Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple TV lanserad

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Din dator är mittpunkten i ditt digitala liv. Din TV är mittpunkten i ditt nöjesliv. Men hur gör du om du vill se filmer, filmtrailrar, podsändningar och foton från datorn på din TV? Apple TV, för 2 795 kronor, tar iTunes till den stora skärmen.

Den digitala revolutionen har kommit till din TV.
I stället för att krypa ihop framför datorskärmen kan du poppa lite popcorn medan datorn trådlöst synkar din nya film till Apple TV. Slå dig ner i en skön stol, lägg upp fötterna och plocka fram den medföljande fjärrkontrollen Apple Remote för att spela upp din film på TV. Ge dig själv en klapp på axeln: Du har just ändrat ditt sätt att titta på digitala medier.

iTunes till Apple TV, trådlöst.
Apple TV ansluter till din TV via en HDMI-port eller portar för komponentvideo och ljud. De inbyggda, supersnabba 802.11-funktionerna för trådlös anslutning synkroniserar ditt iTunes-bibliotek till valfri Mac eller PC i hemmet. Bäst av allt? Allt som finns på Apple TV hålls synkroniserat: Så fort du ändrar något i ditt iTunes-bibliotek, ändras innehållet på Apple TV - trådlöst, automatiskt.

Vad är det på TV? Vad du vill.
Apple TV visar allt som finns i ditt iTunes-bibliotek på din TV. Och dina digitalfoton från iPhoto på en Mac eller Adobe Photoshop Elements eller Adobe Album på en Windows PC visas i HD-format, så att du kan sätta på ett bildspel på den stora skärmen.

http://www.apple.com/se/appletv/

AppleTV på AppleStore

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-10 18:18

Men varför förstör de denna förmodade toppenpryl med att rista in "TV" på topplocket?
Snart står det väl gaffel, kniv, sked på besticken också...

Ursprungligen av amun:

Men varför förstör de denna förmodade toppenpryl med att rista in "TV" på topplocket?

Det är ju faktiskt produktnamnet. Apple TV. Typ som att skriva iPod på en iPod.

Senast redigerat 2007-01-11 12:04
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-11 14:11
Ursprungligen av Adrian B:

Det är ju faktiskt produktnamnet. Apple TV. Typ som att skriva iPod på en iPod.

Ja självklart, men jag är iallafall tacksam för det inte står IPod på fronten på min IPod eller MacBook på datorn osv...

Jag stör mig på att den inte har samma dimensioner som Mac mini, Airport Extreme och Mac mini-designade hårddiskarna.
Hade kunnat bli ett snyggt torn, ju.

Har verkligen gått å längtat efter denna apparat sedan det först lanserades att den skulle komma. Min dröm-grej, tänkte hoppas den kan spela de flesta formaten på marknaden som används idag med tanke på hur bra Apples grejer brukar vara. Rippa ner hela skivsamlingen i FLAC, rippa ner alla DVD-filmer (ej i något komprimerat format) och bara sitta i soffan och välja och vraka.

Och som apple gick fram på förra keynoten tänkte jag att kanske dem även implementerar att man kan surfa ifrån den om man kopplar ett tangentbord och mus till den.

Men på några minuter raserade Jobs hela min dröm, gråter och står igen på ruta noll och vet inte hur jag ska lösa det. Visst kan dra kablar igen, men har man iMacen i ögonvrån till TV:n så blir det rätt störande att se på film när man inte kan inaktivera skärmen. Känns inget bra att timme efter timme visa en svart bild på iMac-skärmen

Ursprungligen av Hugeman:

Har verkligen gått å längtat efter denna apparat sedan det först lanserades att den skulle komma. Min dröm-grej, tänkte hoppas den kan spela de flesta formaten på marknaden som används idag med tanke på hur bra Apples grejer brukar vara. Rippa ner hela skivsamlingen i FLAC, rippa ner alla DVD-filmer (ej i något komprimerat format) och bara sitta i soffan och välja och vraka.

Ja, det är min våta hemmediadröm också (tillsammans med en ReadyNAS NV+ i klädkammaren). Rippar du musiken i Apple Lossless istället så kan du i alla fall komma åt musiken, men hur det blir med videoformat återstår att se.

Men hur är det, om jag stoppar i en DVD i min mac, borde man inte kunna se den via Apple TV då? *Om* det går så lär väl DVD-rippar också fungera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-11 08:05

Den där vill man väl ha inbyggd i skärmen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-11 08:32

Nån som minns den ursprungliga MacTV?

http://lowendmac.com/500/mactv.shtml

Ursprungligen av Mondo:

Den där vill man väl ha inbyggd i skärmen?

Både och. För den som investerat i en fet LCD-tv eller plasma är det rätt bra att den är fristående.

Ursprungligen av ceder:

Nån som minns den ursprungliga MacTV?

O ja! Men visst fanns den bara i USA? Jag vill minnas att den aldrig såldes här...

Ursprungligen av Adrian B:

O ja! Men visst fanns den bara i USA? Jag vill minnas att den aldrig såldes här...

