Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jäkla Ipod.

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har haft min ipod video 30gb sen i mars. Den krånglar konstant. Jag har kollat på Apples info sidor och kollat igenom detta forumet... jag kanske har missat något, men det jag har sett och läst har jag inte haft någon större lycka av.

Problem:

1. Batteritiden är kanske max 6 timmar.. den ska väl vara upp till 15? Har prövat olika sätt för att
få den att öka, men förgäves.
2. Mina USB portar hittar inte min ipod.. okänd enhet får jag fram. Det har funkat bra fram tills förra veckan.. har inte hittat någon lösning. Har provat att installera om allt.
3. Har någon gång fått en halv batteri tid (3h i min ipod) att bara försvinna och skiten bara la av. Ingen aning om vad detta kan vara.. men som sagt.. det har inte hänt för ofta.

Hjälp skulle sitta fint

Eftersom Apple byter batteriet gratis åt dig (inom garantitiden, som är ett år räknat från inköpsdatum) om det skulle krångla eller inte uppfylla minst hälften av utsatt maxbatteritid tycker jag att du borde beställa service på iPoden från deras hemsida.

Lycka till.

  • Medlem
  • 2006-11-29 19:49

Gör först en riktig batterikoll, 50% av maxvolym, EQ=Off, ljuset ska vara av, en spellista med random, och inget pillande i menyn. Då ska du få upp till 14 h batteritid. Har du mindre än hälften eller ungefär hälften tycker jag du ska beställa service från Apples service sida.

Jag har provat med att minska ned volym, ljus, ingen eq osv. blir ingen skillnad.

Ännu dummare blev det ju nu när min batteritid tog slut. Kan ju inte knappa på något längre. Största problemet är att få igång Ipoden på min dator. Förstår bara inte hur den en dag bara skall kunna sluta funka tack för svaren annars. Får bli Service, men jag vill gärna se om ja kan lösa det själv innan.

Schisst: varför ska du försöka se om du kan lösa det själv när du fått svar att det är gratis att skicka på service??

haha.. för att det tar tid. behöver ju min ipod när jag är ute o rastar hunden, jobbar själv osv.... är lite lätt beroende

Ahaa, si Men det går faktiskt snabbare än vad man tror. När jag skickade in min fick jag hem en ny inom ca. 10 dagar. Iof börjar det ju gå mot jultider och de kommer få mycket mer att göra - vore jag du skulle jag lida och vara utan musik i några dagar och skicka in den så fort som möjligt.

Som sagt, lycka till!

skickade in min ipod. fick tillbaka den igår. med ipoden fick jag med ett brav där det stod att dom har installerat en sak och att inga andra fel fanns på den.

nähe....

så när jag nu satte i ipoden i datan... händer det ingenting. får inte fram nått.. helt dött, förutom en lite ruta nere i hörnet med okänd enhet. alla usb portar funkar så det är inte felet. har usb 2.0 också. kul.. va ska man nu göra för att lösa detta? har ju testat att installera om ipoden och itunes 57 gånger.. inget händer.

sedan så klagade ja över min batteri tid. fanns ju inget fel där heller. när ja nu slog på ipoden fanns det fullt batteri.. efter 10 min hade 1/3 försvunnit.

Jag blir så less. kommer att skicka in den igen. all hjälp text jag fick och länkar till support sidor hjälper mig inte. eftersom min ipod inte går att hitta i datan, hur ska ja då kunna uppdatera den? hur ska jag kunna göra de 5 R:en när man behöver full batteri tid, som jag hade fått om min dator hittade ipoden. nä fyfan...

liten uppdatering av förra inlägget:

fick äntligen hoppet uppe när jag prövade med att installera om ipoden för 3e gången idag. datan hittade den, itunes hittade den.. ja lyckades även få över 3 album, lite bilder etc. sedan skulle ja ju bara uppdatera den och allt skulle vara bra... men icke.

efter att ha nästan klarat uppdateringen kommer ett felmeddelande upp: Ipoden kunde inte uppdateras. Okänt fel uppstod! efter det så slocknade hela itunes och ipoden försvann. nu kommer jag inte tillbaka in i datan eller itunes...

det måste ju ändå vara nått fel på ipoden om den håller på såhär? speciellt när ja inte kan uppdatera.

Testa använda den i en annan dator. Batteritiden ingår inte menypill, det slukar som fan.

Tips är att testa med annan dator, tömma batteritiden och ladda den FULL igen(med väggkontakten - vilken alltid ger mer/bättre laddning än via USB).
Och testa då.

Första gången du använde den, laddade du den då FULL innan du använde den, elelr kopplade du ur och testade iPoden innan den var färdigladdad?

Det där har iofs ingen betydelse när det gäller litiumjonbatterier.

Eindpeng:
Så Apple bara skojar till det med när man förtydligar i sina instruktioner att "koppla inte ur iPoden innan den är fulladdad"?!?
Varför skriver man så då?
Om det inte har NÅGON inverkan...

