- iggy
- Medlem ●
- Älmhult
Jag är oerhört sugen på att kunna använda min Intel iMac som videobandspelare, främst för att spela in program när jag är borta, samt lite filmer och serier för att bränna ut på dvd för att se på vanlig DVD-spelare (inte DivX eller liknande alltså). En bonus om det är lätt att föra över en del gamla VHS-band också till DVD och om jag slipper stoppa den i den vanliga antennuttaget utan kan plocka ner signalen direkt själv.
Hur billig EyeTV klarar jag mig undan med? Räcker någon av de mindre man sätter direkt i usb-kontakten?
Min son har en Elagato EyeTV 250 som förutom vanlig antenn har A/V-ingång och s-video för just överföring från VHS band och DVD.
Vet inte vad den kostade (min 3 dagar gamla son fick den av sina farföräldrar.
Just Elgato 250 kostar 2099 från AppleStore. Ska själv beställa en denna vecka för att överföra lite VHS mm.
EyeTV 250 är fö den enda modellen med vilken du kan konvertera vhs-band. Se här: http://www.elgato.com/matrix/index.php
Just Elgato 250 kostar 2099 från AppleStore. Ska själv beställa en denna vecka för att överföra lite VHS mm.
EyeTV 250 är fö den enda modellen med vilken du kan konvertera vhs-band. Se här: http://www.elgato.com/matrix/index.php
Nu vet jag inte vad du menar med att "konvertera vhs-band" men alla enheter som är analoga låter dig läsa en videosignal ifrån en vhs bandare utan problem.
Skillnaden mellan t ex EyeTV 250 och den moderna eyetv hybrid är att eyetv 250 har en inbyggd mpeg 2 kodare. Har du dock en någorlunda modern mac så är det inga problem att göra detta i datorn.
Följande modeller har inbyggd mpeg2 kodare:
EyeTV USB, EyeTV 200, EyeTV 250, ConvertX och Evolution TV.
http://faq.elgato.com/index.php/faq/more/452
Slutsats:
halvgammal mac, köp en EyeTV 250.
ny mac, köp en Hybrid.
Nu vet jag inte vad du menar med att "konvertera vhs-band" men alla enheter som är analoga låter dig läsa en videosignal ifrån en vhs bandare utan problem.
Skillnaden mellan t ex EyeTV 250 och den moderna eyetv hybrid är att eyetv 250 har en inbyggd mpeg 2 kodare. Har du dock en någorlunda modern mac så är det inga problem att göra detta i datorn.
Följande modeller har inbyggd mpeg2 kodare:
EyeTV USB, EyeTV 200, EyeTV 250, ConvertX och Evolution TV.
http://faq.elgato.com/index.php/faq/more/452
Slutsats:
halvgammal mac, köp en EyeTV 250.
ny mac, köp en Hybrid.
Det är så att man blir stollig då man måste leta runt efter infon sådär. Varför hade de inte kunnat stoppa in ovanstående i matrisen för...hmrf...? Nåja trots att jag har en någorlunda moderna Mac så kommer jag att hålla mig till Eyetv 250. Jag har inget behov av de digitala funktionerna som Hybrid ger - jag bor i ComHem-hus och dessutom gillar jag VHS-assistant i Eyetv-programmet. Jag ser också fram emot att köra min PS2 på datorskärmen och därmed sitta riktigt när jag spelar.
Det är så att man blir stollig då man måste leta runt efter infon sådär. Varför hade de inte kunnat stoppa in ovanstående i matrisen för...hmrf...? Nåja trots att jag har en någorlunda moderna Mac så kommer jag att hålla mig till Eyetv 250. Jag har inget behov av de digitala funktionerna som Hybrid ger - jag bor i ComHem-hus och dessutom gillar jag VHS-assistant i Eyetv-programmet. Jag ser också fram emot att köra min PS2 på datorskärmen och därmed sitta riktigt när jag spelar.
