Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Programmen kraschar vid sparning och öppning?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag sitter i os x (imac). Idag helt plötsligt så kraschar i princip alla program när jag ska öppna eller spara en fil. Det går bra att i t ex Illustrator göra ett nytt dokument. Men så fort jag ska spara eller öppna så kraschar det. Händer även i indesign, dreamweaver, photoshop osv. Alla tyngre program verkar det som. Vad kan ha hänt? Någon som känner igen problemet?

Har inte gjort någon förändring i macen annat än startat om och kopplat in ett nytt tangentbord.

Tacksam för hjälp!!

Prova att reparera behörigheter, verktygsprogram/skivverktyg

Tack, nu har jag gjort det men märker ingen skillnad.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-01-14 09:00

Det kan vara RAM-minnet som krånglar. Har du uppdaterat minnet nyligen? Prova att plocka ur en minnesmodul(om du har två) och se om problemet kvarstår.

Hm..

Ursprungligen av J:

Det kan vara RAM-minnet som krånglar. Har du uppdaterat minnet nyligen? Prova att plocka ur en minnesmodul(om du har två) och se om problemet kvarstår.

Hur gör man det? Jag har två minnesmoduler men satte in den extra när jag köpte macen, för två år sedan. Det är så konstigt för jag kan i photoshop t ex öppna en fil genom att bläddra. Och även genom att stoppa en fil på programikonen så öppnas den, men så fort jag ska spara (även med snabbkommandot) eller öppna en fil via programmet så avslutas det. Verkar som om det gäller alla macromedia och adobe-program. Så det känns ändå som att det inte är något minnesproblem när jag kan redigera filen, eller vad tror du/ni.

Jag är JÄTTE tacksam för alll hjälp!!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-01-14 09:24

Det är ganska ovanligt att minnet går sönder när det har fungerat så länge, så det är förmodligen inte det som krånglar. Prova att stäng av Adobes Version Cue för det kan ibland få Adobes program att krascha när man sparar filer. Stäng av det både i Applemenyn->Systeminställningar och i Adobeprogrammens inställningar.

Hjälper inte det så kan du alltid skapa en ny användare i MacOS för att testa om du får samma problem när du är inloggad som den användaren. Skulle det fungera bra med den nya användaren så är det dina adobe-inställningar som har pajjat på något sätt. Ta bort de adobe och macromedia-inställningar som ligger i din hemkatalogs bibliotek-mapp.

Innan du raderar inställningarna så kom i håg att skriva upp eller gör skärmdumpar på dina inställningar.

Jag har prövat göra en ny användare men det var ingen skillnad tyvärr :/

Hur menar du med version cue, vart kommer jag åt det i systeminställningar och programmets? (jag är inte så hajj på det här

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-01-14 11:00

Då borde du kunna utesluta att det är något tokigt med inställningarna i din hemkatalog.

Nyare versioner av Photoshop(kanske bara CS?) har ett tillägg som heter Version Cue. Om du har den installerad så ser du den i Systeminställngarna, finns den inte där så har den inte installerad. I Photoshops inställningar finns det en "kryssruta" som du kan bocka ur för att stänga av den funktionen. I Photoshop CS 3 och i Indesign CS 2 ligger den inställningen i fliken "Filhantering".

Jag hittade några tips som du kanske kan testa.
http://www.adobe.com/support/techdocs/333037.html
http://www.adobe.com/support/techdocs/332313.html

Det verkar som om jag inte har Version Cue. Jag har bara den första CS-versionen, verkar inte följa med där.

Tusen tack för tipssökning. Jag ska pröva uppdatera till ett nyare OS får vi se om det hjälper. Återkommer

1
Bevaka tråden