Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Synpunkter från en nybliven iPod ägare

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Köpte en 80Gb nyligen och intrycket har varit väldigt bra, om än något blandat!

Först och främst må det vara bombsäkert och aslätt att använda iTunes och synka mot en iPod, men särskilt stabilt är det inte. Efter 1 vecka har jag behövt synka om min iPod två onödiga gånger för att iTunes hakat sig under synkning, och all data på iPoden blivit korrupt. Efter att det hänt funkade typ 1 av 10 låtar, tvungen att återställa hela iPoden och sen föra över 50Gb musik igen. Gör jag något fel eller är det så ostabilt?

Sen tycker jag det är dumt med iTunes, finns det inget sätt att bara uppdatera biblioteket? Som nu, jag bytade namnet på en mapp med 15 album i, då hittar han inte albumen. Då gjorde jag så att jag tog bort albumen i biblioteket, och skannade om hela min mp3 mapp med alla 50Gb musik i. Då måste han läsa om all data igen, alla bilder och all sån skit väl, så då blir iTunes obrukbart i säkert 30 minuter eller mer.

För övrigt är jag mycket nöjd, bara dessa två sakerna som irriterar skiten ur mig. Jag kanske har fel om något, mycket möjligt, dock är det ju sjukt dumt att det inte går att uppdatera biblioteket lättare, om det nu inte redan finns ett sätt jag är omedveten om.

Inget illa menat Phille, men oftast är det som alltid med datorer och allt med elektronik... Skit bakom spakarna.

sen att man kan ha sina åsikter om itunes och ipod, kan hålla med dig om det mesta men efter lite pill och invänjningsperiod tror jag alla med lite sunt förnuft och datavana inte har några som helst problem med itunes. Sen finns det ju andra program (anapod och yapod eller nåt sånt). Lycka till!

Jo, skit bakom spakarna kan det bero på, dock betvivlar jag det starkt.

Sen för övrigt, om du inte har lust att överhuvudtaget kunna tillföra något som kan lösa problemet, är jag evigt tacksam om du i fortsättningen inte heller tar dig tiden att ge ett svar i den stilen du gav, för det tillförde ju nada och kunde likväl utebli.

  • Medlem
  • 2006-10-17 21:16

Itunes

Tycker också att Itunes är onödigt krångligt, men har du provat att lägga in allt manuellt, då kan du döpa om eller ta bort alla låtar på datorn hur du vill. Tycker inte riktigt om automatisk uppdatering, men manuellt uppdatering funkar bättre för mig.

Philly:
Uppfyller prestandan på din dator kraven som anges för iTunes/iPod?

Ang albumen - se till att sortera på ett vettigt sätt från början, då som du märkte iTunes inte hittar spåren om du flyttat eller bytt namn på dem eller mapparna.
Så är det bara.
Men som sagt, varför hålla på och styra med detta om man ser till att ha bra ordning från början?

ja det har jag märkt nu, försökte hålla någorlunda ordning från början, men missade nog att hålla tillräcklig ordning... Enda sättet för mig att hitta musik i min ipod är att först gå in via genre och sen välja album och sen köra....

Annars är allt en enda jätteröra.
Typ album, visst det funkar, men har man typ 50 gb album så är det lite svårt att komma ihåg vad alla heter.

Artister, inte en chans då många album är samlingsalbum så finns det kanske över 1000 artister och många är bara en låt, eller så är de döpta olika eg. THE bloodhound gang, Bloodhound gang eller Bloodhoundgang, 3 olika artister? nej. Men ipoden tror ju det.

Låtar, good luck.

så tips numero uno, se till att ha alla id3taggar iordning, så mycket likadant ifyllt som möjligt, alltså, har du börjat fylla i alla fälten (album, genre, artist, låt, år osv) så fortsätt med det.

Tackar hjärtligt för tipsen.

Min dator uppfyller kraven gott och väl, den är ej seg, nyformaterad och den biten så något fel på datorn är det ej.

Min ordning i MP3 mappen är väldigt pedantisk, dock så har jag och min bror sedan länge sorterat som så att sätta antalet album i titeln för bandet. Dumt; JA, kan jag få min bror till att ändra sig och börja köra vettigt; NEJ, tyvärr inte.

ID3 tagarna är även dem jäkligt bra faktiskt, la ut flertal timmar på att fixa allt sådant innan jag köpte ipoden.

Kan någon förklara varför man inte bara kan söka om mapparna genom en enkel knapp för uppdatering i iTunes?

Ursprungligen av FireWaia:

Artister, inte en chans då många album är samlingsalbum så finns det kanske över 1000 artister och många är bara en låt

Du har väl markerat dom som "Del av samling" va? iPoden har en egen rubrik för just samlingsalbum.

Ursprungligen av FireWaia:

eller så är de döpta olika eg. THE bloodhound gang, Bloodhound gang eller Bloodhoundgang, 3 olika artister? nej. Men ipoden tror ju det.

Hur fan ska podden veta att det INTE är tre olika artister? Men det tar dej ungefär tre sekunder att rätta till. Markera alla låtarna från de tre "olika" artisterna, visa info, skriv in riktigt artistnamn, klart!
(Jag går alltid på vad allmusic.com skriver om jag är osäker på låt/album/artistnamn).

Ursprungligen av Philly:

Sen tycker jag det är dumt med iTunes, finns det inget sätt att bara uppdatera biblioteket? Som nu, jag bytade namnet på en mapp med 15 album i, då hittar han inte albumen. Då gjorde jag så att jag tog bort albumen i biblioteket, och skannade om hela min mp3 mapp med alla 50Gb musik i.

Du hade bara behövt byta tillbaka namnet på mappen ifråga så hade iTunes varit glad igen.

Alt. 2 hade varit att ta bort dom berörda låtarna från Biblioteket och sen dra tillbaka bara den omdöpta mappen. Inte hela musikmappen.

  • Medlem
  • 2006-10-18 21:41

Hur ipod-kär man än är så måste man säga att itunes inte är helt stabilt. Jag använder den bara för podcast numera.

Petern, del av samling, Tackar! skall jag fixa till direkt.

och nej det är självklart att den inte kan veta det, menade bara på at jag som trodde jag varit duktig har nu börjat hitta massa fel överallt...

Stött på ett nytt problem nu! Hade en ipod mini innan och den spann som katten, dock fortsätter min video jävlas med mig.

Om jag har den avstängd över hela natten kan den inte starta vanligt på morgonen, då måste jag hålla inne mittknappen och Menu. Ofta den inte går att starta normalt nuförtiden. Ska testa att rensa hela (IGEN TAMEFAN), uppdatera podden och hoppas att det fungerar. Om det inte gör det, vad kan vara felet då?

Videopodcasts

"När jag ska lägga in in musikvideo lr film på min ipod video så står det i itunes att det är fel format.. men grejen är att det inte alls är fel format.. men iallafall så säger dom att jag ska konvertera videon i itunes, när jag gjort det och ska lägga in videon på podden så kommer samma felmeddelande upp igen!! Det verkar som om itunes inte vet att jag har en ipod MED videofunktion"
Såg detta inlägget fast utan svar. jag har precis samma problem så jag copade rakt av. Det verkar ju helsjukt att man kan ladda hem podcasts som sen inte går att lägga in i iPoden med en varningsruta som säger att en eller flera filer inte kopierades för att det är fel format och inte går att spela upp i denna iPod.

Jag är dator-mongoloid vilket kan ha påverkat processen men snälla hjälp mig.:)

H

1
Bevaka tråden