Jovisst. Jag hade en sån köpt av någon MacMånglare typ Core Computer. Sparade fjärrkontrollen som memorabilia.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-11 23:25
Ursprungligen av Mondo:

Den där vill man väl ha inbyggd i skärmen?

Nej men väl i en 42" Apple Television.

Ursprungligen av eternit:

Man behöver en platt-tv med digitalt gränssnitt eller komponentvideo, vilket väldigt många TV-apparater saknar. I europa kör vi med scart istället för jänkarnas komponentvideo.

Borde väl gå att lösa med en converter va?

Ursprungligen av acke:

Borde väl gå att lösa med en converter va?

Antagligen inte så enkelt då det är en högupplöst HD-signal boxen skickar. Jag vet dock inte om det finns signalreducerare liksom det finns "upscalers" till projektorer...

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-01-11 19:43

Jag förstår inte meningen med Apple TV:n... Jag har hafft en MacMini kopplad till min tv i 2 år snart. Jag kan göra allt + lite till med den. Och prisskillnaden är ju nästan försumbar i jämförande med hur mycket mer en MacMini är. :/

Ursprungligen av zmurf:

Jag förstår inte meningen med Apple TV:n... Jag har hafft en MacMini kopplad till min tv i 2 år snart. Jag kan göra allt + lite till med den. Och prisskillnaden är ju nästan försumbar i jämförande med hur mycket mer en MacMini är. :/

sant sant... onoff krängde ju G4or så... gör dom det ännu?

edit: nej det gör dom inte... 6k får du pynta för en mini... vet inte om det känns värt... men visst... det är nog mer värt än en tv...

Är det bara jag som reagerar på att man inte kan koppla den till en vanlig TV?!?

Man behöver en platt-tv med digitalt gränssnitt eller komponentvideo, vilket väldigt många TV-apparater saknar. I europa kör vi med scart istället för jänkarnas komponentvideo.

Jag har valt att inte ha platt TV pga att de faktiskt inte ge lika bra bild som CRT.

Blä!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-11 23:38
Ursprungligen av eternit:

Man behöver en platt-tv med digitalt gränssnitt eller komponentvideo, vilket väldigt många TV-apparater saknar. I europa kör vi med scart istället för jänkarnas komponentvideo.
Blä!

Såg en ramsa om det där för ett litet tag sen:

"Komposit är skit, komponent må va hänt"

Det måste även poängteras (ännu en gång) att apple främst gör produkter för den amerikanska marknaden. Som du själv påpekar använder de komponentvideo i USA, därav den möjligheten.

Nej jag blev oxå skit-sne över att stå där med en tv på 1 1/2 år som anses uråldrig fastän den har betydligt bättre bild än de flesta "HD-ready" som ligger ute idag. Det får nog bli en mini med en Squeezbox istället. Då har man iallafall en riktig lösning på det hele.

http://www.slimdevices.com/

Ursprungligen av Björnström:

I stället för att krypa ihop framför datorskärmen kan du poppa lite popcorn medan datorn trådlöst synkar din nya film till Apple TV.

Det första som slog mig när jag såg den här maniken var just det: hur lång tid tar det att synka över en två timmar lång högupplöst film till ?TV? Visserligen verkar ju det gå rejält mycket snabbare än det airportkort jag sitter med i min MacBook Pro, men ändå? Det tog mig 22 minuter att tanka hem en Pixarsnutt från ITMS. Om man då räknar ut hur många timmar man skulle vänta på att tanka hem King Kong, och lägg sedan till den tid det tar att synka över till ?TV... Jag vet inte alltså, men det känns som att det skulle vara frestande att bara trycka i DVI till S-video kabeln för 249:-

(plus att man även väntar på att de ska börja ha några filmer på ITMS...)

Om denna "mekapär" hade haft en inbyggd DVD spelare så hade jag köpt en på stört. Det känns lite trist att man inte kan slänga ut DVD spelaren ur hemmet. Visst man kan rippa ner sina DVDs men vem orkar detta varje gång man får tag på en ny film.

  • Medlem
  • 2007-01-14 13:16
Ursprungligen av Cristoffer:

Om denna "mekapär" hade haft en inbyggd DVD spelare så hade jag köpt en på stört. Det känns lite trist att man inte kan slänga ut DVD spelaren ur hemmet. Visst man kan rippa ner sina DVDs men vem orkar detta varje gång man får tag på en ny film.

Tips. köp en macmini istället.

Jag har kört min macmini som TV, DVD, musik, divx-filmspelare i över ett år. (G4,1.44mhz,1gb ram) och det har fungerat helt suveränt. Den lilla grejen har ersatt både min stereo anläggning och stora fula dvd-spelare o surroundförstärkare. Jag fattar inte varför man skulle vilja ha en apple tv? Det verkar ju bara ap..jobbigt att hålla på och streema från en annan dator när man kan ha tillgång till allting direkt?

