Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ipod och artist ??

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-10-14 21:20

Jag märker att om man har olika album på samma artist, då fattar inte Ipod att det är samma artist, utan den lägger låten enbart under spår, då för att kunna spela musik och välja artist om man vill ha med alla låtarna är det enda sättet att radera alla album. I detta fall får man alla låtarna under samma artist, alternativt att lägga dom under samma album. Att inte detta går att fixa är skandal av apple.
Är det någon som har ett liknande problem?

Olika album på samma artist? Alla artister har väl släppt olika album?
Du får nog förklara tydligare...

  • Medlem
  • 2006-10-14 21:45

svar

Eftersom vissa artister har olika album givetvis eller att man har två låtar där det inte står ngt album på i Itunes då förstår inte min Ipod att det är samma artist, och då lägger den bara vi säger Guns N roses, med Greatest Hits under artist och de GnR låtar utan ett album lägger den bara under spår och inte artist, vilket är riktigt störande.

  • Medlem
  • 2006-10-14 22:29

svar igen

Det jag vill är att de ska hamna under samma artist oavsett vad det står för album i Ipoden !

  • Medlem
  • 2006-10-14 22:39

album

När jag tar bort album namnet på artisten så hamnar det helt perfekt, under artist alltså alla låtar från samma artist hamnar under artist inte som det var förut att vissa saknades. Men jag tycker det är konstigt att man inte kan skriva album namnet på artisten.

Din felbeskrivning lämnar en del att önska. Menar du att du fyller i FÄLTET Artist med uppgifter om både album och artist? Alltså "Appetite for Destruction - Guns N' Roses" i ett fält?

  • Medlem
  • 2006-10-14 23:44

svar

Nej, jag har dessa separat, exempelvis
Spår: Cival War
Artist Guns n Roses
Album Greatest Hits

En annan låt med Guns N Roses:
Spår: Welcome to the jungle
Artist: Guns n Roses
Album: "tomt"

Då förstår inte min Ipod att den ska lägga dessa under samma artist utan den första låten ligger under Guns n Roses, men den andra låten hittar man bara under spår. Vilket är lite störande för man måste gå in under spår där det ligger cirka 1000 låtar och leta upp en låt om man vill höra den.
Om man tar bort albumet har jag sett att båda ligger under artist, min gamla Mp3 spelare kunde man bara lägga över låtarna och sedan låg alla under samma artist utan att man måste bry sig om albumen.

Ursprungligen av fpi82:

...Om man tar bort albumet har jag sett att båda ligger under artist..

Det tolkar jag som att om du tar bort albuminfot från låt 1 så dyker låt 2 plötsligt upp under artist?

  • Medlem
  • 2006-10-15 09:40

Stämmer!

Vad kan man göra åt detta?

fpi:
Ligger inte ens låten under "Alla" under Guns n roses?
Det är nämligen där spår som inte är kopplat till något album lägger sig vanligtvis.

  • Medlem
  • 2006-10-15 16:43

Stämmer !

Det stämmer utan man måste gå ut i huvudmenyn för att få fram spåret, annars hade det inte varit något problem om den lagt sig under "Alla". Otroligt störande. Men om jag tar bort albumet, då lägger sig alla låtar under "Alla".

  • Medlem
  • 2006-10-16 12:12

?

Någon som har en ide som jag slipper ta bort alla album?

skriv dit appetite for destruction på welcome to the jungle

  • Medlem
  • 2006-10-16 17:58

svar

Jo fast det är så på väldigt många album

  • Medlem
  • 2006-10-18 20:19

?

Någon som vet, varför inte alla artisterna lägger sig under "artist", bara de med samma album och några andra låtar, fast alla låtar ligger inte under artist. Enda sättet jag kan komma på är att man tar bort alla album för då lägger dessa alla låtar under "artist", men det känns ändå konstigt att Ipoden/Itunes inte förstår att de är samma artist trots att det är olika album.

  • Medlem
  • 2006-10-18 22:06

Tror jag vet vad det kan vara !

Hur gör Ni när ni skriver artist, under albumartist eller under artist? Eller båda?

Jag tömmer/lämnar Albumartist tomt i de allra flest fall. (Jag har en smart spellista som visar alla låtar som har det fältet ifyllt).
Ett par undantag är där albumet har gästartister på de flesta spår eller där artisten "bytt namn" under årens lopp.
Exempelvis Santanas "Supernatural" där de flesta spåren är av typen "Smooth featuring Rob Thomas" eller "Put Your Lights On featuring Everlast". Där står Santana som Albumartist på samtliga spår.
Ett annat exempel är Eric Claptons "Crossroads" där låtarna står under Cream, The Yardbirds, Derek and the Dominos osv osv. Där är Eric Clapton som Albumartist på alla spår.

Jag har märkt att man måste fylla i alla spåren på ett album med Albumartist om man nu ska använda det. I vyn med albumomslag per album (vy två?) splittas annars albumet upp i sektioner.

  • Medlem
  • 2006-10-18 23:04

Tack !

Okej tack för svaret, dig Petern kan man lite på

Hade samma problem som ni, hade aldrig det strulet på min 4G iPod men med min nya Video verkar det vara så...
Ganska ruttet att man ska behöva ändra infon i alla sina låtar helt plötsligt....

1
Bevaka tråden