Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur kul känns det nu med en Nano…?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-06-15 15:45

Brittiska Mail on Sunday rapporterar att de tiotusentals arbetare i Kina som bygger iPods lever i vad som påminner om gigantiska slavläger. Usla löner, 15 timmars arbetsdagar, beväpnade vakter, taggtråd och brutal disciplin… När de inte jobbar lever de i byggnader avspärrade från omvärlden. Arbetarna tillåts bara äga lite kläder och en hink att tvätta dem i.

Citat: "We have to work too hard and I am always tired. It's like being in the army," Zang Lan, one of the workers at Longhua, told the Mail. "They make us stand still for hours. If we move we are punished by being made to stand still for longer. The boys are made to do pushups."

Läs mer här:

http://www.appleinsider.com/article.php?id=1799

Efter att ha läst det här känns det så kul med en Nano i fickan…

  • Medlem
  • Torsby
  • 2006-06-15 20:09

Nej, och inte nån annan modell heller för den delen... Skärpning, Apple!

...och kanske inte någon annan elektronikprodukt heller för den delen!
Alltid finns det någon som skall hitta något mögel hos andra. Självklart är det inte rätt av Apple att låta lögavlönade chappare* jobba under svåra omständigheter, men så är tyvärr verkligheten och Apple är en i mängden som använder dessa metoder.

så istället för att typ "bojkotta" Apples produkter, i detta fallet iPods, så köp hellre mer så att chapparna kan få sin lön och kunna försörja sina familjer än att inte kunna göra det alls.

Nu ska jag ut i solen med min iPod och lyssna på musik. Tja!
* chappare, slangord för personer med asiatiskt utseende

  • Medlem
  • 2006-06-16 03:10

håller faktiskt med daniel, inte att appel gör rätt eller nånting, men man gör det inte bättre genom att inte köpa nånting av de bara för det.

hmm låter sjukt !!

  • Medlem
  • 2006-06-28 13:06

Apple liksom alla andra företag vill göra så stor vinst som möjligt. Många företag skulle nog gärna ha tillverkningen av sina produkter på hemmaplan om regelverk/förutsättningar var annorlunda. Men med de löner och villkor som gäller i västländerna så förlorar dom alldeles för mycket pengar på det, och fortsätter då att använda det välbeprövade receptet att använda sig av fabriker i asien eller östeuropa. H&M har fått kritik för förhållandena i en del av deras produktionsled, likaså Nike. Det känns absolut ruttet och allmänt fel när man hör om sånt här. Tyvärr har jag ingen universallösning på problemet. Om man bojkottar (inte köper) kan det ju vara så att en del förlorar all sin inkomst och måste göra än värre saker än att jobba för slavlöner i en fabrik antar jag. Det man själv kan göra i sin vardag är väl att påpeka sitt missnöje för företagen och till exempel skriva under protestlistor. Man kan ju också ta reda på om till exempel UNICEF eller andra organisationer har projekt i området där folket jobbar under dessa förhållanden. Om det finns skolprojekt till exempel, där man med donationer gör det möjligt för/bidrar till att familjer kan låta sina barn och ungdomar gå i skolan istället för att jobba.

  • Medlem
  • 2006-06-28 19:12

jag håller med daniel!!!

1
Bevaka tråden