- Gone_Away
- Medlem ●
adl: Nu har jag bytt ut batteriet på min kompis iPod mini. Var mycket lättare än vad jag trodde att det skulle vara. Det svåraste var att få upp de vita plastbitarna (kanterna).
Att ta loss det gamla batteriet och sätta i det nya var nog operationen enklaste bit. Bara att lossa dess kontakt och koppla i det nya batteriet och lägga ner det.
Har inte så mycket att tillägga. Du kommer nog också tycka att det är mycket lättare än vad man tror och vad det låter som.
Använde mig av intruktionerna som följde med samt en guide jag hittade på internet (engelska).
EC003 Apple iPod Mini Battery Installation Guide
Lycka till!
Låter riktigt bra det här. Det är kanske dags att försöka fixa min iPod som legat på hyllan ett tag med i princip ett helt dött batteri.. Men vet dock inte om jag klarar av att fixa det själv.. Verkar vara lite komplicerat.. Någon som har nått bra tips till vart man kan lämna in den?
Mvh, Tobias!
Det batteri jag köpte till min flickväns gamla Mini var ganska enkelt att byta och det fungerar klockrent. Mycket bättre batteritid än med det gamla när det var nytt. Hon körde med det i en dryg vecka utan att ladda om Ipoden, sen säpptes Nano G2 och hon var "tvungen" att köpa en ny.
såja jag köpte ett nytt batteri idag på teknikmagasinet, åkte hem och installerade det. det var rätt enkelt. det enda problemet för mig var att föra tillbaks skiten i skalet. de var lite knepigt, nåt som tog emot, men det gick bra tills slut. nu ligger ipoden på laddning. det står att man ska låta den ladda minst 3 timmar. så ska testa den senare, uppdaterar er hur stor skillnaden är efter
jag bumpar den här tråden och ställer en fråga.. hoppas det är ok..
jag fick problem med min nano. hörlurskontakten började glappa.. alltså i hålet, inte själva hörlurarna. Jag kollade om jag hade garanti kvar... givetvis gick den ut för 2 veckor sen. Ok, då var det ju bara att börja meka själv tänkte jag. Jag öppnade den rackarn och tittade runt lite, men inget jag kunde göra kändes det som. Satte ihop den igen...
Nu fick jag snilleblixten att försöka kräva längre garanti eftersom jag faktiskt hade garanti-tid kvar eftersom Ipoden inte levererades det där datumet utan faktiskt 3-4 veckor senare... Helt otroligt.. supporten köpte det! (det är ju iofs sant, men få företag skulle gått med på något sånt.. älska Apple!)
Så nu kommer jag få lämna in den och få en ny/lagad.. kanon!
Jag är därför rädd att de ska se att jag öppnat den och hävda att det är det som skadat den... Det syns inte utanpå, men jag är rädd att de har någon bit i mjukvaran som ställs om ifall man öppnat maskinen..? Isf.. kan man ställa tillbaka den?
När man läser att man kan byta batteri själv så verkar det ju tillåtet att öppna den? Eller gör man det och därmed bryter garantin som eventuellt finnskvar?
freni126: Jag kan inte tänka mig att någon öppnar upp och byter ut batteriet frivilligt om man har garanti kvar (då byter nämligen Apple ut det gratis).
Nu gällde det ju inte att byta batteri.. det gällde att laga glappet i hörlurskontakten. Som jag skrev så hade jag ju ingen garanti (trode jag) när jag öppnade den utan trodde att det inte fanns nåt att förlora... att jag sen lyckades tjata mig till förlängd garanti var jag ju inte beredd på..
Ingen som vet säkert hur de kollar om den varit öppnad? Någon som blivit nekad garanti pga detta? Det syns alltså inte utifrån några skador.. eller inuti heller om de öppnar den, men jag är oroad över att de har någon mjukvara i den som de läser av.... vet att bla Dell datorer har en sådan funktion, som man lätt kan nollställa...