Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken synth under 30.000:- ??

Tråden skapades och har fått 188 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2007-01-01 13:15

Själv tycker jag Virus KB var förjäkla snygg. Fast Polar och Indigo går ju inte av för hackor. Var hur nära som helst att köpa en Indigo men eftersom jag var tvungen att vänta så hann KC:n komma och då var det bara att spara ihop till en sådan istället. Men KC:n som är nära helsvart med sina röda leds och display ser ju onekligen häftigt ut Öht har gör de granna syntar Access. Förutom den där guldvarianten då som de lottade ut

• Oregistrerad
  • 2007-01-01 18:41

inget klår dock "TI goldfilter":

• Medlem
  • 2007-01-01 20:17

Så där såg det ut när man lackade modellbilarna när man var liten. Allt i samma färg

• Medlem
  • Linköping
  • 2007-01-01 20:45

Släng inte bort 30k på en synth!!
Vansinne......... köp en bil!..............neeej det är ju ännu sämmre.................
köp en liten stuga med mark till........................och en kartong att sova i

Om du absolut måste, köp en SE1.

• Medlem
  • 2007-01-01 21:08

Cwejman S1

Nu har jag redan alla syntar som jag vill ha egentligen.. men om jag skulle lägga till en "synt" så skulle det nog bli ett modularsystem med moduler från cwejman. Om jag helt plötsligt skulle bli av med allt så hade jag slagit till på en mpc.

• Medlem
  • 2007-01-02 12:18

Arp 2600, eller en Moog Voyager

Vet inte om jag sagt det förr till någon, men köp en SIXTRAK förfan för 3-6 tusen spänn och lägg resten av stålarna på gräs och dyra kablar... Satisfaction guarranteed!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-02 12:53

När det gäller Virus så är deras "Redback" av Virus C den klart snyggaste <punkt>

Mitt val: Clavia Nord Modular G2, any given day.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-01-02 13:01

Om jag kunde klampa in på affär med 30.000:- vikta för syntinköp så hade jag köpt Creamware Pro 12, Minimax och Prodyssey å sen åkt till Ikea å köpt en fin hylla till dem för det som blev över. Tre klassiska syntmodeller att djupdyka i, relativt trogna originalen men utan gamla syntars fel och brister (knaster här å där, trasiga röster där, etc). Kul helt enkelt. Men det finns ju alternativ. En Andromeda kunde också vara najs. Eller en G2X... eller en Virus TI... eller en Roland V-Synth...

• Medlem
  • 2007-01-02 15:50

Jag tror nog trådskaparen får förklara lite vad som efterfrågas.
Om det är något som liknar Novan så är väl ändå Virus'en den som är närmast.
Vill man ratta fram ljud själv eller är det mest modifiering av presets o.s.v.
Finns väldigt många presets till Virusen, ända från A->TI modellen.
Vet inte hur det ser ut för ex. NL och Modularen.

Om du har för mycket pengar och gillar mjukt ljudande analoger så försök snoka upp en gammal Korg PS. 3300 är såklart roligast (även om jag knappast tror 30k räcker ifall du skulle ha turen att hitta en), men även den "lilla" 3100:an låter fantastiskt. Oberheim 4/8-voice är också väldigt fina.

Eller kanske ett Roland 100M med många oscillatorer? Den har ett mjukt, varmt och fylligt ljud.

Ska det inte tvunget vara anrikt analogt så finns det hur mycket som helst att kolla upp. Waldorf Wave är finfin om än svår att få tag på. Waldorf Q+ är inte heller dum. Moog Voyager tycker jag personligen inte är riktigt prisvärd, men det är däremot G2X (som ju alla vet är min favoritmaskin...). PolyEvolver Keyboard har visserligen bara 4 röster men de låter desto bättre. Fast den är ganska stygg och rå av sig.

PFs idé med Creamwareprylarna är inte heller dum. Som flera andra sagt är det nog smartare att köpa ett gäng mindre vråldyra apparater än en stor skrytpryl.

