Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad kan hända om man installerar operativsystem ?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-06-30 16:55

Ännu en fråga om iPod Nano och Linux.

Funderar på att köpa en Nano och skulle ju som alla andra vilja utnytja min iPod som videospelare, men jag har en fråga ( för att vara på den säkra sidan )

Jo, om man installerar opperativsystem/LInux så vad kan då hända? Är allt precis som vanligt eller måste man genom gåg en massa procedurer för att få igång eller spela upp musiken?
Eller uppför sig spelaren underligt etc ?

För det skulle ju vara riktigt trevligt att kunna spela upp videor i spelarn

Tack på förhand// Mr. P

• Oregistrerad
  • 2006-06-30 21:43

Tjenare...själv har jag försökt att installera linux på syrrans nano...men det visade sig vara en mycket krångligare procedur än på min iPod g4. Det slutade med att iPoden kraschade flertalet ggr, samt att datorn slutade hitta den överhuvudtaget.
Apple har satt in någon "spärr" så att direkt när man öppnar den i iTunes 1a gången (tillsammans med nanon) så går det inte att få in linux. Detta gjorde att man fick rensa hela nanon och inte starta upp iTunes. Hittade sedan på någon sida att man verkade vara tvungen att partitionera iPodens flashminne, och ha linux på ena och sina låtar och apples system på andra.

Nu kan ju det här ha förändrats så att man inte behöver krångla lika mkt längre (men så var det iaf för mig när jag skulle fixa det för ngn månad sedan.

PS. Om det inte framgick så lyckades jag inte med att fixa fungerande linux på nanon . ds

• Oregistrerad
  • 2006-06-30 21:50

Okej...det verkar vara BETYDLIGT lättare nu.
En bra installer verkar finnas Installer 2 - wikiPodLinux
som borde lösa det mesta.

Nu känner jag för att testa igen om det blivit enklare

• Medlem
  • 2006-07-01 11:52

Men så trevligt, men det är inte så att spelaren blir lite konstig av det? Man har ju sett trådar där folk fått panik när de installerat linux.

• Oregistrerad
  • 2006-07-01 22:06

Man gör ju det på egen risk så det kan såklart hända att man får panik och att ingenting verkar fungera som det gjorde för mig. Är inte hemma nu så det är svårt att testa Linux installern för mig
All musik försvinner ju bla annat från spelaren, så det är inget man känner för att göra när man inte är hemma.
Skriv hur det gick om du vill/vågar testa
Ska testa senare när jag är hemma i Piteå igen.

• Medlem
  • 2006-07-02 10:26

Vet inte om jag vågar nu, menar du att det inte går att ha musik när man har linux installerat ?

• Oregistrerad
  • 2006-07-02 10:56

Nej, nej...du missuppfattade nog mig lite grann.
Du kommer fortfarande få dina låtar in på spelaren, men de låtarna du har på den för tillfället kommer att försvinna (egentligen inget större problem eftersom att du kommer att kunna lägga in dem igen efter du har lagt in linux).
Linux kommer INTE att störa det vanliga Apple OS:et som finns (om du nu inte skulle välja att den ska starta upp i linux, vilket kan vara ganska dumt).

Du kommer precis som vanligt att kunna lyssna på din musik, och göra allt det vanliga i Apple OS, men när du tex vill se film så måste du givetvis starta om i Linux.

Det gör du genom att först hålla in Menu+mittenknappen tills den startar om, och i starten så ska du antingen sätta på HOLD-knappen, eller hålla in I<<Fastbackward-knappen.
Kommer inte riktigt ihåg hur det var just på nano, men det står säkert bara du läser lite readme-filer och sånt.
(på min G4 är det HOLD, men har för mig att det var ngt annat på nano)

1
Bevaka tråden