Hej. Jag har ipod 60 GB. Jag har haft den i över 1 år. Jag fyllde den aldrig till max utan det har varit 7 eller 9 GB (minns inte) ledigt hela tiden, fyllde den med mp3or endast en gång. Sedan har jag funderat säkert i 6 mån på att fylla den med nya mp3or men det har lixom inte blivit av, men nu gjorde jag det. Denna gång var ungefär 900 MB ledigt av dom där 60 GB.
Problemet är att nu resettar den i loop hela tiden
Använde då som nu gtkpod i linux för att fylla den.
Möjliga anledningar till detta problem jag upplever:
1. Det har alltid varit trasigt på HDn där jag inte hade mp3or förut
2. Även fast jag avmountera snällt och fint så gjorde linux filsystemet korrupt på något sätt.
Jag ringde upp appleshoppen och dom sa att det kostar 2400 kr för att fixa problemet antingen det
är en trasig HD eller att filsystemet bara behöver formateras om. Lite VÄL saftigt va. Då är det ju
bättre att köpa en ny istället. Men om jag kan slippa så det så gör jag gärna det, det handlar ju
ändå om 3600 kr. ipod 80 GB skulle det väl isf bli.
Appleloggan visas först svagt och sedan upplyst, sedan resettar den. Jag får ingen kontakt via
usb på denna korta tiden. Jag kan testa både på win och mac datorer oxo men jag tror knappast
det skulle gå bättre där, om linux inte märker att det är en usb device där så lär inte något
annat OS se det heller.
Jag kan gå in i ipod diagnostic mode och testa disken och den säger att disken kan skrivas till,
RW test ok. När jag ska scanna disken så resettas den igen. HD SMART säger att det inte är
några fel.
Finns det 1.8" IDE adaptrar att köpa någonstans? Är det värt att göra ett försök att öppna den, köpa
adapter, formatera disken totalt?
Eller tror ni det kan vara något värre fel som gör att det inte är lönt?
Tacksam för synpunkter.