Å andra sidan så får man ju nuförtiden en sjujäkla massa beräkningskraft att köra mjuksynthar med för 30k. Det hade nog jag lagt pengarna på.

Håller med Haplo.

Han gillar Novan då kommar han älska Virusen. Den har ju också ett sjysst inbyggt ljudkort.

Tror man "leker" lite för mycket istället för att göra musik med modularer.
Så var det iaf för mig när jag hade en Micromodular.

Han kan ju även sälja Novan sen då Virusen låter bättre och kan mycket mer IMO.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-03 00:18

Jag har både en Supernova II:a och en Modular G2:a men jag kan inte direkt påstå att jag leker mer bara för att jag har en G2:a. Däremot tar det klart längre tid för mig att bygga ett ljud på G2:an mot vad det tar att ratta fram något på SNII:an. SNII:an låter oxå rätt annorlunda, så jag tycker snarare att de kompletterar varandra än att vara från samma värld. Idag använder jag iofs bara SNII:an till ett tjockt padljud jag gjorde för några år sedan och det i sin tur betyder att det är ett rätt dyrt padljud.....

..... lite som i en låt där jag bara använde MicroQ till att spela en bastrumma :kaaaka!: Ganska dyr bastrumma.

SNII:an låter fluffigt och gullig och inte lika rent som en G2:a låter och jag tycker nog att SNII:an låter hyffsat likt en Virus .. men det är nog en högst subjektiv och snedvriden bedömning efter som jag aldrig har ägt en Virus och nog heller aldrig kommer att göra det. Inget ont om Virus (det är en trevlig synth) men jag har inte haft plats för en, varken fysiskt eller i ljudbilden. Däremot har jag varit rätt sugen på en vid flertalet tillfällen. Redback av Virus C är sååå snygg!

Men, bör man sälja en Supernova för att köpa en Virus? Kanske, men jag ser inte riktigt vad man vinner på det bytet förutom att Virusen har fler vågformer. Supernovan har duktigt med modulationsmöjligheter den med, tre oscillatorer osv så även om de inte låter exakt så kommer de att påminna om varandra i ljudet och på så sätt är nog den ena överflödig den andra.

Kanske vore det mer intressant att satsa på en Waldorf Q eller en Nord Lead 2? SNII och NL2 är en trevlig kombination. Har haft det i ungefär fem år innan jag skickade ut NL2:an för att förnya mitt sound.

När man har en Modular tror jag att det handlar lite om disciplin med. Man behöver kanske inte patcha ett nytt ljud _varje_ gång man känner att man behöver ett ljud. Eller så får man dela upp sin musiksession i olika delar. Koncentrera sig på ljudpatchning en kväll, komposition en annan osv .. Jag tror att man kan vinna på det i längden. Eller så är det bara olika hur man jobbar och hur man trivs med det.

Har jag sagt emot mig själv några gånger nu? Det har jag säkert

Men jag tror inte jag håller med om att en Virus kan mycket mer, eller så har jag bara missat något väldigt vitalt med just Virus. Är det en TI vi jämför mot en Supernova 1:a förresten? Lite Coka-Cola mot Julmust över det, men det kanske är en annan diskussion

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-03 02:29
Ursprungligen av Rizzo:

Man behöver kanske inte patcha ett nytt ljud _varje_ gång man känner att man behöver ett ljud.

Jo.

;o)

Ang. ljudskapande på modularer: Självklart! Jag talade bara för mig själv. Kan även säga att har varit ruskigt sugen på en G2 sen den kom. Men kännt att jag inte har haft råd och varit rädd för det skulle bli för mycket lekstuga.

Jag tycker att Virus kan täcka in det mesta av Novations sound. (och låter mycket bättre)

G2 är ett bra val...om det nu är det han vill ha? Får se vad han sägen när han dyker upp härnäst.

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-01-03 02:22
Ursprungligen av GlobalMotion:

G2 är ett bra val...om det nu är det han vill ha? Får se vad han sägen när han dyker upp härnäst.

