Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är detta lösningen på AirPort-problemen i Tiger 10.4.8

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-28 00:19

Har liksom många andra här följt diverse trådar på 99mac gällande problem med AirPort och tappad/dålig mottagning.

Själv kör jag en G4 AGP, med Belkins PCI-kort och har fram till nyligen inte haft några som helst problem med förbindelsen mot min AirPort Express.:D

Men,

Efter uppgradering från Panther (10.3.9) till Tiger (10.4.8) vilket jag gjorde för en tid sedan, började även min maskin att sporadiskt tappa förbindelsen. Ena stunden full mottagning, för att sedan ibland tappa mottagningen helt:(

Droppen var när jag idag satt & betalade mina räkningar och förbindelsen gick segt som sirap..samtidigt som min flickväns bärbara PC snurrade på med full mottagning

Något måste göras!

Så,

Med en gammal tråd i minnet (någonstans här på 99mac eller på annat Mac-forum) där liknande AirPort-problem hade diskuterats, påmindes jag av att lösningen den gången var att "nergradera" drivrutinerna för AirtPort till den version där dessa problem inte infann sig!!

Efter att nu ha kört någon timme med dessa "äldre" AirtPort-drivrutiner, upplever jag absolut inte de problem jag hade sedan uppgraderingen till Tiger (10.4.8).

Har du en äldre maskin, d.v.s. en PowerPC-baserad Mac & följer de enkla stegen nedan så kanske även Din maskin slipper dessa problem!!

Notera att detta görs på Egen risk & endast Du bär ansvaret för följderna av denna åtgärd!!

1.Sök reda på & ta en kopia av tilläggen:

AppleAirPort2.kext
AppleAirPort.kext

...i Er nuvarande Tiger-installation (10.4.8), vilka finns i mappen:

System/Library/Extensions

2. Leta sedan reda på motsvarande tillägg i Er gamla Panther-installation (10.3.9) & även här ta en kopia av dessa...

Även dessa går att finna i mappen:

System/Library/Extensions

...men nu i Er gamla installation...

3. Ersätt de "nya" tilläggen i Er aktiva systemmapp med de gamla tilläggen Ni just hämtat från Er gamla Panther-installation (10.3.9).

4. Starta Skivkontroll & gör en kontroll/reparation av behörigheter på den aktuella startskivan.

5. Starta om!!

Nu bör din AirPort-anslutning fungera igen!!

Lycka till,

- Torkel

P.s.

Saknar du din gamla Panther-installation, så finner du de "gamla" AirPort-drivrutinerna här..

Senast redigerat 2007-01-12 16:24

Spelar det någon roll om man inte har haft Panther installerat tidigare? Jag har en MBP C2D och fick 10.4.8 installerat med datorn.

  • Medlem
  • 2006-11-28 02:42

Jag hade liknande problem med dålig/inkonsekvent/instabil WLAN-uppkoppling.
Efter fem svåra år av felsökning och strul kom jag fram till att det var en eller flera wlan-relaterade widgets som var boven i dramat. Kan vara så att de störde ut varann på något sätt, då jag hade flera igång.
Nu är alla borttagna och har inte haft några som helst problem.

Kan vara värt att testa om inget annat hjälper...

Ursprungligen av Toett:

Jag hade liknande problem med dålig/inkonsekvent/instabil WLAN-uppkoppling. Efter fem svåra år av felsökning och strul kom jag fram till att det var en eller flera wlan-relaterade widgets som var boven i dramat.

Fem hela svåra år av problem, felsökning och strul?! Fem år? 5?! Fanns widgets redan 2001?

  • Medlem
  • Piteå
  • 2007-01-12 15:23

Har detta problem just nu då jag installerat osx, kommer inte förbi guiden då jag får en kernel panic. Detta kommer steget efter man specifierat tangentbordslayout och jag antar att det är då osx ska konfa nätverket.

Inte skoj, kan inte ens starta datorn och köpte den igår

Vilka widgets var det då?

1
Bevaka tråden