Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Terminal/Irssiproblem

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå!

Som relativt nybliven macägare och hängiven ircare så gav jag mig huvudlöst in i en installation av irssi för ett par veckor sedan. Installationen gick bra(nåja) efter ett par försök, men slutresultatet blev inte direkt vad jag hade hoppats på.

Irssi fungerar utan problem, men den ser ut att ha ätit upp min terminal.

När jag väljer att starta ett nytt terminalfönster så går Irssi igång per automatik, vilket inte riktigt är vad jag är ute efter. Det går att utföra terminalkommandon via "File -> New command" och därefter skriva in det kommando jag är ute efter, men efter den har utfört kommandot kan jag inte använda terminalfönstret igen utan måste i så fall köra ett nytt kommando.

http://www.valinta.se/temp/bilder/help1.jpg - Detta meddelande får jag upp direkt när jag väljer att starta terminalen.

Nu är själva Irssi igång.

Med risk för att ha varit otydlig i min förklaring tidigare, det är detta kommando jag måste använda mig utav för att kunna använda terminalen, till exmepel för att kolla min "uptime".

Det jag alltså vill ha hjälp med är att få bort Irssi ur autostarten av min Terminal. Jag kan inte utesluta att det är något handhavande fel, till exempel vid installation eller någon inställning.

Mvh,
Jesper

• Medlem
  • Kiruna
  • 2007-01-09 11:42

Om ett program startar direkt när man drar igång terminalen kan inställningen som orsakar detta finnas på ett par olika ställen.

1. I inställningarna för Terminal.app: se till att login shell är valt, inte ett specifikt kommando.

2. I ditt login shells konfigureringsfiler. Om du använder bash kan det vara .bash_profile, .bash_login eller .profile, eller möjligtvis /etc/profile

Om du använder tcsh kan det vara .tcshrc, .cshrc eller .login, eller möjligtvis /etc/csh.cshrc eller /etc/csh.login

Filnamn som börjar med punkt är osynliga i Finder, därför behöver du en texteditor där du kan välja att se osynliga filer för att kunna öppna och redigera dessa. (vi, pico eller nano från terminalen går givetvis bra.)

Om man inte har jobbat med de här filerna förut är det bra att vara försiktig när man ändrar i dem. Det du letar efter är en rad som ser ut nåt i stil med detta:

/usr/local/bin/irssi

Sätt ett #-tecken framför den raden och spara sen filen, då ignoreras raden:

#/usr/local/bin/irssi

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-01-09 12:49

I Inställningar i Terminalen kanska du bytt ut /usr/bin/login med irssi?

Eller så har du kanske startat irssi och sedan sparat det som defaultlayout. Då borde du kunna stänga av irssi och spara det som defaultlayout. Eller ta bort inställningsfilen.

Hallå igen...

Efter många timmars slit så måste jag erkänna mig slagen...både gul och blå. Jag har verklingen ingen aning om vart jag ska leta längre.

Jag har kommit så långt att om jag startar en ny terminal och kör "bash" och "Run command in a new shell" så får jag upp en helt vanlig terminal. Utan detta alternativ autostartar irssi, oavsett vad jag ändrar på.

Jag har kollat igenom alla profilfiler jag kan hitta och hittar ingenting som kan tänkas vara fel.

Fler tips mottages gärna på vad som eventuellt kan vara fel.

Mvh,
Jesper

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-02-15 00:13
Ursprungligen av Kokosnöt:

Hallå igen...

Efter många timmars slit så måste jag erkänna mig slagen...både gul och blå. Jag har verklingen ingen aning om vart jag ska leta längre.

Jag har kommit så långt att om jag startar en ny terminal och kör "bash" och "Run command in a new shell" så får jag upp en helt vanlig terminal. Utan detta alternativ autostartar irssi, oavsett vad jag ändrar på.

Jag har kollat igenom alla profilfiler jag kan hitta och hittar ingenting som kan tänkas vara fel.

Fler tips mottages gärna på vad som eventuellt kan vara fel.

Mvh,
Jesper

Detta är ett inte allt för ovanligt fel har jag märkt. Du har ändrat inställningar när du haft irssi igång och sparat, så den sparade hela inställningen inkluderat miljön den stod i.

Öppna spotlight, sök på terminal.plist sedan tar du bort den så är du tillbaka till hur terminalen såg ut när du nyss installerat datorn.
Du kan också editera plist-filen och ta bort kommandot som startar irssi.

Tjena!

Jag får tacka och bocka, nu har jag fått tillbaka mitt vanliga terminalfönster.

Men, jag vill ändå ha kvar irssi så att säga, har du några tips eller tricks på hur jag smidigast gör en ny installation av det, och då slipper jag gärna problemet med att irssi autostartar.

Mvh,
Jesper

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-02-15 11:50

Installera irssi som vanligt, problemet nyss var inte irssi, utan att du har sparat en ny default-"profil" medan du hade irssi igång, och terminalen trodde att irssi var en del utav din layout osv.

irssi installeras lättast med macports/darwinports. port install irssi
Om du inte använt irssi osv. så mycket rekommenderar jag dig att testa screen...
När du startar irssi skriver du "screen irssi", så kan du stänga ner terminalen, men irssi ligger kvar och körs, så vill du återansluta skriver du screen -r

Okej, tackar och bockar. Jag har nu fått till det och det fungerar mycket bra.

Stort tack till dig Sidde!

1
Bevaka tråden