Trådskaparen här:
===============

Lyssnade på mp3orna ("Bright Side" o "Dark Side") som demar Access Virus TI och får väl säga att de inte riktigt pekar mot den ljudbild jag har i huvet. Även fast jag fattar att demona är framtagna för att kunna tilltala kidsen, och att synten antagligen kan mycket mer. (Men då vill jag höra ljudbevis.)

Svårt att beskriva ljud i text, men om jag drar ett par snabba jämförelser så hoppas jag att de flesta anar vart det barkar:

- För mycket Aphex Twin "Windowlicker" (tänker på ljuden som skär i öronen, inte de häftiga percussiva ljuden) och för lite Jarre "Oxygene".
- För mycket ratta_på_en_AM-radio
- För mycket vi_har_fortf_inte_riktigt_lämnat_techno_rave_trance_jungle_acid-eran_ännu
- För lite Kraftwerk "Man Machine"
- För mycket bzzz
- För lite karaktär/personlighet

Ovanstående är väldigt nostalgiskt uttryckt och man blir lätt missförstådd när man säger Kraftwerk och Jarre, eftersom att de flesta bara ser nidbilderna (hör nidljuden?).
Jag åsyftar mer känslan och atmosfären, utan att bli påklistrad labeln Trance tack, för musikstilen Trance har aldrig haft nåt med Jarres musik å göra imho.

Hur jag än försöker beskriva ljuden, så känns det som om det lämnas vidöppet för misstolkningar:/

Försöker istället med att droppa ett par album/låtar som aldrig lämnat mitt huvud betr ljudbild:

1. Pionjären Jarres Oxygene såklart, dessa mjuka men ändå aldrig menlösa öronsmekarljud, FET/VARM ljudbild mmm:) Och dessa arpeggio-ljud som man bara väntar på att de ska krackelera - men det gör de aldrig trots att skivan släpptes redan 1977.

2. Kraftwerks Man Machine - basljudet som kommer efter introt i The Robots är antagligen mitt favvoljud all time. Annars är Kraftwerks styrka, i motsats till Jarre, snarare förmågan att få fram ett det fetaste svänget mitt i denna vita, stela och maskinella framtoning som de levererar.

3. Scritti Politti "Cupid & Phsyche 85" - världens mest välproducerade album imo, utan att för den sakens skull göra avkall på melodi. (För gudarna ska veta hur många penismätar-plattor som gjorts genom åren, men som totalt saknar måttfullhet, melodi och balans).
Dom använde Fairlight vet jag f.ö. - en sån vill jag oxå ha - utöver mitt framtida analogljudande muskedunder som ni levererat så många bra förslag till redan:)

4. Go West med låtarna "We close our eyes", "Call me" och "Don't look down". Där är det de tunga effektfulla, men-ändå-utan-att-störa, ljuden och synthtrummorna som är helt fenomenala (hur får man dessa å så grymma trumljud????)

5. Nik Kershaw's första album "Human Racing" framförallt - sicka ljud, sicka arr!! Andra albumet oxå suveränt, men lite av värmen tappades från första albumet.
Nån som kan gissa eller som vet vilka synthar som använts på Human Racing?

6- Aha - Nästan samma beskrivning som Nik, men med skillnaden att Aha's första album "Hunting high and low" har en mystisk norska-fjäll-touch, en slags vemod som extra krydda över sig. Detta tappade dom en del istället inför andra albumet "Scoundrel days", men det albumet blev däremot det näst mest välproducerade albumet imho, direkt efter Scritti Politti's ovannämnda då...

7. Prince - min idol all time!! Vill ha tag på Linndrum-ljuden som blev kända som "Prince-trummor" då det begav sig i mitten på åttiotalet. Världens bästa album ÄR Purple Rain. Inte det mest perfekta kanske, men det innehåller allt - hela skalan. Mystik, atmosfär, avancerade arr, melodier som mjuknar knäna, synd/sex, pionjärsanda, rebellskhet och en röd tråd som syr ihop allt. Plus att killen i stort gjorde allt musikaliskt själv, skapade filmen och dansade som en gud. Hur bar han sig åt??

