Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken synth under 30.000:- ??

Tråden skapades och har fått 188 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2007-01-06 15:59

DSI Evolver/Virus TI/Korg Radius är tre ganska olika maskiner i mitt tycke. Det låter mer som om du bör besvara ett par frågor först:

1. Vad typ av musik tänker du göra?
2. Är möjligheterna att skruva egna ljud och ha full kontroll på alla parametrar viktiga?
3. Är polyfonin viktig för dig?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-01-06 16:06

"...a!"

Jag behöver en ny hård ball maskin, gärna med bra vocooder...

Jag har idag:

Nordlead 1
Nordlead 3
Nord Modular
Roland Jp 8080
Proteus 2500
Roland JV 1080
Roland MKS 50
Korg MS 2000
Silvertone Orgel
Yamaha tx81z
Quasimidi Technox
Solton MS5
Samt ett dussin andra maskiner...

Vad behöver jag mest akut??

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-01-06 16:21

Inspiration?

Nja!!

Jag har helt obegränsat med ideer och inspiration men i mitt skapande ser jag inte att jag behöver något mer men det är nämligen så att jag är intresserad och tycker synthar e balla, någon hobby måste man ju ha...

Frugan köpte nya bromsar till vår bil i veckan så jag kan med gott samvete unna mig en synth välförtjänt...

hmm helst vill jag läsa lite elektronik och bygga en själv så det blir riktigt gjort från början..

Har ej provat någon virus men de demon jag hört låter ball....

Ball = Bra

• Medlem
  • International user
  • 2007-01-06 16:29
Ursprungligen av Dancelot:

Nja!!

Frugan köpte nya bromsar till vår bil i veckan så jag kan med gott samvete unna mig en synth välförtjänt...

Hahahaha.............

Jamendåså.

Köp en PPG !!

L

Jag ångrar mig förresten... för 30 000 hade jag köpt 30 DX100or... eller 15 JD-990.:) Eller naturligtvis en Korg PS-3100 :D.

• Medlem
  • 2007-01-06 16:29

PF: ROTFL!

Dancelot: Mtp det du har så känns det som det är egalt vilken av de syntarna du listat som du väljer. Det är mer en ekonomisk fråga. Jag har redan en TI själv så jag skulle satsa på en Radias. Den går ju utanför VA-stuket lite.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-01-06 16:35

Ptja, köp en Hartmann Neuron då. Alternativt Rolands V-Synth i rack.
Dessa två går utanför VA-stuket mycket.

Hur många fadderbarn får man för 30 papp:p

Är lite orolig för Hartmann Neuron då dom kursat, skulle tex aldrig lita på en läkare som dör ung, eller en elektriker utan ögronbryn men men den verkar annorunda och det är ju bra...

Virus TI är jävligt snygg och verkar rätt cool och många har rekkomenderat den så det känns just nu som det lutar åt en sådan...

• Medlem
  • 2007-01-06 17:07

Dancelot: Waldorf. Micro Q eller Q.

• Medlem
  • Nyköping
  • 2007-01-06 20:56

coolt fick en helt ny syn på min microkorg nu...

• Medlem
  • 2007-01-06 21:49

Dancelot: Eller en smal kock? Tja, men kör på TI:n då. Jag tror inte du blir besviken.

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-01-16 21:12

Har G2X:en några fördelar över Virus TI egentligen?

Äpplen och päron i någon mån.

Virus TI har fler röster, bättre ljud (enligt vissa, speciellt filtrena brukar hyllas) och datorintegration, medan G2 är en digitalmodulär med allt det innebär: flexibilitet, massa olika syntesmetoder (speciellt om Clavia gör färdigt physical modelling-bitarna som det ryktas om) och en otrolig bredd på vad som går att göra - allt från vanliga subtraktiva syntljud till självspelande patchar, modulärknas och sequencing av andra syntar.

För ljud i stil med vad du nämnt så är Virus förmodligen ett bättre val, men G2 skulle jag placera i en annan kategori. Inte minst för att den förutsätter att man har tid och intresse att bygga patchar om man ska utnyttja den till vad den är bra på.

• Medlem
  • International user
  • 2007-01-17 12:03
Ursprungligen av T11:

Om ni hade köpt en synth idag, vilken hade ni då köpt?

Personligen så njuter jag mest när jag spelar på min Novation Nova II, utav mina nuvarande synthar.

- Gillar nämligen det mjuka/runda/rena analogsoundet

- Är inte lika glad för "bzzz:iga"/hårda/stickande analogsoundet som fanns i de gamla TB-303 osv, som många andra analognostalgiker tjötar om för jämnan...

- Har dessutom tillräckligt med "akustiska-instrument-imiterande" synthar så det står mig upp i halsen, så sådana behöver jag inte fler utav...

Taxam för alla tips:)

1/ WALDORF WAVE.

2/CWEJMAN S1 MK 2.

