Jag sitter själv på en sådan med "maxad" minne 640 MB och OSX 10.3. Visst det skulle gå att köra med 10.4, men då skulle systemet äta upp all minne och datorn kännas extra slö så fort man har två program öppna samtidigt. Så 10.3 är nog den versionen som är mest praktisk på den datorn.
Tänk dock att med 10.3 har du inte tillgång till den senaste versionen av bl.a. Safari eller iChat, inte tillgång alls till Dashboard eller Automator, så du kommer inte att få en riktig uppfattning av vad OSX går för, vilket kan vara lite tråkigt. Du blir bara besviken. Det dyker dessutom fler och fler program upp som utnyttjar coola Tiger core-funktioner ordentligt och därmed är "Tiger-only".
Men visst det går att surfa, leka med ljud och bild, spela wc3 hjälpligt, men man är definivt inte på framkanten längre. Jag känner att en uppgradering är allt nödvändigare för mig, men tänkte ta "the Quantum Leap" direkt till Leopard med anpassad hårdvara när dessa släpps senare i vår/sommar.
12" är ett trevlig format, så jag skulle rekommendera dig att luska fram en 1.5 GHz med minst 1GB internminne istället, om du inte vill/kan slå till med en MacBook/MacPro. Även om denna kommer att anses vara något långsam, så kommer den att klara Tiger med tillbehör alldeles utmärkt.