8. Kate Bush - albumet "Hounds of love". Den handlar om en känsla/stämning och en röd tråd snarare än en ljudbild. Men även där användes Fairlight vad jag vet.

9 Adolfson & Falk - albumet "Med rymden i blodet". Tack Greg Fitzpatrick för att du förgyllde den svenska skivhimmelen med åtminstone en riktig synthplatta, med det av mig så efterlysta arrangemanget, melodin och stämningen.

10. Lite låtar bara: Axel F (Faltermeyer), Paranoimia (Art of Noise), 19 (Hardcastle), Rockit (Hancock).

(Är för kissenödig o trött för att komma på fler atm)

(Allt jag skrivit här ovan får nog många att tro att min smak grundas på nostalgi. Jag tänker inte motsäga det eller bekräfta det då det är helt ointressant. MEN vad jag vill poängtera är att ljudbilden, atmosfären, arrangemangen och melodierna är det viktigaste för mig - och där var 80-talet outstanding. Kul är att höra att det är många artister idag, till skillnad från det musikdöda 90-talet, börjar använda och framförallt skapa ljud igen - på riktigt dessutom. Dvs inte bara ha bmm-tss-bmm-tss osv liggandes i bakgrunden och någon hojtandes "Acid" ovanpå...)

Nu har jag väl bara förvirrat er ännu mer...sorry..:/

• Medlem
  • International user
  • 2007-01-03 09:18
Ursprungligen av T11:

Trådskaparen här:
===============

7. Prince - min idol all time!! Vill ha tag på Linndrum-ljuden som blev kända som "Prince-trummor" då det begav sig i mitten på åttiotalet. Världens bästa album ÄR Purple Rain. Inte det mest perfekta kanske, men det innehåller allt - hela skalan. Mystik, atmosfär, avancerade arr, melodier som mjuknar knäna, synd/sex, pionjärsanda, rebellskhet och en röd tråd som syr ihop allt. Plus att killen i stort gjorde allt musikaliskt själv, skapade filmen och dansade som en gud. Hur bar han sig åt??

Knappast !

Här har lite Princetrummor :

http://medlem.spray.se/waveterm/DL

L

Ursprungligen av T11:

MEN vad jag vill poängtera är att ljudbilden, atmosfären, arrangemangen och melodierna är det viktigaste för mig

Med riskför att vara en himla gnet, så vill jag ändå påstå att det är de där sakerna som är centrala, inte inte om man har den ena eller andra mega-synten.

Så... mitt svar blir: köp Reason, och lägg resten av pengarna på att ta ledigt från jobbet tre månader och pula med de sakerna.:kaaaka!:

(Litet tillägg: det där var mest en kommentar till oss alla, inte just trådskaparen, du jobbar säkert med dessa saker redan.:) )

• Medlem
  • International user
  • 2007-01-17 16:51
Ursprungligen av T11:

Trådskaparen här:
===============

Lyssnade på mp3orna ("Bright Side" o "Dark Side") som demar Access Virus TI och får väl säga att de inte riktigt pekar mot den ljudbild jag har i huvet. Även fast jag fattar att demona är framtagna för att kunna tilltala kidsen, och att synten antagligen kan mycket mer. (Men då vill jag höra ljudbevis.)

Svårt att beskriva ljud i text, men om jag drar ett par snabba jämförelser så hoppas jag att de flesta anar vart det barkar:

- För mycket Aphex Twin "Windowlicker" (tänker på ljuden som skär i öronen, inte de häftiga percussiva ljuden) och för lite Jarre "Oxygene".
- För mycket ratta_på_en_AM-radio
- För mycket vi_har_fortf_inte_riktigt_lämnat_techno_rave_trance_jungle_acid-eran_ännu
- För lite Kraftwerk "Man Machine"
- För mycket bzzz
- För lite karaktär/personlighet

Ovanstående är väldigt nostalgiskt uttryckt och man blir lätt missförstådd när man säger Kraftwerk och Jarre, eftersom att de flesta bara ser nidbilderna (hör nidljuden?).
Jag åsyftar mer känslan och atmosfären, utan att bli påklistrad labeln Trance tack, för musikstilen Trance har aldrig haft nåt med Jarres musik å göra imho.

