Jag köpte min i augusti 2004 och den hade jag nästan ett år innan jag skickade in den på service och fick en ny O:-) . Den jag har nu är alltså nästan två år och den började nyligen bli konstig och kunde knappt hålla laddning, den kunde visa nästan fullt batteri, men när man satte igång en spellista/arist la den av och sade att batteriet var slut. Jag bytte precis batteri i den (helt själv, öppnade den lite brutalt med ett stämjärn, men det blev bara några smårepor) och hoppas att den skall bli bättre nu.
Ett litet tips till de som funderar på att skaffa nytt batteri är att kolla om det medföljer specialverktyg som gör det lättare att öppna iPoden, så att man slipper bända upp den med ett stämjärn... Väl inne i iPoden var det ganska lätt att byta batteriet, bara koppla ur hårddisken, skruva ur det kretskort som batterisladden går under och "spätta" bort det gamla batteriet (det är nämligen fastlimmat) och sätta i det nya, sätta tillbaka allt man tagit bort och trycka ihop iPoden igen. Jag köpte mitt batteri på 24hShop (www.24.se) för 149:- (179:- inkl frakt), helt okej pris tycker jag.