I sådant fall hoppas jag verkligen inte du köpt EyeTV 250. Iom att den kodar om signalen själv till mpeg2 så får du en fördröjning i bilden på en sekund, så för spelande duger den inte. Du skall iofs kunna stänga av just detta men det hjälper inte helt tydligen:
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=232275&page=3
Ok so i heard back from Elgato:
Thank you for contacting Elgato Systems.
EyeTV Hybrid has a latency of a few milliseconds - effectively zero, when compared to encoding products with a latency of over a second.
No uncompressed video product has zero milliseconds of latency. It's not possible - preparing the video takes a bit of time.
Therefore, EyeTV Hybrid would be the best solution for playing game consoles on your Mac. Other products would not have better performance.
If you took "zero latency" literally, and want to return the product, then let me know. I'm sorry about any confusion.
I sådant fall hoppas jag verkligen inte du köpt EyeTV 250. Iom att den kodar om signalen själv till mpeg2 så får du en fördröjning i bilden på en sekund, så för spelande duger den inte. Du skall iofs kunna stänga av just detta men det hjälper inte helt tydligen:
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=232275&page=3
Jaja, jag kan nog leva utan den funktionen då det inte är huvudsyftet till att jag köper den. Jag ska som sagt använda den till att "konvertera" vissa vhs-band och då tycker jag det är bra med inbyggt stöd även i programvaran för detta så att jag slipper fippla med alltför mycket egna inställningar. Ska även experimentera lite och se om det endast går att använda ljudingången för att på så vis kunna lägga in min vinyl på datorn men som sagt det är ett experiment. Ska klicka mig in på AppleStore nu via 99bonus och ge mig själv en julklapp eller två.
Jaja, jag kan nog leva utan den funktionen då det inte är huvudsyftet till att jag köper den. Jag ska som sagt använda den till att "konvertera" vissa vhs-band och då tycker jag det är bra med inbyggt stöd även i programvaran för detta så att jag slipper fippla med alltför mycket egna inställningar. Ska även experimentera lite och se om det endast går att använda ljudingången för att på så vis kunna lägga in min vinyl på datorn men som sagt det är ett experiment. Ska klicka mig in på AppleStore nu via 99bonus och ge mig själv en julklapp eller två.
Men, programvaran är ju exakt densamma på EyeTV 250 som på Hybrid. Sedan är hybrid billigare.
Men, programvaran är ju exakt densamma på EyeTV 250 som på Hybrid. Sedan är hybrid billigare.
Jaja, whatever köpt är köpt och jag är nöjd men jag har en liten undran. Det jag "konverterat" vill jag bränna över på dvd men vilket format ska jag välja? Om jag väljer DV så blir tom en 30 minuters fil större än vad som får plats på en 120 minuters dvd-skiva så det går ju inte. Får nog läsa in mig lite på formaten, vill ju inte välja ett som ger en uslare bildkvalitet än ursprunget men samtidigt vill jag kunna stoppa in flera "avsnitt" på samma skiva...
Jaja, whatever köpt är köpt och jag är nöjd men jag har en liten undran. Det jag "konverterat" vill jag bränna över på dvd men vilket format ska jag välja? Om jag väljer DV så blir tom en 30 minuters fil större än vad som får plats på en 120 minuters dvd-skiva så det går ju inte. Får nog läsa in mig lite på formaten, vill ju inte välja ett som ger en uslare bildkvalitet än ursprunget men samtidigt vill jag kunna stoppa in flera "avsnitt" på samma skiva...
Spara till toast, bränn inte utan välj File-Save as disk image.
Öppna sedan den, "Mounta" den, och dra in Video_TS filen till toast och välj Fit to DVD-video compression, så komprimerar Toast det åt dig
Spara till toast, bränn inte utan välj File-Save as disk image.
