Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tv in/ut

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-12-21 19:16

Skulle spela smart och köpte en sladd på teknikmagasient för 50kr som kopplas in i ipoden och sedan delar sig till Ljud och Video sladdar (vit röd gul). Dessa tre sladdar kopplar jag sedan till en scart och scarten går in i tvn.

Mitt problem nu är att jag bara får upp en suddig bild som flimrar och är svart/vit. Jag har testat pal/ntsc inställningarna och de löste inte problemet. Min tanke nu är att Ipod kanske gjort en specialutgång för videosladden så man inte ska kunna fuska och köpa en sladd för 50kr utan är tvungen att köpa deras sladd för 250.

Någon som kan bekräfta att de är snikna svin eller är det jag som gör något brutalt fel?

  • Oregistrerad
  • 2006-12-21 21:25

Jag kör med en billig sladd från biltema och deet funkar bra. Det man måste tänka på är att Apple gjort om kontakterna lite eftersom det även används som hörlursjack. För min del så ger den röda kabel videosignalen och inte den gula.

  • Medlem
  • 2006-12-22 00:03

Testa byta runt positionera på kablarna lite utan resultat =(

När jag köpte sladden på teknikmagasinet frågade jag ifall de skulle funka med en Ipod och de sa ja direkt. Är det något fel på min ipod kanske?

  • Medlem
  • Storuman
  • 2006-12-22 00:27

Du kan ju testa med en annan, dyrare videokabel o kolla om det funkar med den?

Eller så går du tillbaka till Teknikmagasinet, berättar vad du har för problem och se ser du vad de har att säga. Antingen har du gjort fel, eller så är det fel på produkten och du ska då få pengarna tillbaka. (Förutsatt att du fortfarande har kvar öppet köp på produkten)

  • Medlem
  • Storuman
  • 2006-12-23 02:09

.. och kvitto..

  • Medlem
  • 2006-12-23 12:12

Jo ska väl bege mig tillbaka dit. Men förstår inte vad det kan vara för fel på en sladd.

  • Medlem
  • Storuman
  • 2006-12-23 19:18

Den kse är glapp, det blev kontakten till mina gamla hörlurar.. :/

  • Medlem
  • 2006-12-28 13:07

vad heter sladden jag ska fråga efter på teknikmagasinet? för när jag var där igår sa dom att det inte finns någon sådan sladd och att man är tvungen att köpa något packet för 1000kr:S

tdn:
Den här hittar man ju om man söker på iPod:
Teknikmagasinet - meningen med livet
Inte de 50:- som trådskaparen skriver om, men inte 1000:- som stolalrna du pratat med hävdade att du måste betala.

Edit:
Ja, denna borde ju fungera också:
Teknikmagasinet - meningen med livet

Denna finns ju på kjell och c:o:
Kjell & Company - tillbehör helt enkelt!

Edit2:
SKulle tipsa om en billig variant på BRL Electronics, mobiltelefoner navigation hemmabio LCD-TV bilstereo dvd-spelare slutsteg och mycket annat. också.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2007-05-01 18:29
Ursprungligen av theplague:

Denna finns ju på kjell och c:o:
Kjell & Company - tillbehör helt enkelt!
.

Kan bekräfta att denna kabel funkar "out-of-the-box". Köpte en sån idag och pluggade in i min 5.5 G.
Funkar klockrent - både ljud och bild, även om bildkvalitén kanske inte är den bästa i världen... Men jag väntar mig inga underverk för 49:-.

  • Medlem
  • Storuman
  • 2006-12-29 03:07

Varför inte testa Apples kabel? Eller kse AV Connection Kit som innehåller både tv-kabeln, dockstation, fjärr, USB-kabel och laddare? Det har jag o det funkar fint.. Kostar 995 kr hos Apple tror jag.

Ursprungligen av iNerd:

Varför inte testa Apples kabel? Eller kse AV Connection Kit som innehåller både tv-kabeln, dockstation, fjärr, USB-kabel och laddare? Det har jag o det funkar fint.. Kostar 995 kr hos Apple tror jag.

För att inte vara dumpuckad och köpa massa onödiga grejer till onödigt pris bara för att de har ett äpple tryckt på sig.

.. men som garanterat fungerar.
Kommer själv att köpa en AV-kabel hos Apple någon gång snart.

Apple iPod AV cable is not interchangeable with other AV cables
Det lär dock vara nåt så tokenkelt som att byta plats på röd och gul kontakt eller nåt liknande. Nån som har G5 som kan bekräfta?

