Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

varför är det så på min skärm???

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

har haft min ipod nano i drygt en månad nu,och sen en tid tillbaka så har jag märkt att det har kommit regnbågs fläckar inanför skärmen eller nåt, det syns väldigt lite, men jag undrar om det ska va så eller ska jag genast byta den tillbaka till butiken???

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2006-05-13 14:29

Jag har likdant på min, min syrra har också det:P

aha okej:P, då vet jag att jag inte är ensam om det... men undra varför det är så, hitills så är det ett mysterium!!!

Jag har det också.. Ibland.

  • Medlem
  • 2006-05-14 21:44

Jag ser också en regnbåge på min display ibland, men kan det kanske vara så att det blir någon sorts reflektion av fingeravtryck på den?
Fettfläckar och oljiga händer? Bara spånar.......

MvH

  • Oregistrerad
  • 2006-05-15 01:28

repor om jag inte har hlet fel som gor det.

  • Medlem
  • 2006-05-16 09:34

Exakt samma sak för mig, trodde den förra ägaren av min Nano hade tvättade den med vatten eller något så den hade fått fuktskador men nu vet man iallafall att man inte är ensam.

Om någon vet hur man får bort "regnbågen", förklara gärna hur.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-16 17:33

min syns bara när lyset e avstängt,,

MIn med om man stänger av belysningen på ipoden då ser jag det,men det är inget faligt väl?

Jag har samma problem, upptäckte det i samband med att jag skulle trä på min nya blåa "nano tube". Kan hända att den blev skadad när jag tryckte på den, gick ganska trögt. Men om skärmen tar permanent skada av en sån grej så är den ju väldigt ömtålig. Hursomhelst så var inte "regnbågen" där när jag köpte ipoden.

Som sagt syns det bara när lyset är avstängt men det är ändå ganska irriterande, någon som vet om det går att få bort alternativt att det går på garantin? Dock vill man ju helst inte vara utan sin älskling den tid det tar att få den lagad/få en ny

edit:
hmpff, nu verkar det vara borta

edit igen:
nä fan, nu är det där igen ^^

  • Medlem
  • 2006-06-23 20:08

fan jag har också så :S

Det kallas Newtonringar.

"Newtonringar är ett fenomen som uppstår via interferensmönster av reflektion av ljus mellan två ytor - en sfärisk yta och en närliggande plan yta. Newtonringar känns igen som en serie av växlandevis mörka och ljusa ringar, centrerade kring det område där ytorna har kontakt med varande (se figur). De ljusa ringarna uppstår ur ett fenomen som kallas för konstruktiv interferens (förstärkning) mellan inkommande och reflekterande ljusstrålar, de mörka ringarna ur destruktiv interferens. Ringarna behöver inte vara cirkulära, de kan också vara ovala. De mörka och ljusa banden uppstår vid belysning av monokromatiskt ljus, regnbågsfärger kan uppstå med hjälp av vitt ljus."

Wikipedia

Onödigt invecklad text, men det var lättare att citera än att förklara det jag kunde trots mycket begränsad kunskap inom fysik - plus att man slipper bli påhoppad av besserwissers.

Således kan det vara svårt att undvika på diverse teknisk apparatur eftersom det ju i allmänhet kan vara flera lager av glas, skyddsfilm och annat jox. Ju äldre en iPod blir desto större risk, skulle jag gissa. Eftersom det kanske kan smyga in damm och annat otrevligt. Är det fortfarande garantitid kan man ju alltid höra sig för om Apple bryr sig...
Men jag tror näppeligen att det är skadligt för iPoden i vilket fall!

1
Bevaka tråden