Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Omröstning: Vilken bärbar Mac har du?

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Detta är en enkel omröstning - vilken bärbar Mac använder du för tillfället?

Jag bytte bärbar dator nyligen och blev klart förvånad över hur trevlig den nya maskinen är - hade varit kul att höra andras åsikter och få veta hur många som bytt till en Intelbaserad maskin.

Kommentera gärna enligt följande:

- Vilken maskin du har (exempelvis Powerbook G4 15" 1.33GHz)
- När du bytte dator senast.
- Vilken modell du hade innan dess.
- Hur du upplever skillnaden mellan nya och gamla datorn.

- MacBook Pro 15" Core2 Duo. 2GB/160GB/SD Glossy
- 1 månad sedan
- Powerbook 12" G4 1.5GHz. 1.25GB/100GB/SD

- Det är en otrolig skillnad i prestanda. Skönt att kunna boota i Windows XP när det behövs (spel!). Skärmen är grymt bra och jag är glad att kunna driva min 30" Cinema Display. Lite stor att bära med sig och nätaggregatet är i största laget. Nöjd dock!

- Vilken maskin du har (exempelvis Powerbook G4 15" 1.33GHz)
MacBook CD 2GHz

- När du bytte dator senast.
Två dagar innan MB C2D släpptes

- Vilken modell du hade innan dess.
iBook G4 800

- Hur du upplever skillnaden mellan nya och gamla datorn.
Ingen större skillnad. Kul med kamera. Tråkigt att CS blev så slött.

• Oregistrerad
  • 2007-01-16 21:19

- iBook G4 12" PowerPC G4 1.2 GHz. 768 MB / 30 GB / Combo.
- Två år sedan
- Power Macintosh 7300. PowerPC 604e 200 MHz. 144 MB / 2,23 GB / CD

- Man skulle kunna säga att skillnaden var ganska stor. Intressant nog klarade jag mig fint på 2,23 GB utan problem tidigare, men nu kan jag ibland tycka att mer än 10 gånger så mycket utrymme kan vara lite knapert.

- iBook G4 12" PowerPC G4 1.2 GHz. 768 MB / 80 GB / Combo
- Första Macen.

- MacBook Pro 15" Core2 Duo. 2GB/160GB/SD Glossy
- 9 november 2006.
- AMD XP1800+. 768MB/120GB/Win2000. Sålde den för tre år sedan och var utan dator fram till jag köpte MBPn.
- Har kört Mac i skolan i tre år men detta är min första Mac. Enda dator som jag använder/äger. Allt är över förväntan faktiskt. Hade bara kört Jaguar tidigare så Tiger var riktigt trevligt måste jag säga! Har lyckats få både flickvännen och brorsan att skaffa iMacs dessutom.

• Medlem
  • Öland
  • 2007-01-16 21:45

-MacBook Pro 15.4" Core2 Duo 2.16ghz 1GB
-ca 2 veckor sedan
-PowerBook G4 12" 1.33ghz 1GB
-Mycket stora skillnade, enbart till det positiva, trodde först jag skulle tycka den var lite för stor men inga problem än. Dock måste jag skaffa lite mer mine, känner att det skulle gå ännu snabbare... (samt en airport extrem för snabbare nätverk mot servern)

Ursprungligen av Filip:

-MacBook Pro 15.4" Core2 Duo 2.16ghz 1GB
-ca 2 veckor sedan
-PowerBook G4 12" 1.33ghz 1GB
-Mycket stora skillnade, enbart till det positiva, trodde först jag skulle tycka den var lite för stor men inga problem än. Dock måste jag skaffa lite mer mine, känner att det skulle gå ännu snabbare... (samt en airport extrem för snabbare nätverk mot servern)

Du gjorde i princip samma byte som jag! Jag brukar alltid maxa internminnet eftersom det är enda sättet att få ut fulla prestanda ur maskinen. Om man väntar till "senare" med uppgraderingen har det ju redan hunnit komma ut en ny maskin som man vill byta till och utnyttjar aldrig fulla potentialen i prylarna.

