till typ 10 sekunder kvar och låta den spela klart. Då räknas det som en spelning. Så på det sättet kan du snabbt uppdatera dina spelningar till mer korrekt.

Låten du skriver om "You Can't Hide You Can't Run", kan du som andra skrivit, stoppa automatiskt genom att ta info på just den låten och sedan skriva in en egen stopptid.

Din andra fråga tror jag inte att du har fått besvarad, men om du vill spara alla låtarna i iTunes arkiv så har du såklart på att kopiera låtar som läggs till i biblioteket. Tar du sedan bort en låt från huvudspellistan, så får du även en fråga om du vill flytta länkad fil till papperskorgen.

Så är det på Mac iallafall, och det vore väl konstigt om det inte fungerar på samma sätt på Windowsversionen? Hoppas att det gör det iallafall.

1
Bevaka tråden