Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köra gui-program sudo?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en hemmabyggd webserver/databas-programvara som om man startar den som vanligt ej får binda till port 80. Försöker jag starta den med sudo open program.app i terminalen så blir det ingen skillnad.. Loggar jag däremot in i 10.3 servern med root och startar programmet så fungerar det.

Hur kan man slippa logga in som root o ändå köra den på port 80, alla förslag mottages.

Från min lilla urklipssbok:

Launching Cocoa applications with root privileges
To run applications as root, we use sudo. However combining open and sudo in this form:
sudo open /path/to/some.app
results in sudo running open as root, but open still opens the application as the original user!!!

Therefore, the longer method of specifying the full path name for Cocoa applications (not just to the .app package, but to the actual executable):
sudo "/Applications/TextEdit.app/Contents/MacOS/TextEdit"

Ovanstående bör fungera.

Jag skulle nog ha flyttat över de root-krävande funktionerna till en daemon och sedan låtit GUIt snacka med den eller dess konfigurationsfiler.. men det kanske inte riktigt är så den är tänkt att användas?

I vanliga fall använder jag Brian Hills program Pseudo.

Med det första exemplet som jag testade innan också så får jag bara "command not found" även fast sökvägen är rätt.

Det fungerade dock perfekt med Pseudo.

Tack!

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2007-01-11 14:06

Om det är din egen programvara och du litar på koden kan du ju helt enkelt sätta root som owner och sen sätta set-user-ID-on-execution biten. Då exekveras programmet som root, oavsett vem som startar det.

Se man chmod för mer info.

Detta fungerar:
sudo /Applications/TextEdit.app/Contents/MacOS/TextEdit

Ja, står inte det fem poster ovanför din post på din dator också?

1
Bevaka tråden