ANNLEDNING:
1/WAVE är nog en av de roligaste digital/analog hybriderna på marknaden,men oxå för att wavetablesynthes, är den mer intressanta av dem alla (eg.) fm/furier/additive/granulär.
Sen får man inte glömma att den är en grymt bra analogmaskin utöver sin digitala personlighet,
jag menar 32 analoga osc,16 analoga filter/12db lp+12db hp, eller tillsammans 24db lp eller 12,24db bp, därutöver mycket snabba (läs precisa) envelopgeneratorer och 2 lfo per röst, inte illa alls vid någon standard.
om man letar lite och har tålamod kan man knipa ett sådant mästerstycke av electroingenjörskonst för just 30 papp, för att inte tala om dess wavetable möjligheter.
detta är nog den enda synth som kan tillåta en att göra fm sy/tg style, fast med ännu högre resolution änn yamahas egna keys och burkar, jag tror det var detta john chowning ämmnade från första början när han sålde sin fm teknologi till yamaha, synd att waldorf inte fanns vid rådande tidpunkt.

2/S1 MK 2
ANNLEDNING:
Lika så som waven är i den digitala domänen, lika så är CWEJMAN S S1 i den analoga, ett electroingenjörsmässigt konststycke i analog design.
WOWA CWEJMAN är en man som förstår vad kvalite innebär.
class a componenter, med de absolut bästa(läs högsta) strömtoleranserna man kan hitta på denna planet hela vägen, och då menar jag allt såsom osc,vcf,vca.eg samt lfo s resulterar i ett analogt monster, vars ljudmässiga spännvid bara begränsas av din egen förståelse av hur analogsynthes fungerar.
läs för övrigt vad [U]ALL professionell ljudpress har skrivit om detta konstverk,om ni inte har möjlighet att ratta den själva.
jag har en minimoog och har haft pro-one,monopoly osv,men jag måste säga att dessa hur fäst jag änn är vid dem inte ens kommer i närheten ljudmässigt av vad S1 :an kan prestera.
för h.....e den här mannen har jobbat med oscilatorbaserade radarsystem långt innan många av os ens var födda ! han borde veta ett och annat om analog design.
en polsk/svensk framtida klasiker, soM kommer att vara eftersökt många decennier efter slutproduktionscykeln är avvärkad.
prova den endast på eget bevåg, fan att man inte har 29.000 kr.:(

• Medlem
  • 2007-01-17 15:30

Det är iofs inte GM som gjort dessa covers utan den här snubben: http://www.perkristian.net/

Ursprungligen av jgb:

Det är iofs inte GM som gjort dessa covers utan den här snubben: http://www.perkristian.net/

Hehe..ser det nu ja...men fan..ändå...låter ju så grymt likt.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-01-18 21:53

TC för delay kanske? D Two eller... jag har inte riktigt koll på hårda saker längre. Vocoder - då kör du förstås på G2:an. TIn känns överflödig i ovanstående exempel, eller om du har gott om stash så är väl iaf Pro 12 överflödig om du ska ha TIn.

En varning: Köp inte G2X om du inte har massor av tid, energi och kärlek att lägga på den. Om du mest tänker använda presetsen så kan du bli besviken.

Jag köpte nyligen en G2 och jag är absolut inte missnöjd, det är en underbar maskin, men jag har insett att jag måste lära mig den ingående innan jag kan få ut det jag vill från den. Hittills har 95% av tiden med den varit patchande och bara 5% spelande. Men jag klagar inte för jag har så roligt under tiden.

..jag blev himla förvånad hur pass få under-menyer det är i en TI trots allt, om man jämför med min gamla A o C så är den ju himmelsk...

Det är förmodligen billigare att köpa ett SCOPE-system om du vill ha både Pro-12 och Minimax. TC D-Two brukar vara den delayenhet som brukar nämnas i såna här sammanhang. Annars Line6 DL 4/Pro.

G2 går att använda som delayenhet också, kanske inte lika lättarbetat dock om du inte är hemma på modulärsyntes. Vocoder finns i både G2 och Virus.

Överlag tror jag att det är overkill med både en TI och en G2, båda är extremt kompetenta maskiner och jag tror man vinner på att gräva ner sig i en av dem. (Men det här handlar kanske om drömstudion och inte om vad man egentligen behöver? )

Jag skulle ha köpt en Serge-panel och ett fadderbarn (för att döva samvetet) alternativt två Buchla 200e-moduler + 2 fadderbarn om jag hade 30k att bränna.

Skulle vara intressant att höra Jarre-covers skapade med bara två 200e-moduler.

Ursprungligen av false messiah:

Skulle vara intressant att höra Jarre-covers skapade med bara två 200e-moduler.

hört talas om multitracking?

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2007-01-19 08:52

En Minimax kan du köpa från mig och spara 995:-...;)

Och jag har en D-Two till salu

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-01-19 19:54
Ursprungligen av Volantiz:

Och jag har en D-Two till salu

Ska du köpa nåt bättre, vad isf?

Nä.. jag har däremot ingen större användning för rackeffekter längre. Vad finns det som är bättre?

Bevaka tråden