Det är iallafall min ursäkt när det är dags att beställa. Kunde inte övertala mig sjläv att ta 3GB denna gång för det var alldeles för dyrt. Nästa gång

Dasslock 466Mhz G3, 576MB RAM. Används i nödfall

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-16 22:01

PowerBook G4 15" 400MHz
Min första och hittills enda, fick den 2001.

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2007-01-16 22:10

-MacBook Pro Core 2 Duo 17tum standardbestyckning...
-Bytte och bytte, har kvar min PC och min iBook men MBP:n inköptes i slutet av december...
-Dell PC och iBook, som sagt...
-Helt j-vla otrolig...MPB är en riktig dröm-maskin...och så fort som Boot Camp lämnar betastadiet så kommer jag installera XP (jag vet, jag hädar i kyrkan) på den...och då blir det nog inte ofta PC:n slås på...

Nu:
Powerbook g4 15" 1.5 GHZ med 1 gig ram, 100gig HD (7200 rpm) superdrive.
Funkar kanon, tickar alltid på och är 100% tillförlitlig. Allt på den här datorn är påtagligt mycket bättre och genuinare än den jag hade innan;

Bytte för ett år sedan från en 12" ibook 1.2 ghz med 768 meg ram.
Allt på den här datorn var lite för litet.

Planerar att inom en snar framtid byta till en en MBP, med samma config som Björnström, dock utan glossy. Förväntar mig underverk! (borde jag det, lite input bitte? )
OT, sorry: Om det är windows som är största anledningen, tycker ni då att jag borde skaffa en 20" imac istället? är det mer för pengarna? /OT, fortfarande sorry!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-16 22:17

- MacBook Pro 15,4" C2D, 2GB, 120 GB, Matt skärm
- Bytte för en månad sedan
- Hade tidigare PowerBook G4 12" 1,5 GHz, 1,25GB, 120GB, SD...

Hoppade på Intel-tåget tidigare än jag hade räknat med, men jag är bara positivt överraskad. Var oroad att MBP:n skulle kännas stor, men den känns alldeles lagom nu. PowerBooken kändes långt från slö, men efter att ha kört OS X på MBP nu i en månad så märker man definitivt skillnaden.
Har varit macanvändare sedan '93 och detta blir när jag tänker efter den femte macen som jag haft.

- Macbook 2,0GHz C2D
- November
- Powerbook G4 12' 867MHz
- Ganska stor skillnad. Skärmen är lite för stor, men det får jag leva med.
Powerbooken gick sönder i våras, så jag gick datorlös tills i November. Det är tufft!
Älskar den.

MacBook C2D Balck
Bytte till Mac efter nyår.
PC stationär modell värre.
Senaste macen var en av föregångarna till den första Imacen.
Från förra macen: Det jag komer ihåg från den var dom där ikonerna man fick rakt i nuna som inte var någon hitt...
Från PCn: INGE små skit som stular och har sig. Alt flyter på silkeslent.

• Medlem
  • Vellinge
  • 2007-01-16 22:45

MacBook Core 2 Duo 2GHz, 2GB/80GB
Levererades 17/11
iMac G5 rev B. (modellen före iSight) 2GHz/1GB/250GB - Min första mac
Skönt med en bärbar dator trots att den mest står på skrivbordet, när man väl behöver ta den med sig så finns allt där (Syrran switchade till iMacen). MacBooken är mycket snabbare och jag tycker inte att skärmen är för liten.

iBook G3 466Mhz 4gb/192mb
2005
Powerbook 3400/240 (innan dess 1400cs/117)
Tja, den är ingen kraftmaskin, men trevligare på internet än 3400/1400

• Medlem
  • 2007-01-16 23:14

Bärbart schema:

Portable
PB 1400 C/166
TiBook DVI 667
MBP CD 15" 2,0 (?)
MBP CD 17" 2,16 2 GB för någon månad sedan. De två senaste är inte mina privata, men ändå "mina".

Skillnaden? Pixlarna är guld värda i grafisk produktion. Extra bra när man rattar andra datorer med 24"-skärmar via ARD.

- iBook G4 12" / 1,2 GHz / 1,25 GB RAM / 160 GB HD / Combo
– december 2004
- Tidigare bärbar: PB 190 / 68LC040 33 MHz / 32 MB RAM / 500 MB HD / Floppy
- maj 1996

• Medlem
  • Skövde
  • 2007-01-16 23:26

Wall Street 300 MHz, 384 MB Ram, 40 GB.
Utlånad till syrran tills vidare.

