Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Linjer/Segmentering i PDF

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-01-11 11:50

Jag har sökt runt på nätet men hittar ingen information kring varför bilder segmenteras i PDF export.Det bildas små tunna vita streck i bilderna när man drar upp dom på projektor för presentation. Det är ytterst irriterande

1. Finns det något sätt att undvika dem?
2. Finns det någon risk att linjerna blir synliga i tryck?

Tacksam för svar från andras erfarenheter!

/Tobias

Kan det inte vara en inställningsfråga?

Till exempel InDesign har ju presets som du kan testa, olika för ex skärm, tryck eller print. PDFer som ska visas på skärm bör vara i RGB samt 72 dpi, som jag har förstått det. Jag har aldrig märkt detta problem med ränder.

Kan även vara att du har lågupplösta bilder som exporteras till en högre upplösning, det kanske kan bli fel i renderingen. Är inte helt säker på detta men så skulle det kunna vara. Se till att inte ha lägre upplösning i bilderna än vad du exporterar till.
Hoppas du får ordning på det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-01-11 12:40

Hej!

Ja det är bra idéer.
Jag tror främst att det gäller högupplösta PDF filer som visas på skärm. Jag har aldrig fått med strecken i utskrifter.

En idé är att inbäddade pixelbilder styckas upp i småbitar när man skapar PDF ibland. Jag hittar inte något ställe att styra detta på?

Det har säkert att göra med förenklingen av transparenseffekter. Det skapas småbilder av området med genomskinlighet som förstås ska ligga dikt an mot varandra, men Acrobat kantutjämnar dessa för skärmvisningen och så ser man såna vita streck, sk stitching, emellan de olika delarna.

Ska du bara ha pdfen till presentation så exportera till pdf 1.4 (Acrobat 5) eller högre så behålls effekterna live. Ska du trycka måste du dock höra med tryckeriet att de fixar förenklingen själva (pdf 1.3 och lägre medför alltid förenkling).

Du kan också slå av 'jämna konturteckningar' i Acrobat för att slippa se strecken, men det ger ju kantigare skärmvisning av vissa objekt.

1
Bevaka tråden