Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Importera från DVD?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej på er alla

Har ett bekymmer...
Gjorde en film för ett halvår sedan och har inte kvar kassetterna. Jag försökte att importera filerna på DVD:n till iMovie men fick bara med bilden, inget ljud.:'(
Finns det något sätt att få in både ljud och bild i iMovie från DVD:n?

Mycket tacksam för svar...

/Magnus K

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-08 19:09

Hej hej!

Ladda ner Mpeg streamclip (gratis) och köp mpeg2 "avkodaren" (quicktime MPEG-2 Playback Component) för quicktime (kalasbra att ha!, 180kr typ), och nödvändigt för att exportera "ut" materialet ifrån dvd skivan! När du exporterar ut så väljer du bara "export to .Mov/pal dv" och vips så kan du redigera ditt material med ljud i imovie igen!

Hur gjorde du för att få video in i imovie?

Hoppas infon hjälper!

Med vänliga hälsningar,

Kenneth M

Tack Kenneth

Får pröva det programet.
Hur jag fick in video i iMovie...? Jag helt enkelt valde import i iMovie och valde mappen VIDEO_TS på DVD-skivan. Det tog sin lilla tid att importera filen och som sagt, det blev bara video (inget audio)

  • Medlem
  • Enköping
  • 2007-01-09 09:53

Att du inte fått med ljudet beror antagligen på att du har AC3-ljud, som inte standard-Quicktime hanterar.

FFmpegX kan ta en VIDEO_TS och göra diverse olika format av den. Dock inte DV direkt från VIDEO-TS.

Men man kan rippa DVD:n med Mactheripper till en enda VOB-fil, och sedan konvertera den till DV med FFmpegX, eller med MPEGSteamclip (se förra inlägget) eller MPEG2Works. FFmpegX är den enda som klarar det utan Quicktime Mpeg2Component.

En VOB med Mactheripper
Mactheripper
FFmpegX
MpegStreamclip

1
Bevaka tråden