Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

CMYKa i InDesign export till PDF

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hej,

jag ska CMYKa ett dokument med RGB bilder och text till en specifik profil när jag skapar PDFen i export funktionen i InDesign.

Får det inte att funka med texten, den blir i fyrfärgstryck och därmed oläslig. Hur gör jag för att texten inte ska CMYKas.

Om jag vill att en bild som inte ska CMYKas också ska läggas in hur gör jag då? filformat?

tacksam för svar.

  • Medlem
  • 2007-01-11 12:16

Det hade varit intressant att veta. De tryckerier jag jobbar med blir allt annat än glada om man blandar CMYK och RGB. Så det skulle jag inte göra.
Ska texten vara svart? I så fall så borde ju indesign spara ut det svarta automatiskt, men kolla inställningarna.
Ska den inte vara det så kanske det går att lösa med en dekorfärg istället. Fast då blir det femfärgstryck, och lite dyrare.

Ursprungligen av bing:

Det hade varit intressant att veta. De tryckerier jag jobbar med blir allt annat än glada om man blandar CMYK och RGB. Så det skulle jag inte göra.
Ska texten vara svart? I så fall så borde ju indesign spara ut det svarta automatiskt, men kolla inställningarna.
Ska den inte vara det så kanske det går att lösa med en dekorfärg istället. Fast då blir det femfärgstryck, och lite dyrare.

ja man tycker ju att svart text borde ID låta vara men den blir i fyrfärg trots det. ja, dekorfärg är ju helt onödigt, måste gå att lösa på annat sätt.

Har prövat att klicka i "overprint" på texten, det hjälper inte heller

känner mig förvirrad...

Vet inte om det blir så fortfarande, men någon gång har jag fått in wordtext som har färgen auto i färglådan den blir då i cmyk ersätt den isf med svart så löser det sig.

Se till att målprofilen är samma som din dokumentprofil. Den svarta texten måste vara 100k redan i ditt dokument dock. En rgb-svart blir alltid en fyrfärgsblandning med normala profiler.

Jag kör alltid med rgb-bilder och låter Indesign cmyka när jag skapar pdfen. Inga problem alls.

Ursprungligen av 1pernilla:

Vet inte om det blir så fortfarande, men någon gång har jag fått in wordtext som har färgen auto i färglådan den blir då i cmyk ersätt den isf med svart så löser det sig.

Texten är redan 100 K så det är inte felet. Tack ändå!

Ursprungligen av Björn Öst:

Se till att målprofilen är samma som din dokumentprofil. Den svarta texten måste vara 100k redan i ditt dokument dock. En rgb-svart blir alltid en fyrfärgsblandning med normala profiler.

Jag kör alltid med rgb-bilder och låter Indesign cmyka när jag skapar pdfen. Inga problem alls.

Ska testa med dokumentprofilen! Tack för tipset, är mycket närmare lösningen nu tror jag.

Se till att färghanteringen är aktivt och sen letar du på den aktuella profilen under 'Tilldela profiler'.

Däremot kan du inte välja att behålla en enstaka bild i rgb (varför man nu skulle vilja det?), som jag såg att du frågade om i ditt första inlägg, utan allt rgb-material kommer att konverteras till aktuell profil när du gör pdfen.

Om du mot förmodan skulle vilja göra detta måste du cmyka de bilder som ska vara cmyk i förväg och sen välja 'ändra inte färger' i exporten.

Ursprungligen av Björn Öst:

Se till att färghanteringen är aktivt och sen letar du på den aktuella profilen under 'Tilldela profiler'.

Däremot kan du inte välja att behålla en enstaka bild i rgb (varför man nu skulle vilja det?), som jag såg att du frågade om i ditt första inlägg, utan allt rgb-material kommer att konverteras till aktuell profil när du gör pdfen.

Om du mot förmodan skulle vilja göra detta måste du cmyka de bilder som ska vara cmyk i förväg och sen välja 'ändra inte färger' i exporten.

Tänkte lite fel där insåg jag. jag ska bla jämföra en neutral 50 % grå i bara svart med en likadan fast i CMYK färger för att se neutralitet. Men jag antar att den 50 %-iga gråa har samma problem som texten, för även den blev cmykad vilket den ej bör bli om den bara innehåller svart.

Tänk på att grått i CMY inte ska innehålla lika delar av de tre färgerna i motsats till rgb. Ett typiskt gråbalansfält i dagspress är 30c 22m 22y 0k som då ska likna 30k så nära som möjligt. För 50k tror jag TU:s rekommendation är 50c 40m 40g 0k.

Tack för värdena Björn ska kolla hur mina ligger.

1
Bevaka tråden