Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Importproblem från DV-kamera

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har problem med att föra över materialet från min DV-kamera - en Panasonic GS3 - till datorn. Använder - precis som jag gjort de senaste fyra åren - FW-kabeln. Men den hittar inte ens kameran. Tidigare kunde det strula ibland med att den slutade föra över material och "kopplade ner sig" eftersom ett tag, men det har aldrig varit några problem med att hitta kameran. Har alltid kameran strömförsörjd under tankning så det beror inte på dåligt batteri.

Har försökt allt jag kan komma på vad gäller i/ur/om-koppling men nada framgång.

Någon som har några tips?

Det är kanske dum fråga men har står kameran på "player" eller på "camera"? Du vet säkert redan att det ska stå på "player" alltså uppspelning och inte inspelning. Man kan missa sånt där även om man gjort det många gånger förr. Annars... har du två firewire portar på datorn? Har du testat båda? Andra sladdar? Kommer inte på fler tips, lycka till!

Ursprungligen av zkirtap:

Har problem med att föra över materialet från min DV-kamera - en Panasonic GS3 - till datorn. Använder - precis som jag gjort de senaste fyra åren - FW-kabeln. Men den hittar inte ens kameran. Tidigare kunde det strula ibland med att den slutade föra över material och "kopplade ner sig" eftersom ett tag, men det har aldrig varit några problem med att hitta kameran. Har alltid kameran strömförsörjd under tankning så det beror inte på dåligt batteri.

Har försökt allt jag kan komma på vad gäller i/ur/om-koppling men nada framgång.

Någon som har några tips?

vad använder du för program och vilket system sitter du på?
hade liknande problem med nån tidig os x men problemet "försvann" när jag skaffa 10.4

Detta är ett område med många fallgropar. En väldigt vanlig felkälla är att kabeln är dålig, om du inte redan gjort det testa med en annan. VARNING, när du kopplar firewire mellan dator och kamera, koppla alltid in datorn först, sedan kameran. Datorn har 6-pins anslutning (om det inte är PC) och kameran har 4-pins anslutning. Grundläggande ellära är att alltid koppla in den sida som har flest poler först. Jag har råkat ut för att skjuta sönder FW-kortet i kameran om man gör detta fel, det är en dyr affär.
Det absolut säkraste är att skaffa en liten box mellan dator och kamera som isolerar mot "spikar", finns från Kramer.

För övrigt då?
Om nu kabeln är ok, testa i olika program, jag har haft problem i FCP då och då men fått det att fungera i iMovie.

En annan variant är att helt enkelt skapa ett nytt användarkonto på maskinen och pröva där. Inte helt ovanligt att det hjälper.

Lycka till!

/TM

1
Bevaka tråden