Hur jag än försöker beskriva ljuden, så känns det som om det lämnas vidöppet för misstolkningar:/

Försöker istället med att droppa ett par album/låtar som aldrig lämnat mitt huvud betr ljudbild:

1. Pionjären Jarres Oxygene såklart, dessa mjuka men ändå aldrig menlösa öronsmekarljud, FET/VARM ljudbild mmm:) Och dessa arpeggio-ljud som man bara väntar på att de ska krackelera - men det gör de aldrig trots att skivan släpptes redan 1977.

2. Kraftwerks Man Machine - basljudet som kommer efter introt i The Robots är antagligen mitt favvoljud all time. Annars är Kraftwerks styrka, i motsats till Jarre, snarare förmågan att få fram ett det fetaste svänget mitt i denna vita, stela och maskinella framtoning som de levererar.

3. Scritti Politti "Cupid & Phsyche 85" - världens mest välproducerade album imo, utan att för den sakens skull göra avkall på melodi. (För gudarna ska veta hur många penismätar-plattor som gjorts genom åren, men som totalt saknar måttfullhet, melodi och balans).
Dom använde Fairlight vet jag f.ö. - en sån vill jag oxå ha - utöver mitt framtida analogljudande muskedunder som ni levererat så många bra förslag till redan:)

4. Go West med låtarna "We close our eyes", "Call me" och "Don't look down". Där är det de tunga effektfulla, men-ändå-utan-att-störa, ljuden och synthtrummorna som är helt fenomenala (hur får man dessa å så grymma trumljud????)

5. Nik Kershaw's första album "Human Racing" framförallt - sicka ljud, sicka arr!! Andra albumet oxå suveränt, men lite av värmen tappades från första albumet.
Nån som kan gissa eller som vet vilka synthar som använts på Human Racing?

6- Aha - Nästan samma beskrivning som Nik, men med skillnaden att Aha's första album "Hunting high and low" har en mystisk norska-fjäll-touch, en slags vemod som extra krydda över sig. Detta tappade dom en del istället inför andra albumet "Scoundrel days", men det albumet blev däremot det näst mest välproducerade albumet imho, direkt efter Scritti Politti's ovannämnda då...

8. Kate Bush - albumet "Hounds of love". Den handlar om en känsla/stämning och en röd tråd snarare än en ljudbild. Men även där användes Fairlight vad jag vet.

9 Adolfson & Falk - albumet "Med rymden i blodet". Tack Greg Fitzpatrick för att du förgyllde den svenska skivhimmelen med åtminstone en riktig synthplatta, med det av mig så efterlysta arrangemanget, melodin och stämningen.

10. Lite låtar bara: Axel F (Faltermeyer), Paranoimia (Art of Noise), 19 (Hardcastle), Rockit (Hancock).

(Är för kissenödig o trött för att komma på fler atm)

(Allt jag skrivit här ovan får nog många att tro att min smak grundas på nostalgi. Jag tänker inte motsäga det eller bekräfta det då det är helt ointressant. MEN vad jag vill poängtera är att ljudbilden, atmosfären, arrangemangen och melodierna är det viktigaste för mig - och där var 80-talet outstanding. Kul är att höra att det är många artister idag, till skillnad från det musikdöda 90-talet, börjar använda och framförallt skapa ljud igen - på riktigt dessutom. Dvs inte bara ha bmm-tss-bmm-tss osv liggandes i bakgrunden och någon hojtandes "Acid" ovanpå...)