Edit:
Jag tänker att det har nån släktskap med det där knepet som finns när folk som bara har nån timmas batteritid kvar i iPoden och sedan tömmer den HELT(man gör även nåt mer) och laddar på nytt och vips har 8-10 timmar batteritid på nytt...
Hur förklarar man det?

Det där sista är rent fysikaliskt omöjligt, så även om deras mätare visar det är det ej möjligt, alternativt att de är mytomaner hela bunten.

Det apple menar är att du inte skall koppla ur iPoden medan du laddar över musik, inte ström. I det senare fallet spelar det ingen roll.

Ursprungligen av Eindpeng:

Det där sista är rent fysikaliskt omöjligt, så även om deras mätare visar det är det ej möjligt, alternativt att de är mytomaner hela bunten.

Återkommer när/om jag hittar stället jag läste om det där...

Citat:

Det apple menar är att du inte skall koppla ur iPoden medan du laddar över musik, inte ström. I det senare fallet spelar det ingen roll.

Jag citerar min manual till min iPode Video 60 gb:

"Du får bäst resultat om du första gången du laddar iPod låter den stå på laddning i ungefär
fyra timmar eller tills batterisymbolen visar att batteriet är fulladdat."

Skriver dom detta för att skämta med folk?!?

Ursprungligen av theplague:

Återkommer när/om jag hittar stället jag läste om det där...

Quitade mig själv och bifogar den här länken:
As the Apple Turns: Reruns: Scene 4409: From Episode dated 12/23/2003

Du sa att det var omöjligt.
Eller att de var mytomaner.
De skriver att de gjorde det och du får ta texten för vad den är men jag har hört att andra gjort detsamma.
OM det nu stämmer kommer jag hädanefter ta dina stensäkra påståenden om hur batteriet fungerar med en stor nypa salt. Är det ok?

Ursprungligen av theplague:

Quitade mig själv och bifogar den här länken:
As the Apple Turns: Reruns: Scene 4409: From Episode dated 12/23/2003

Du sa att det var omöjligt.
Eller att de var mytomaner.
De skriver att de gjorde det och du får ta texten för vad den är men jag har hört att andra gjort detsamma.
OM det nu stämmer kommer jag hädanefter ta dina stensäkra påståenden om hur batteriet fungerar med en stor nypa salt. Är det ok?

De har antagligen laddat batteriet.

Ursprungligen av Eindpeng:

De har antagligen laddat batteriet.

Ja jo, det STÅR ju.
Men innan räckte en full laddning en liten stund bara.
Efter att dom gjorde som det beskrivs i texten räckte SAMMA BATTERI i 6,5 timme.
Vad är det du inte förstår eller vänder dig emot?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-15 22:33
Ursprungligen av theplague:

Jag citerar min manual till min iPode Video 60 gb:

"Du får bäst resultat om du första gången du laddar iPod låter den stå på laddning i ungefär
fyra timmar eller tills batterisymbolen visar att batteriet är fulladdat."

Skriver dom detta för att skämta med folk?!?

det står ju på länken att det inte gör något hur man laddar batteriet, om man inte laddar ut det helt (som man endå skulle göra lite då och då)
och jag vet inte varför det står så i manualen,

Ursprungligen av troy100:

det står ju på länken att det inte gör något hur man laddar batteriet, om man inte laddar ut det helt (som man endå skulle göra lite då och då)
och jag vet inte varför det står så i manualen,

Ja, men där beskrivs när batteriet "är igång".
Jag pratar om när man ska "starta"/ladda batteriet för första gången.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-15 18:35
Ursprungligen av troy100:

Ja, jo...
Var det nån särskild info där du ville ha fram?

  • Medlem
  • 2006-12-15 22:58

Litium-jon batterier förstörs av att man laddar ur dem helt. Därför bryter alla smarta elektriska prylar när spänningen i cellerna nått en viss nivå. Gjorde själv alltid så att jag körde slut iPoden helt innan jag laddade den på nytt. Men man kan egentligen inte säga att man kör slut batteriet helt, det är omöjligt pga. att alla prylar har en spänningströskelnivå som hindrar det.
För att få batteriet att hålla så länge som möjligt ska man:
- Om man lämnar iPoden oanvänd ska man ha en laddning på uingefär 40 %, då försvinner minst mångd batteritid. Bäst är att förvara den i kylen (eller annat svalt ställe)
- Man ska ladda batteriet så ofta som det går.
Värt att notera: 20 % av batteritiden försvinner per år om man håller den laddad till 100% i rumstemperatur (25 grader).

/Måns

Wow... vilken disskussion. men iaf. ja följde manualen väldigt noggrant.

Pratade med en tel. supports snubbe, han sa att när jag beskrev mina problem på svenska, så förstår inte repo gubbarna detta. Så nu skall jag skriva på engelska och skicka in igen!? haha... blir man trött eller vad. ska först omformatera datan... kan nog behövas i vilket fall och sedan kolla om det funkar igen. tack för svaren hittils.

1
Bevaka tråden