Öppna sedan den, "Mounta" den, och dra in Video_TS filen till toast och välj Fit to DVD-video compression, så komprimerar Toast det åt dig
Ja det där lät ju bra men jag har inte Toast. Går det lika bra att göra/avsluta det med iDVD? Du får också gärna förklara i vilket steg jag ska hitta "File->Save as disk image" för det alternativet kan jag inte se någonstans om det inte är så att det bara finns i Toast i vilket fall "I'm toast" sas
Om jag kan använda detta alternativ så skulle det kanske kunna lösa ett problem jag fn har där två i princip identiska program blir olika stora efter export till QT. Den fil som är 11 minuter längre blir tre gånger så stor som den andra - har mailat Elgatos support om detta.
Hybriden låter kanske som om det är ngt för mig?
Är det någon här som har erfarenhet av den eller de andra modellerna som de säljer nu?
har en hybrid. MYCKET bra analog converter. Den bästa jag sett i prisklassen utan att tveka. Blev så blown away av den att jag inte kunde lämna affären utan en
Har en hybrid och den fungerar prima. Drar bara en kompositvideo kabel från min videobandspelare och kör. Försökte först med s-video, men fick bara svartvit bild. Det visade sig sedan att jag borde ha en SVHS-spelare för att den skall klara av att ge ut s-video signal. Men som sagt med kompositkabel går det bra. Resolutionen på inbandningen i EyeTV är beroende på hur mycket processorn orkar. Med en c2d iMac kommer man galant upp till en resolution på 720x576 pixlar
Jag har precis skaffat en EyeTV Hybrid. Den ger jättebra bild över S-video anslutningen. Nu har jag ju iofs så bra signal det går i dagsläget (CanalDigital DigitalBox) över s-video.
Lite lustigt är det att man i vissa fall får en bättre bild på detta sätt än att köra via det marksända digitala tv-nätet.
Jag installerade programvaran CyTV så nu kan jag titta på TV på nätverksanslutna datorerna i övrigt i hemmet
Whops! Det låter kul - berätta mer!
Sök på CyTV på ex macupdate.com så hittar du programvaran. Den låter dig alltså dela ut EyeTV i nätverket så du kan titta på TV på andra datorer som är nätverksanslutna.
Fungerar riktigt bra i 100MB nätverk, i trådlöst fungerar det sisådär.
Sök på CyTV på ex macupdate.com så hittar du programvaran. Den låter dig alltså dela ut EyeTV i nätverket så du kan titta på TV på andra datorer som är nätverksanslutna.
Fungerar riktigt bra i 100MB nätverk, i trådlöst fungerar det sisådär.
CyTV går att få i gång med klart godkänt resultat även i - som mitt fall - helt trådlöst nätvärk. Man får mixtra lite med inställningarna; jag justerade ner upplösningen till 400x300 och då gick det bra att streama utan störande fördröjningar. Notera för övrigt att redan inspelat EyeTV-material är mindre krävande att streama över nätverket på detta sätt än "live-TV".
Jag har precis skaffat en EyeTV Hybrid. Den ger jättebra bild över S-video anslutningen. Nu har jag ju iofs så bra signal det går i dagsläget (CanalDigital DigitalBox) över s-video.
Lite lustigt är det att man i vissa fall får en bättre bild på detta sätt än att köra via det marksända digitala tv-nätet.
Jag installerade programvaran CyTV så nu kan jag titta på TV på nätverksanslutna datorerna i övrigt i hemmet
Hej!
Köpte en Elgato Hybrid för att kunna bränna ned det jag sparat på min Sagembox-hårddisk.
Kopplar antenn från boxen till elgaton. Kan välja de fria kanalerna med superkvalitet, men de kodade måste jag ställa in i boxern först och de visas med dålig bild (linjer) och knastrigt ljud.
Likadant med det jag spelat in.
Var och köpte en Scart-Video-S men där hittar den ingen signal alls.
Blir :eek: !!!