Min setup.
Digital-TV kör jag med elgato-eyetv och det är helt brutal bild. Digitalt hela vägen är grymt. Minin är kopplad till projektor som matas med 5m DVI sladd och vissa filmer de visar i wide på svt och tv4 håller DVD-klass. Ljud kör jag 2.1 system, men i nya minin finns det väl optiskt ut om man vill köra 5.1? Det funkar att ladda ner filmer och musik i bakgrunden samtidigt som man kollar ett inspelat avsnitt av lost, samtidigt som eyetv spelar in sporten i bakgrunden... Fjärrkontrollen till eyetv slängde jag bort efter några dagar. En trådlös mus och tangentbord är mkt bättre. Jag skulle däremot vilja ha ett litet smidigt tangentbord... ev en trådlös mus med flera programmerbara knappar...

Den enda nackdelen är att tjejen brukar klaga lite när jag vill ha lite info om en film eller regissör på imdb och Safari poppar i 80 tums storlek och förvandlar vårt vardagsrum till en gigantisk dataskärm.

  • Medlem
  • 2007-01-14 17:34

Det är väl klart att en Mac mini är ett "bättre" alternativ än apple tv. Dock ska man nog tänka på följande nackdelar.

Du måste administrera din media på två olika ställen. Inte alltid lätt att göra detta på en mac mini kopplad till tv. Kanske enklare med remote desktop?

En macmini är dubbelt så dyr.

Fler och en mer kompliserad kapeldragning.

Kan komma på tusen fö och nackdelar åt båda hållen. Men jag har själv valt att köra på en apple tv. Framförallt för att slippa administrera all min musik på två ställen.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-01-21 20:56
Ursprungligen av FIIZ:

Framförallt för att slippa administrera all min musik på två ställen.

Vadå administerara på två ställen? Det behöver du väll inte göra med en macmini heller?

Jag streamar allt över nätverket (musik och film). Behöver inte administrera något förutom det som ligger på min OpenBSD filserver.

Musiken ligger på min Openbsd server. Jag monterar en FTP enhet på min macmini och lägger till alla låtar i FTP enheten till Itunes och kör musiken.... likadant gör jag med filmer... har inte en fil på min macmini.

Jag kör en Mac mini för just detta syfte. Jag är helt klart intresserad av tv, men alldeles för många variabler är okända idag för att man skall våga satsa på en sådan innan de första recensionerna och nedmonteringarna dyker upp. En annan anledning till att tv går bort idag är att jag sitter med en CRT-TV som funkar så pass bra att jag inte tänker byta till en LCD/plasma förrän denna lägger av eller ett totalt övertygande argument dyker upp. Dessutom har jag inga problem med att administera musik och film på två ställen... Jag har allt på minin. När den blir lite full flyttar jag över filmer jag vill spara till min PowerMac G4 som agerar server. Jag styr den via Chicken of the VNC och det funkar rätt skapligt. Visst blir detta dyrare än en tv, men det ger mig också många fler valmöjligheter.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-01-20 13:49

Apple TV har varit Nr. 1 på amerikanska Apple Stores bestsellerlista ända sedan releasen. Nu ser jag att även i Sverige har AppleTV nu kommit till fjärde plats.

Trots den lilla hårddisken så blev det alltså ändå en succé

Det enda jag var förvånad över när jag tittade på TVns presentation var just hårddisken... "Tillverkar man fortfarande såna?" undrade jag.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-01-22 18:38

Blädrade lite på webhallen och såg denna: http://www.webhallen.com/prod.php?id=65089
Helt klart mer lockande än AppleTVn. Plats för vanlig 3.5HD, LAN, HD uppspelning samt alla populära format (DivX, XviD osv). Fungerar som FTP-server och som flyttbar disk, USB-host..

Bara att trycka in en HD på 500GB och synka över all godis från datorn till den via USB eller LAN om man har den i vardagsr. Låter riktigt bra känns det som?!

Ursprungligen av zulee:

Blädrade lite på webhallen och såg denna: http://www.webhallen.com/prod.php?id=65089
Helt klart mer lockande än AppleTVn. Plats för vanlig 3.5HD, LAN, HD uppspelning samt alla populära format (DivX, XviD osv). Fungerar som FTP-server och som flyttbar disk, USB-host..

Bara att trycka in en HD på 500GB och synka över all godis från datorn till den via USB eller LAN om man har den i vardagsr. Låter riktigt bra känns det som?!

ja visst... men den har ju en riktig miss... inget wlan (plussa på 500pix för en brygga) och musikuppspelningen är ju inte alls bra...

+ att grännsnittet == skit imo.

Japp den låter helt klart intr. Den klarar dock inte H264.

Omdömmen från Min hemmabio- http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=130357

  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2007-01-24 19:35

Hej tänckte fråga jag har en macbook jag tänkte ha den som dator och när jag vill kunna ställa den brevid tv och kunna spela upp film och musik, bilder mm vet att man kan köpa en slad som gör det möjligt men jag har en vanlig crt tv. Blir det bra bild på en sån ? hadde nämligen min pc så och det blev värdelös bild

mvh micke

Bevaka tråden