Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

320x240 i FCE

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det verkligen så illa att man inte kan importera och klippa ihop en quickTimefilm på 320x240 i Final Cut Express utan att få en masssa svart runt om vid export till 320x240 formatet?
Är det bara DVformatet som gäller vid import?

Ursprungligen av toastrom:

... utan att få en masssa svart runt om vid export till 320x240 ..

Det verkar ju helt sjukt om man först måste;
- ta in qT-filmen i iMovie
- spara om den till DV - PAL, 720x576, miljoner färger (storleken blir då 51,4 MB, orginalet 320x240 är 2,2 MB)
- sedan importera den till Final Cut Express
- klippa filmerna
- exportera den till qt-formatet 320x240
- nu har filmen inga svarta kanter.

Är detta det ända sättet att få ett hyfsat resultat om man nu vill lära ungarna att klippa ihop sina småfilmer i Final Cut Express tro?

Funktionen verkar finnas i Final Cut Pro!!!!!!!!!!!!

Final Cut Express. Redigera video som proffsen., står det i annonsen.

Jag känner mig ju då helt blåst på FCX och 2.995,00 spänn.

En av begränsningarna är ju just att FCE endast jobbar med DV-formatet. Sen kan du väl importera allt som QT kan läsa men det innebär att det konverteras till DV.

Problemet är att man inte kan sätt egen storlek på filmprojektet innan man börjar importera filmerna som i t.ex Adobe Premiere.

Jag blev väl lurad av VANAN.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-16 12:19

Hallå.

Är det så illa att man i FCE fortfarande inte kan ställa in en egen native-upplösning? Jag har en packe med 640x480-filmer som jag vill klippa i FCE. Och, det verkar ju vara idiotiskt att INTE kunna göra det som man t ex kan göra i After Effects.

Alltså, hur gör man för att få canvasstorleken så stor som originalmaterialet? I FCE alltså. Eller är det så illa att jag måste fixa fram en licens på FCP?

1
Bevaka tråden