Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lägga in musik i nano

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-06-11 15:00

Tjena! Ska ju skaffa en iPod nano inom snar framtid! Är lite orolig har ignen aning hur man lägger in musiken? Är det som på andra mp3 spelare? Det kommer upp en "F: flyttbar disk" Som man lägger in och skapar mappar eller ska man krångla till det och gojsa med iTunes? Och isåfall, hur använder man iTunes?

Ha det bra

/ Oskar

Nej om du har iTunes går det inte att bara dra in musiken på "F:".
Du kan ställa ipoden i manuellt läge och när du har den inkopplad till datorn så kan du bara i iTunes dra musiken in i iPodikonen. Du kan även göra så att du uppdaterar hela biblioteket eller bara vissa spellistor. Det beror helt på hur mycket musik du har och vad du vill lyssna på av den.
Det finns andra program, tror jag, som gör att man bara drar in det, har dock ingen erfarenhet av något av dem.

• Medlem
  • Torsby
  • 2006-06-11 17:34

Jag föreslår att du läser igenom vår FAQ här på forumet, där finns bl.a. länkar till Apple där det beskrivs hur man använder sin iPod med iTunes.

• Medlem
  • 2006-06-11 18:42

Tjena igen! Sorry för att jag inte kolla innan, e ny här på forumet! Men: Gick in på Apples hemsida och kollade på iTunes guiden, förstod inte ett smack. E duktigt på engelska men inte manualer på engelska. Så jag undrar: Är det såhär. Har jag vi säger 10 låtar i min iTunes playlist, och sätter i iPoden i datorn, för då iTunes över dom låtarna till datorn? Och isåfall, kan man sedan i iPod mappen som antagligen öppnas i datorn, lägga till mappar så att om jag haft en tex In Flames låt i min iPod kan skapa en mappa som heter In Flames och lägga in alla In Flames låtar där?

Ha det bra.

Ett tips: fixa till alla taggar till dina mp3or innan du får hem iPoden. Kommer bli jobbigt för dig om du inte har koll på dem..

• Medlem
  • 2006-06-11 20:12

iPoden använder INTE vanligt mappsystem som andra mp3-spelare. Du måste dra över musiken med iTunes, men det är lätt. Lägg bara in all musik i iTunes, "drag 'n' drop" till iTunes.exe, eller "Arkiv->Lägg till mapp i biblioteket" när du är i iTunes.
Sen markerar du all musik som du har i biblioteket som du vill lägga in i iPoden och drar den till iPod-ikonen som kommer upp i iTunes.

Och som femton säger så måste du ha bra koll på id3-taggarna i låtarna, iTunes och iPod sorterar nämligen musiken efter id3-taggar. Låter kanske lite jobbigt i början, att fixa taggarna, men när man väl har gjort det så är iTunes/iPod helt underbart.

• Medlem
  • 2006-06-12 09:05

Ok, nu kommer jag och är nybörjare igen ^^ Med id3 taggarna menar ni? hehe. Tack för beskrivning Muppo.

• Medlem
  • 2006-06-12 09:21

ok, en fråga till. På iPoden ser man ju överst vad låten heter. Sedan artisten och sist skivan. Hur får man det att stå så? Och hur lägger man in bilder?

ha det

Läs mer om id3-taggar här (står på engelska, men det hade ju du inte några problem med).
http://en.wikipedia.org/wiki/Id3

Ladda hem manualen för iPod nano, där står det hur man för över bilder.
http://www.apple.com/se/support/manuals/

• Medlem
  • 2006-06-12 13:14

tja, nu har jag skapat en spellista med massa låtar i iTunes, ska jag lägga dem i någon annan map eller löser det sig när jag sätter i ipoden?

• Medlem
  • International user
  • 2006-06-12 15:18

det är bara att sätta in den

• Medlem
  • 2006-06-12 16:09

och då för itunes in låtarna till ipoden?

• Medlem
  • International user
  • 2006-06-12 16:35

så fort du kopplar iPoden till datorn för den in alla låtar i dit bibliotek om du har autosync

• Medlem
  • 2006-06-12 16:36

ok, har kompisar som har ett band i en map och ett annat band i en map, fixar ipoden det också eller måste man fixa det innan i itunes?

• Medlem
  • 2006-06-12 23:32

Som jag nämt tidigare så använder inte iPoden sig av mappsystem, den placerar alla låtar huller om buller i olika mappar (detta för att försvåra piratkopiering, apple vill vara på skivbolagens sida).
Men om du har id3-taggarna i ordning så kommer din musik ligga snyggt i "mappar" i iPodens operativsystem. (altså när du letar inne i iPoden, inte när du kollar i utforskaren)
Id3-tagg: All information som finns om en viss låt, artist, namn på låt, album namn, kompositör etc. För att beskriva det kort.
Du kanske menar att du vill ha en snygg mappstruktur i din dator? Isåfall kan du med iTunes välja "avancerat->samla ihop bibliotek", då sorterar iTunes musiken på din dator i mappar "artist->album->låt" i "iTunes music" mappen. Notera att även här använder sig iTunes av id3-taggarna, så om inte de är i ordning så kommer du inte får en snygg mappstruktur.
Nu blev det ett himla tjat om id3-taggar upptäckte jag :), men det är faktiskt inte så jobbigt.
Lycka till!

• Medlem
  • 2006-06-13 10:10

Ok, tack Muppo! Men: Nu har jag lagt in alla låtar låtar i iTunes, men dom blandar ihop sig, men om man lägger in dom i iPoden så kommer dom komma i ordning va?

Klicka på Album-kolumnen så sorteras dom rätt.

• Medlem
  • 2006-06-13 10:25

haha tack, det var inte så svårt det där med iTunes, nu ska det inte vara något problem när jag får min 4gb nano ha det bra sålänge tack för hjälpen!

• Medlem
  • 2006-06-13 16:41

ska man gå in på avencerat och trycka på konvertera till id3 taggar? om man ska det vilken version? och måste man göra för hand på varje låt? verkar så.

• Medlem
  • Torsby
  • 2006-06-13 16:49

Den informationen du ser i iTunes ÄR taggarna på låtarna, du behöver inte konvertera på något vis.

• Medlem
  • 2006-06-13 22:30

Jaha okej, jag verkar ju helt borta hehe ^^ Tack för hjälpen alla Nu ska handlas iPod

• Medlem
  • 2006-06-13 22:31

Och jag antar att autosyncen ställer man in på iPoden?

• Medlem
  • 2006-06-13 23:13

Ja, man går in på Redigera->Inställningar->iPod (när den är inkopplad, annars syns inget där)

1
Bevaka tråden