HALLÅ !
jag instämmer med din poäng ang, hur saker har mer eller mindre stagnerat å standardiserats inom många schangrer och inom industrin,men
Man får dock alldrig glömma att instrumenten är en bit av kakan, vad som utmärker en ljudbild är till största delen vad för slags utrustning man spelade,mixade,processade sina synthar genom.
många väljer att gå baklänges med sina köp av studioutrustning,vilket inte nödvändigtvis behöver vara dåligt, men om man vill ha ett "sound" då går det inte att komma ifrån att en electroniskt balanserad handtvinnad spole eller transformator på 60 volt inbyggd i lämpligtvis en preamp amplifierar ju en signal på ett alldeles speciellt sätt, i en bättre sådan burk har man oftast så högt headroom så att man kan få med alla nyanser och karaktärer i alla dessa dyra ljudmaskiner, som vi inte verkar ha några som helst problem att hosta upp pengar till.
om man har en ljudprefferens, vad den änn må vara kolla upp vad de använde för utrustning när de spelade in musiken med, (inte synthar) hur de gick tillväga och/eller framför allt vad producenten hadde för ljud filisofi.
ett visst "sound" har många ingriedienser, instrument ljudförstärkare,ljudförvrängare,ljudinspelare och inte minst en producent som har öronen,erfarenheten samt tillvägagångssättet, alla dessa saker är lika viktiga för att få fram olika karaktärer i tex ett basljud i en synth likaså som att skapa ett enhetligt sound(karaktär) på en platta.
vad jag försöker kultivera är att om människor hadde åtminstånde lagt hälften av pengarna på bra inspelningsutrustning så hadde det oftas räckt med en eller två preffererade synthar, för att få fram de flesta karaktärer i ett instrument. Enligt min uppfattning så är de flesta synthar analoga i alla fall till stor del samma sak electrotekniskt sett i allafall .
många pratar om filter, och dess olika exotiska karaktäristiker, och visst har de olika sound det är skillnad på rör,solid state,osv likaså det är skillnad på strömtoleranser från transistor till transistor, till och med i samma tillvärkningsserie, men det finns tyvärr inga genvägar.
skaffa en bra pramp,eq(som ju har det allra flesta filterkaraktäristiker som är lämpade för ljuddesign) samt kompressor, och eventuellt en mixer men det är ju inte en livsnödvendighet i dag, kör i valfritt ljud och voila, du kan tillochmed få en casio att låta som en brinnande jetmotor om man så vill.
Min uppfattning är att det oftast räcker med 2 synthar en digital och en analog, för atta göra det mesta med, villka synthar naturligtvis beroende av smak och tycke. De flesta synthar som folk tycker låter bra har ofta curtischips i de mer betydande ljudförändrande delarna av designen, vilket förannleder mig att tro att vad fölk associerar med fett och värme oftast är mestadels olinjaritet (läs harmonisk distortion) i det givna chippets övre strömtoleransförmåga.
Man har gjort stora framgångar idag på att emulera dessa karaktäristiker,men man kan ju aldrig koda fram oändliga förslitningar i en given kod, så till vida man inte programerar en plugg i realtid i si sådär 20 år villket är den teoretiska gränsen för en synths livscykel, allt givetvis beroende på tillverkarens kvalitets filisofi vissa saker är ju bättre byggda änn andra.
Om man vill ha stora klangmöjligheter med liten plånbok finns det sjukt mycket bra lösningar idag, ett av dem är universal audios dsp kort eller tc s powercore samt ssl s duende, samtliga gör utmärkta jobb idag, speciellt med den stundande 64 bitars eran.
annars kan jag varmt rekomendera tex. samtliga spl s produkter.
Sen vinns det ju tl audio, alla dessa burkar är mer änn bara summan av deras delar, samtliga tillför detta magiska semiolinjära/olinjära distorsionen som vi alla gillar och som tillför ljudet det där lilla extra, som ofta fattas i våra tekniskt sätt superba men dock kliniska arbetsstationer samt ad/da burkar.
ur en rent teknisk synpunkt (min och många andras ) kan man alldrig helt och hållet skapa oänndlig variation(förslitning) som tex det sker med ett analogt eq(filter) under många års annvändning i kod, det hadde varit väldigt bökigt samt ekonomiskt ohållbart även om man hadde möjligheterna till detta, men man har kommit väldigt långt idag med bla. ovanstående produkter de digitala alltså.
min poäng.... som alla vet är bra, fett,varmt, inte bara kännslomässiga reaktioner, utan en väldokumenterad vetenskap, i alla fall när det gäller electronik till ljudsammanhang.
Jag skulle tro att de flesta av oss har synthar så det räcker, börja skaffa burkar som kan förhöja,processa,tillföra karaktär till alla dessa synthar vi redan har, då tror jag att de allra flesta skulle sluta undra vad det är för ljud på den eller den låten,. på en platta, och "varför låter ljudet så varmt,fett,stort,brett debatten i stort sätt vara över.
tips: joe meek s three q låter underbart på synthar,och vad jag vet så är den inte så värst dyr vill jag minnas.

