Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är det bara S-IPS panel som gäller för bildbehandling?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-18 22:19

Dags att gå från CRT till TFT. Jag skulle bra gärna vilja ha en skärm med S-IPS panel men de är rätt dyra. Finns det någon skärm med P-MVA, S-PVA eller TN paneler som är okej för bildbehandling eller är bara S-IPS som gäller om man jobbar med bild? Någon här med erfarenhet av sådana skärmar i samband med färgkritiskt arbete?

Fråga 2; tjänar man något på att skaffa en 22" skärm jämfört med en 20" eller 21" när alla har samma 1680x1050 i upplösning. Pixlarna blir vad jag förstår lite större på 22" men man får ju inte plats med mer, eller? Är det någon som jämfört 20" mot 22" med samma upplösning?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-01-11 00:26

kika in på detta forum å se om det hjälper
Där ska det stå rät mkt om olika PVA skärmar å sånt. TN ska du nog iallafall inte kolla på om du ska jobba med färgkritiska arbete.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=61178&perpage=15&pagenumber=1

Vilken prisklass är det du är ute efter då? själv så spanar jag efter Eizos skärmar. Flexoscan S2110W. Den är bra och kan kalibrera i 5000K. priset ligger nog på 6000kr +moms. Vilket jag tycker är rimligt för en bra skärm.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-15 21:04
Ursprungligen av Beth 4:

Fråga 2; tjänar man något på att skaffa en 22" skärm jämfört med en 20" eller 21" när alla har samma 1680x1050 i upplösning. Pixlarna blir vad jag förstår lite större på 22" men man får ju inte plats med mer, eller? Är det någon som jämfört 20" mot 22" med samma upplösning?

Precis som du säger är den enda skillnaden att det blir större, så även pixlarna är större.
Men det är inte bara en fråga om upplösning, utan även hur stor en bekväm arbetsyta är, du kan ju alltid titta och jämföra hur det känns på vanliga simpla paneler mellan 20" och 22"

Glöm inte heller att se med hur många bitars precision pixlarnas färger ritas upp, spelar ingen roll hur bra panel du har om elektroniken bakom inte orkar driva den.

1
Bevaka tråden