Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spellista

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har en del ljudböcker som ligger i massa små filer. Jag brukar ha lite problem med att sammanfoga dem till en enda fil. Itunes brukar inte få till rätt längd på filen. Några bra tips? (sitter med en pc och en ipod med video)

Finns det möjlighet att skapa en spellista med filerna i en ljudbok som kommer i håg vilken fil i listan ag lyssnade på senast?

En spellista är lätt. Markera alla spåren och tryck ctrl-shift-N
Och sen finns det en kolumn för "Senast spelad".

Hmmm, hur fick du till det där. När jag trycker ctrl-shift-N så skapas en ny tom mapp.
Visst kan jag se senast spelad i Itunes men det hjälper ju inte när jag sitter med ipoden på bussen.
Jag söker en funktion som "kom i håg uppspelningsplats" men i en spellista.

Just det ja, det finns inget kortkommando för det, du får välja "Arkiv/Ny spellista från markering".

Och ljudboken blir ju problematiskt att lösa om du inte har namgivna kapitel, tyvärr.

Kapitlen är namngivna. och hamnar i ordning. Men om jag lyssnar fram till en bit in på fil 30 och sen vill lyssna på musik eller liknande. Kan jag få ipoden att komma i håg att den var på fil 30. Om inte måste jag hålla det i huvet eller lyssna mig fram till vart jag kommit.

Den enda lösningen jag kommit på är att lägga i hop alla filer till en eller ett par långa filer men itunes verkar i bland ha svårt med indexeringen av dessa.

Aha, kan jag hänvisa till den gigantiska ljudbokstråden på vårt fina forum. Ljudboksfiler kan nämligen återuppta uppspelningen från där du stoppade mitt i.

Jag är tacksam för dina tålmodiga svar. Men jag tror inte att ljudboksdiskussionen löser mina problem för det bygger väl fortfarande på att ljudboken ligger i en enda stor fil. Eller har jag fel?
De gånger jag lyckas skapa en enda lång fil av min ljudbok så har jag inga problem eftersom "kom ihåg uppspelningsplats" funkar utmärkt.
I bland så lyckas inte Itunes att få rätt speltider i min sammanlagda mp3 fil, t.ex så kan Itunes tro att min 30 timmar långa ljudbok är 3,5 timmar lång. Jag lägger i så fall ljudboken som består av exempelvis 100 filer (numrerade 001-100) i en spellista på min ipod. En dag kanske jag lyssnar på 20 filer och avbryter lyssnandet halvägs in i fil 21. Lyssnar lite på musik nästa dag och återupptar lyssnandet på ljudboken efter en vecka. Jag kommer då inte i håg att jag var på fil 21 och lyckas inte få ipoden att komma i håg det heller. Finns det ingen funktion som kan komma i håg vart i min spellista jag kommit?
Hoppas att mitt problem blev lite klarare.

1
Bevaka tråden