Ursprungligen av WARDROID:

HALLÅ !

Veckans längsta och mest svårlästa inlägg?

Men jag håller med om grundpoängen - det är lätt att underskatta betydelsen av all annan utrustning förutom syntarna som användes under Jarre/Kraftwerk-eran för slutresultatet. Spelar man in precis samma maskinpark som användes då med ett Soundblasterkort via en Behringermixer, uppiffat med B-eq och billigast möjliga effekter så kommer det nog inte att låta särskilt lika (i bemärkelsen varmt/"analogt"), jämfört med något som spelats in på rullband via ett stort mixerbord.

(Och dito är det lätt att underskatta betydelsen av personerna bakom apparaterna, men där är ens egen insats mer uppenbar.)

• Medlem
  • International user
  • 2007-01-19 14:50
Ursprungligen av false messiah:

Veckans längsta och mest svårlästa inlägg?

Men jag håller med om grundpoängen - det är lätt att underskatta betydelsen av all annan utrustning förutom syntarna som användes under Jarre/Kraftwerk-eran för slutresultatet. Spelar man in precis samma maskinpark som användes då med ett Soundblasterkort via en Behringermixer, uppiffat med B-eq och billigast möjliga effekter så kommer det nog inte att låta särskilt lika (i bemärkelsen varmt/"analogt"), jämfört med något som spelats in på rullband via ett stort mixerbord.

(Och dito är det lätt att underskatta betydelsen av personerna bakom apparaterna, men där är ens egen insats mer uppenbar.)

ja,det sägs ju det.:)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-03 10:43
Ursprungligen av GlobalMotion:

Jag tycker att Virus kan täcka in det mesta av Novations sound. (och låter mycket bättre)

På vilket sätt tycker du att det låter bättre? Jag är bara nyfiken. Kan du sätta fingret på något? Är det mer botten i ljudet, är det skitigare, renare, avsaknad av aliasing?

Ursprungligen av Rydan:
Ursprungligen av Rizzo:

Man behöver kanske inte patcha ett nytt ljud _varje_ gång man känner att man behöver ett ljud.

Jo.

;o)

Well ..... Jag är nog bara avis på att jag har mindre tid och kanske är sämre på att ratta rackaren än vad du är :kaaaka!:

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-01-03 02:29

Samma ljudideal som mig typ. Scritti är gudarna. Kolla in Minimax / Pro 12 / Proddysey. Någon av dem. Kul prylar, bra pris, polyfoni, välljud. Scritti använde jättemycket FM-syntar och finare analogsyntar (Matrix 12, Minimoog, Voyetra 8 och MKS80 t ex). Men bara egna ljud hela tiden. G2X har bredden för att göra alla typer av ljud i dessa genres. Scrittis bruk av Fairlight är ganska överdrivet. Det är mest en del effektljud, t ex syntsolot i Absolute med Greens samplade röst. Minimoog som bas både på Cupid & Psyche och Provision, ibland i kombinationer med samplade basar osv. De hade en Prophet 2002 också men gillade inte sampling speciellt. Använde riktigt piano osv.

