Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur få iBook G4 att prata med PowerMac 8500 via ethernetkabel?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2007-01-08 16:40

Hej!

Jag lyckades efter många timmar spela in lite VHS-material från min video in på min PowerMacs hd via AV-kontakterna. Men nu är det så att jag vill ha över materialet på min iBook G4. Hur ska jag göra för att få dessa två datorerna att prata med varandra?

Jag har en lång TP-sladd men jag vet inte om den är "rak" eller "tvinnad". Men om det inte går att köra med sladden direkt mellan datorerna så kan jag koppla in Powermacen direkt in i modemet och då är ibooken kopplad via airport så då kan man väl hitta varandra väl? Men problemet är ju att Powermacen får väl en fast ip eller nåt då men ibooken har ju automatiskt utdelad? Hur löser jag detta? Hur hittar jag dom i nätverket?

Vissa nya datorer har autosening för korsad eller rak kabel så båda två duger för driektkoppling. En korsad kabel koster några tior på Klas i sjön, biltema eller databutik.

Trådlösa routrar (som airport) brukar ha några "trådade" utgångar. Koppla in din 8500 på den och routern delar ut en IP adress på samma sätt som till en trådlös. (ställ om inställningar/TCP IP/ till DHCP på din 8500 och starta om den med tråden i så lär den anslutas till nätet.

Hur man hittar dom i nätverket beror på OSet. I X går man till i findern till menyn "gå" och undermenyn nätverk. I OS 7-8-9 var det under äpplet någon väljare av något slag man använde för att gå ut på nätverket, jag minns inte riktigt det är många år sedan sist.

Kolla med hjälp funktionen och nätverk, fildelning, appletalk så lär du hitta vad du behöver

1
Bevaka tråden