Nåt förslag, du verkar ju ha fått det att funka...
Hej!
Köpte en Elgato Hybrid för att kunna bränna ned det jag sparat på min Sagembox-hårddisk.
Kopplar antenn från boxen till elgaton. Kan välja de fria kanalerna med superkvalitet, men de kodade måste jag ställa in i boxern först och de visas med dålig bild (linjer) och knastrigt ljud.
Likadant med det jag spelat in.
Var och köpte en Scart-Video-S men där hittar den ingen signal alls.
Blir :eek: !!!
Nåt förslag, du verkar ju ha fått det att funka...
Jag hade själv problem med s-videoanslutning mellan min vhs och min Elgato 250 - ingen signal. Jag bytte helt sonika till composite (den gula rca'n) och nu funkar det utan problem så du kan nog testa det också.
Jag hade själv problem med s-videoanslutning mellan min vhs och min Elgato 250 - ingen signal. Jag bytte helt sonika till composite (den gula rca'n) och nu funkar det utan problem så du kan nog testa det också.
Men... det är ingen sån ingång på Hybriden...
Idag fungerar bilden bra!! Men ljudet är knastrigt i min boxer, men inte i en annan... Och det är i min jag har sparat grejer jag vill föra över.
Har kopplat bort all annan kringutrustning, men det knastrar ändå.
Men det här kanske är borta i morgon..
Skumt!
Jag testade en Elgato Hybrid på min MacBook. Tänkte att jag skulle kunna kika på marksänd digital-TV (via den medföljande bordsantennen) men ack vad jag bedrog mig! Jag bor i östra Göteborg (Lunden) och trodde att detta var centralt nog, men jag fick inte in en enda kanal! Nada. Zip. Zero! Återlämnade grunkan till butiken o fick pengarna tillbaka.
Är det någon som testat detta i Göteborg och fått det att fungera, eller är digital-TV-utbyggnaden (den luftburna) verkligen så kass?
det behövs en aktiv antenn med förstärkning, minst 20dB...
Japp, det är bökigt att få bra bild. Har man väl ställt in antennen korrekt så dammar man gärna inte där igen...
Svagast (sämst) signal får jag ifrån ettan och tvåan. Fyran och sexan ger bäst. Dock verkar inte nedsparning av fil funka klockrent. Jag får ett litet hopp vid snabba klipp. Alltså när det kommer ett klipp i filmen, detta dock bara vid nedsparning av fil, aldrig "live".
Grymt irriterande när dom pratar...alltid nåt ord som försvinner...
Jag sparar ner i filformatet .mpg (for toast).
Nån som har upplevt samma sak?
Den lilla antennen är något av ett dåligt skämt. Läget skall vara ypperligt, med fri sikt och antennen i fönstret för att det skall funka. Om ens då. Själv använder jag en lampfot i metall för att förstärka signalen till min EyeTV Hybrid. Antennen har ju en magnet som klickar fast vid golvlampan. På detta vis får jag en mycket bra bild, jämfört med ingen bild alls om antennen är för sig själv.
Den lilla antennen är något av ett dåligt skämt. Läget skall vara ypperligt, med fri sikt och antennen i fönstret för att det skall funka. Om ens då. Själv använder jag en lampfot i metall för att förstärka signalen till min EyeTV Hybrid. Antennen har ju en magnet som klickar fast vid golvlampan. På detta vis får jag en mycket bra bild, jämfört med ingen bild alls om antennen är för sig själv.
Eye TV kräver lika mycket antenn som vilken box som helst, alltså helst en utomhusantenn riktad mot sändaren. De små aktiva antennerna fungerar i vissa fall bra även inomhus. Men titta på hur stora antenner det är på taken och utgå ifrån att ni måste ha lika stor till EyeTV.
Den medföljande antennen är som Bob skriver ett skämt som möjligen kan fungera utomhus inom synhåll från sändaren.