Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förladda iPod Nano (julklapp) med iTunes?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena!

Har köpt en iPod Nano i julklapp till min kära svärmor

Hon är inte så teknikinsatt och jag själv har aldrig använt iTunes tidigare. Jag är dock datorvan.

Har även köpt en talbok till henne som vi tänkte "förladda" iPoden med. Så jag tänkte helt enkelt installera iTunes på min burk och göra detta i förväg.

Mina frågor är då:
* Kommer detta leda till några problem när vi sedan installerar iTunes på min svärmors dator (tänker ifall det jag lagt över kommer "låsas" till mig på något sätt, så att det t ex inte blir tillgängligt för henne)?
* Talboken är på 18CD's. Rippningstips (format, bitrate, playlists etc)?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-17 21:01

det kommer att försvinna när ni kopplar in det i hennes dator om ni trycker ok på pop uppet som kommer upp i iTunes, men ni kan föra över de från iPoden till datorn med tex. ipoddisk om ni har mac och anapod om ni har pc, sök så hittar du mer.

talboken kan du rippa i antingen aac eller mp3 i 64kbps. det behövs inge högre tar bara onödig platts.

Ok, det går mao inte att att slanga in grejor på en dator, som sedan kan användas av en annan mha iTunes?

Några tips på mapphanteringen för talböckerna? Ska jag rippa som ett enda spår, eller dela upp det?

Det är en fördel om varje fil i ljudboken är på mindre än 100MB, en fil per CD brukar räcka. Glöm inte att göra dem bookmarkable.

Det går jättebra att ladda in grejer på den innan och sedan använda den mot en annan dator.
Komihåg bara att en macinstallerad iPod inte går att använda på PC, men tvärtemot går dock.
Dessutom ska du använda manuell uppdatering.
Eller missförstod jag frågan helt?

Hur gör jag filerna bookmarkable?

@theplague, ja det är bara PC som ska användas.

Ursprungligen av masken:

Hur gör jag filerna bookmarkable?

@theplague, ja det är bara PC som ska användas.

Vad menar du?

Ursprungligen av masken:

Hur gör jag filerna bookmarkable?

Egentligen är det bara att ändra filtypen från M4A till M4B så att iPod känner igen den som en ljudbok och kommer ihåg var man var. Det finns ett Applescript för det som heter Make Bookmarkable.
http://www.dougscripts.com/itunes/scripts/scripts07.php?page=1#makebookmarkable

Om man har iTunes 7 så går det att ställa in direkt i information/alternativ, "kom ihåg uppspelningsposition", vilket borde ha samma effekt.

1
Bevaka tråden