  • Medlem
  • Storuman
  • 2006-12-30 14:36

Apple AV-kabel inte utbytbar mot andra AV-kablar? Ok, det här hittade jag på Apple:

Apple iPod AV-kabel
Anslut iPod till tv:n med iPod AV-kabel och titta på videor och bildspel på en stor skärm. Du kan också ansluta AV-kabeln till stereon eller strömförsörjda högtalare och fylla rummet med välljud. Kabeln är gjord speciellt för iPod (andra AV-kablar är inte kompatibla med iPod). [...] Din tv måste ha RCA-video- och ljudingångar. Kan endast användas med iPod med färgskärm och iPod med video.

Kabeln kostar förresten 175 kr på Apple..

Vilket skitsnack!
Går folk på det?
Folk är ju för dumma...

  • Medlem
  • Storuman
  • 2006-12-30 15:32
Ursprungligen av theplague:

Vilket skitsnack!
Går folk på det?
Folk är ju för dumma...

Varför skulle dom ljuga om det? Det är väl därför som teknikmagasinets AV-kabel inte funkade med iPod.. Dock så är det ju konstigt att den från biltema funkade..

Ursprungligen av iNerd:

Varför skulle dom ljuga om det? Det är väl därför som teknikmagasinets AV-kabel inte funkade med iPod.. Dock så är det ju konstigt att den från biltema funkade..

För att TJÄNA PENGAR på de puckade människorna som går på det!

  • Medlem
  • Storuman
  • 2006-12-30 16:20
Ursprungligen av theplague:

För att TJÄNA PENGAR på de puckade människorna som går på det!

Jepp det förstår jag väl, men det kan ju också vara sant (hur var det med AV-kabeln från teknikmagasinet?). Köper man Apples AV Connection Kit kan man iaf vara säker på att allting kommer att fungera eftersom Apples tillbehör faktiskt är gjorda för Apple iPod.. Dessutom är det ju 1 års garanti på grejerna och underbar (gratis) service.. Priset spelar mindre roll när man inte vill ha skräp, men det är ju upp till en själv vad man vill ha och för vilka pengar..

Jag kopte ett kit pa JME Data for under 200kr med diverse kablar och annat. Kanns riktigt som plastigt skrap men allt har faktiskt fungerat. Med undantag for de vackra horlurarna man fick med.

  • Oregistrerad
  • 2007-01-03 21:28

Jag kan nu bekräfta att även kabeln som följde med min videokamera fungerar liksom den som jag fick med min digitalkamera samt även en no-name som jag en gång köpt på ClasOhlson. Jag ska förbi teknikmagasinet och köpa deras också bara för att kolla, den borde rimligtvis fungera.

Ursprungligen av gauntman:

Jag kan nu bekräfta att även kabeln som följde med min videokamera fungerar liksom den som jag fick med min digitalkamera samt även en no-name som jag en gång köpt på ClasOhlson. Jag ska förbi teknikmagasinet och köpa deras också bara för att kolla, den borde rimligtvis fungera.

Jag har en "Panasonic-kabel" med 3,5mm jack vilket borde fungera tillsammans med Ipoden. Men jag harinte fått det att fungera, hur gick du tillväga? Jag har testat att byta plats på röd och gul kabel.

  • Medlem
  • Storuman
  • 2007-01-04 10:05

Men man måste ju få lämna tillbaka grejen om den inte funkar..

Har du provat och bytt scartingång bak på tvn?

Om man kopplar in en s-video/komposit till en scartingång som bara stöder RBG så blir det svart-vitt och flimrigt.

Jag hade oxå det problemet med teknikmagasinets kabel för 59:-....orkade inte prova fler kablar sen så jag köpte av-kabeln från apple. Funkar skitbra nu
Blev ganska impad av kvaliten på bilden i TV:n med...grymt bra!

Min videokamera är också en Panasonic med en 3,5mm kabel med 3 anslutningar. Den funkar klockrent rakt av men jag måste stoppa den röda i videoingången och den vita i röd ljudingång och då slutligen den gula i vit ljudingång. Det går att byta plats på gul och vit men då hamnar stereoljudet i fel kanal. För övrigt har jag inte gjort något speciellt för att få det att funka. Min IPod är av nya versionen av G5, kan det spela någon roll?

TekninkMagasinet hade ju antagligen inte fått sälja kabeln om den inte funkar, enligt svensk lag.

  • Medlem
  • Storuman
  • 2007-05-15 22:08
Ursprungligen av curryboy:

TekninkMagasinet hade ju antagligen inte fått sälja kabeln om den inte funkar, enligt svensk lag.

Jao men då fungerar den väl till en massa annat istället..

1
Bevaka tråden