Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur laddar jag min 80g första gången?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Nu har jag läst en del trådar här inne men har inte riktigt fått nån klarhet över hur det ska gå till.

Jag laddade min ipod 80g i ungefär 6 timmar igår (även fast apple skrev 4 för att vara säker).

Kan jag nu, när jag tagit loss ipoden, sätta tillbaka den och ladda på med mer musik utan att det kommer förstöra livslängden på batteriet?

Är det lithium batterier som inte måste laddas ut helt första andvändningen i min 80g?

Är väldigt tacksam för svar!
- Andreas

Nu ska det vara lugnt att koppla in och ur, ladda lite, ladda mycket etc etc hur mycket du vill.
Batteriet måste inte laddas ur helt, nej.
Det är bara att köra.

Ska man sätta igång å ladda direkt när man får den även om det är kräm i batteriet?

Jakob:
Det är nog bäst, eftersom Apple skriver så.

Ursprungligen av theplague:

Jakob:
Det är nog bäst, eftersom Apple skriver så.

Man kan väl lägga in musik medans den laddar eller påverkar det?

Ursprungligen av Jakob92:

Man kan väl lägga in musik medans den laddar eller påverkar det?

Det kan du göra.

Ursprungligen av theplague:

Det kan du göra.

Ok, Danke Schön. man brukar vara lite sugen på att pröva grejerna så fort man fått dom, tur att man kan mixtra lite allafall;)

Jag var bara tvungen att ladda min ipod i cirka 30min, sen var den färdigladdad.
Gjorde jag fel? Obs. Den var inte begagnad.

• Medlem
  • 2006-12-29 16:12

Alltid när jag köper nya grejer som går på batteri så laddar jag ALLTID FÖRSTA laddningen den i 24 timmar utan att använda först, det är 100% säkrast, för det är maxima-tiden för att något skall laddas och funka som bäst längst.

Tipset är att ladda din iPod i 24h innan du använder den, sedan efter det kan du ladda hur mycket/lite du vill, eftersom det är litiumjon-batteri, behövs inte laddas ur innan du måste ladda... Det kör i cykler*

*Cykler: du som inte vet vad cykler är... EN cykel är hela batteriets livslängd... Ex. Om du använder 20% av batteriet och sedan fulladdar det och sedan använder 20% till sedan fulladdar det o.s.v. upp till 100%, dvs. 5 gånger med 20% sedan fulladdning så har du använt EN cykel. en iPod nyare än nano g1 (dvs. nano g1, nano g2, ipod g1, ipod g2) kan användas i extremt må¨nga cykler, så var inte oroliga, din ipod klarar mer än vad du tror i batteriliv.

Sen i forts. kan man låta den stå fullladdad i datorn utan att det förkortar livstiden? Slutar den lixom ladda vid max?

sorry. glömde att det fanns en edit funktion. hjärnsläpp

Iih. Ångest!
Min iPod är på reparation hos Apple pga. andra problem, får väl hoppas på att de skickar en ny. Annars: täcker AppleCare-garantin up-fuckade (ursäkta) batterier?

Ursprungligen av pontuslun:

Iih. Ångest!
Min iPod är på reparation hos Apple pga. andra problem, får väl hoppas på att de skickar en ny. Annars: täcker AppleCare-garantin up-fuckade (ursäkta) batterier?

Vad har hänt?

• Medlem
  • Storuman
  • 2006-12-30 16:38
Ursprungligen av pontuslun:

Iih. Ångest!

Jo, om det är något fel på batteriet kan dom byta ut det gratis. T ex om batteritiden är svindålig eller om batteriet blir stekhett vid laddning eller användning..

1
Bevaka tråden