Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Shuffle fyller sig till hälften bara

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-25 15:07

Jag har en iPod Shuffle 2G som hittils fungerat utmärkt... Idag har jag däremot försökt fylla den med en massa låtar, sisådär 3 GB. Tryckte på fyll automatiskt, men iPoden ville sig bara att fylla 50% av det tillgängliga utrymmet.. Trots att inställningarna står på "Fler Spår". Jag har alltså inte tilldelat något utrymme som helst till andra filer än musik.

Någon som vet en lösning på problemet?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-25 16:55

Ingen som kan hjälpa till?

Fyller du på från nån spellista eller från Biblioteket?

Försökte du fylla på med 3 Gb musik? Shufflen har ju bara 1Gb utrymme.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-25 23:02

Fyller från biblioteket, valt att fylla från "Musik" i menyn. Shuffles funktion "Autofill" ska enligt uppgift anpassa mängden musik till hur mycket minne som är tillgängligt på iPoden. Det skulle innebära att min iPod blev nästan full. Den fylls däremot bara till 50%

Vad göra??

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-26 00:22

Kom på att medan jag importerade låtarna till iTunes från CD härmdagen så ändrade jag inställninarna så att låtarna skulle bli Apple Lossless istället för AAC, ungefär vid mitten av rippningen.. Kan det vara dom låtarna som ej vill komma in, och varför...?

Lossless funkar inte med Shuffle
iPod shuffle: Using AIFF and Apple Lossless format files
Notera att dokumentet är från 2004 men jag tror det fortf. gäller.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-26 20:05

Crap... jag måste alltså ta bort alla mina Lossless-låtar och lägga in allt igen....

Tack för hjälpen i alla fall, Peter.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-26 22:06

EDIT: Jag valde alla låtarna ooch tryckte på "convert to AAC". Jag fick (efter ett tag) dubbelt så många låtar som jag hade förut, dvs det finns en dubbelgångare till varje låt nu WTF!

Ok, när jag trycker på "info" i högerklicksmenyn på låtarna så verkar det plötsligt vara så att ALLA låtarna är AAC... Varför har då en ny kopia av varje låt kommit upp? Kan man enkelt och snabbt ta bort kopiorna?

Frågan avser iPod Shuffle 2G med senaste mjukvara, iTunes 7, och PC.

Dubletter när rippar om eller importerar om är ett otyg. Men har du en spellista där både original och kopior finns kan du ta fram kolumnen "Tillagd" och sortera på den så blir det klarare.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-26 22:33

Jag har ingen spellista nu men.. menar du att jag ska lägga all min musik i en enda spellista och sen göra vad?

"all min musik i en enda spellista"
Det är Biblioteket det, så det behöver du inte göra.
Men iTunes har en inbyggd funktion för att hitta duplikat, börja med den.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-26 23:41

Och var är den funktionen!? Har ju letat..

Sorry det är sent på natten och jag vill inte ha min musik intrasslad i en massa tjafs

View/Show Duplicates

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-27 12:49

Visa Dubletter var det... Tack!

iTunes visar dock dubletter baserat på bara namn, så även olika låtar med samma namn (olika spelningstid) kommer med... crap.

Ser ut som att det blir manuellt arbete trots allt då.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-27 12:56

"AIFF and Apple Lossless Encoder files won't play on iPod shuffle. However, you can convert these file formats to AAC for iPod shuffle play. To do this, just select the "Convert higher bitrate songs to 128 kbps AAC for this iPod" in the iPod Preferences in iTunes.

When this option is selected, songs are converted to 128 kbps AAC files when you transfer them to iPod shuffle (the song files in iTunes aren't affected). Please note that you will need QuickTime 6.4 installed to use this option. If you have an earlier version of QuickTime, iTunes won't allow you to drag AIFF or Apple Lossless files to iPod shuffle."

Skitbra, aktiverade funktionen. Nu behöver jag inte göra något alls

Peter, ett stort tack för hjälpen!

Någon aning om varför just Shuffle inte spelar Lossless? Kan det vara sämre ljudkrets i den?

1
Bevaka tråden