- Macbook Pro 2,16 C2D
- Köpte min nya mac i November
- Arbetat med Powerbook och nu senast iBook G4
- Mer valmöjligheter. betydligt bättre prestanda arbetsmässigt än mina förra tjejer.
Finns mycket att tillägga, men absolut ett skönare flow i alla vägar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-17 00:45

- Macbook Pro 2,16 GHz C2D 2 GB RAM och glansig, högblank skärm. Leverarades 10 januari 2007.
- Hade tidigare en iMac G4 800.
- Visst, allt funkade på gamla iMacen, men det är skönt med en ny burk med ordentligt med kräm. Det blanka skärmen på min MBP är fantastiskt mycket bättre än matt (jag har testat båda).

Sedan 2005: iBook G4 12" / 1,33 GHz / 1,5 GB / 160 GB (uppgraderad från 100 GB)

2002-2005: iBook G3 12" / 800 MHz / 640 MB / 100 GB (uppgraderad från 30 GB)

2001-2002: iBook G3 12" / 500 MHz / 384 MB / 40 GB (uppgraderad från 10 GB)

(Långt innan dess använde jag min fars PowerBook 145B inköpt 1993 och även en begagnad PowerBook Duo 280c som syrran köpt en gång i tiden. *blir nostalgisk*)

Ursprungligen av Adrian B:

....(Långt innan dess använde jag min fars PowerBook 145B inköpt 1993 och även en begagnad PowerBook Duo 280c som syrran köpt en gång i tiden. *blir nostalgisk*)

Adrian visar att han minsann varit med sedan Hedenhös tider

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-17 03:05

Kör på Powerbook 15" 1,5 GHz, 1,5 GB, 80 GB,
Första macen för mig. Är helnöjd med prestandan, batteritiden, storleken och allt det där. Fick mig att sälja min stationära Pc (P4 3.0). För tillfället kör jag 512MB vilket jag också gjort tidigare. Fick nämligen en minnesmodul som knasade lite så jag fick skicka in den minnesmodul jag fått. En ny kommer dock så fort posten levererat mitt minne till staterna. Minnet fungerade dock ett tag och man märkte ju att det var ett rejält lyft. Skall bli skönt att få en lite snabbare dator. Även om 512 fungerar till vidare.

Kör denna som min stationära också. Kopplat in extern skärm, tangentbord, mus, hårddisk och även tvn och hemmabion via s-video.

Blir väl till att hoppa på Intel-tåget tids nog men just nu är jag så nöjd med min Powerbook att jag nog väntar något år till. Då lär vi väl vara uppe i 6-8 kärnor i Macbook Pro/iMac om utvecklingen fortsätter som den gjort hittils.

- MacBook 2GHz, vit, 1GB RAM.
- Augusti 2006.
- Detta är min första bärbara någonsin, köpte den som ett komplement till min stationära PowerMac G5.
- MacBooken är den bästa bärbara jag haft! (Ja, just det, den enda också

Just nu tuffar jag en Powerbook G4 12" 1.33GHz, som jag bytte till för drygt ett år sedan. Innan dess körde jag en gammal iBook G3 (tror det var 500 MHz eller något sådant).

Skillnaden mellan dessa är ganska enorm. Powerbooken känns något mer solid och går faktiskt att göra något på, dessutom ser den mycket, mycket bättre ut.

- iBook G4 12" 1,33 GHz
- Augusti 2005
- Första egna Macen, inte sista.

• Medlem
  • 2007-01-17 16:47

- Powerbook G4 17" 1.67GHz SD/DL, rev E
- Oktober 2005
- Powerbook G4 12" 1.5GHz SD, rev D <- ett hett litet fläktmonster...
- Detta är min sjunde mac och PB 17" är sval och tyst, skärmen är suverän och den väger som min gamla Pismo - jag är mycket nöjd!

Oj. Ser nu att man kunde rösta på datorn som jag har - MB C2D.
Trodde att alla MB hamnade under samma kategori, så jag röstade helt enkelt Macbook.

Säkert fler som har gjort som jag...

Bevaka tråden