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-01-03 17:16
Ursprungligen av PF:

Samma ljudideal som mig typ. Scritti är gudarna. Kolla in Minimax / Pro 12 / Proddysey. Någon av dem. Kul prylar, bra pris, polyfoni, välljud. Scritti använde jättemycket FM-syntar och finare analogsyntar (Matrix 12, Minimoog, Voyetra 8 och MKS80 t ex). Men bara egna ljud hela tiden. G2X har bredden för att göra alla typer av ljud i dessa genres. Scrittis bruk av Fairlight är ganska överdrivet. Det är mest en del effektljud, t ex syntsolot i Absolute med Greens samplade röst. Minimoog som bas både på Cupid & Psyche och Provision, ibland i kombinationer med samplade basar osv. De hade en Prophet 2002 också men gillade inte sampling speciellt. Använde riktigt piano osv.

Hur har du fått reda på detta? Å här har man gått i över 20 år o inbillat sig att det mest var Fairlight på den skivan..:)

Nån snackade om effekter. Vilka effektenheter tror ni att Scritti använde på Cupid-plattan? Eller vet du det redan PF?

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-01-18 21:33
Ursprungligen av PF:

Clavia G2X
23 967:-

Access Virus TI Desktop
16 995:-

Creamware Pro-12 ASB
6 995:-

Creamware Minimax ASB
6 995:-

============================
Summa
54 962:-

Kanske man skulle ta ett litet lån;)

Om man är ute efter en MYCKET lättarbetad, proffsljudande och kraftfull delayenhet, vad ligger då närmast till hands?

Samma fråga fast gällande vocoderenhet, vad gäller där?

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-01-29 11:10
Ursprungligen av PF:

Så de häftiga trumljuden (smällarna) i t.ex. "Small Talk", kan de komma från Fairlighten?!

För att göra det helt lite jobbigare så måste jag nu rekommendera Nord Lead 3. VA och FM i en vackert röd förpackning. Den är väldigt lättrattad och skön att lira på. Ljudmässigt så är det enligt min åsikt mer kvalitet istället för kvantitet (jämfört med t ex Virus/nova/whatever). Den och andromedan tycker jag känns värda att kolla upp med de ljudidealen. Även om de är ganska så olika så känns båda som en bra väg att gå. En eller två bra effektburkar till så..

G2:an.. visst är den skitball och så.. men om man inte är så intresserad av att lägga ner en massa tid på superavancerade ljud eller har ett oftast onödigt stort kontrollbehov så känns det som lite fel väg att gå.. tycker jag..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-03 10:48
Ursprungligen av Volantiz:

För att göra det helt lite jobbigare så måste jag nu rekommendera Nord Lead 3.

Ljudmässigt låter den identiskt med G2:an. Jag och Rydan har patchat ihop ljud som är plagierade rakt av från NL3:an. NL3:an är mer snabbjobbad och säkert roligare på det viset om man inte har kontrollbehovet av att kunna styra allt, och lite till.

Är det Jarre-prylar och sådana saker T11 är på jakt efter så är PFs förslag inte alls dumt. Ta en kik på Creamwares prylar. Finfina saker.

En Alesis Andromeda A6 annars? :kaaaka!:

1. Här kommer två låtar från en som har försökt återskapa Jarre låtar på Virus B
http://www.perkristian.net/music/PerKristian_VirusKB-Equinoxe5.mp3
http://www.perkristian.net/music/PerKristian_VirusKB-Overture.mp3
Är inte 100% likt men låter likt nog?

4. Oberheim OB-Xa speciellt i we close our eyes.
5. Vet inget om nämnd skiva men Nik körde en hel del Jupiter 8 (senare DX7).
Vet inte hur bra ljudöra men det är väldigt många som inte hör skillnad på analogt och VA.
OB-Xa och JP8 kostar för mycket för vad man får enligt mig.

NL3 och A6 kanska kan vara intressanta också men då krävs det kringutrustning.

Minimax m.fl. som pf rekommenderade är inte alls dumma! Men de är ju rätt begränsade jämfört med icke-klon VA. (har bara LP filter t.ex.)

Roland SH-32/SH-201 kanske vore något om du vill komma billigt undan.

Kanske du får ta en tur en till en musikaffär och testa lite olika?

Bevaka tråden