Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

CD/DVD död?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har fått problem med min CD/DVD. Efter att jag stoppat in skivan i datorn, så låter det som läsaren försöker spinna igång tre-fyra gånger och spottar till sist ut skivan. Har tesat olika skivor. CD-skivor och vanliga brännskivor som iMacen själv har bränt.

Har fungerat perfekt fram till igår. Då började den bli seg som fan när den skulle spela upp CD-skivor. Försökte jag importera dem så hängde sig iTunes precis när den första låten på skivan var klar. Och nu precis så verkar den inte vilja ta emot några skivor överhuvudtaget.

Någon som råkat ut för samma problem? Jag har en iMac 24". Har testat att avinstallera och ominstallera iTunes för jag trodde först att det var problem med det. Någon som har nåt annat tips?

Har samma problem när jag startar upp datorn i Windows genom Bootcamp. Lär alltså vara ett hårdvarufel. Helvete!

Om någon har något tips på vad som kan göras så skriv gärna. Annars får det väl bli ett telefonsamtal så snart som möjligt...

  • Medlem
  • 2006-12-30 01:57

Låter inte så bra. Kom felet bara "sådär" ? Vet inte vad jag kan rekommendera - kan det ha kommit in damm på på linsen, eller har linsen förskjutits av någon anledning. Bäst att checka med Apple Support i morgon - eller ta ett hör med din lokala butik. Kanske vet de något vi inte vet =P

Hoppas det löser sig för dig!

/Fredrik

Som sagt så började den sega igår. Tog flera sekunder innan CD-skivor började spela efter att jag tryckt på play och iTunes hängde sig när jag försökta importera lite låtar. Trodde att det hade med iTunes att göra, men det var lika segt när jag försökte spela genom Quicktime.

Och nu så spottar den bara ut skivorna. Varken vanliga musik-CD, brännskivor som jag bränt i OSX eller OSX-installationsskivorna.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-30 04:20
Ursprungligen av la victoria:

Som sagt så började den sega igår. Tog flera sekunder innan CD-skivor började spela efter att jag tryckt på play och iTunes hängde sig när jag försökta importera lite låtar. Trodde att det hade med iTunes att göra, men det var lika segt när jag försökte spela genom Quicktime.

Och nu så spottar den bara ut skivorna. Varken vanliga musik-CD, brännskivor som jag bränt i OSX eller OSX-installationsskivorna.

Ring AppleCare, alt därifrån du köpte datorn (t.ex. AppleStore). Låt lite arg

Jag hade samma problem men det löste sig efter reparation av behörigheter

Nu fungerade en DVD som inte fungerade igår. Även en CD-skiva. Fast när jag försöker importera CD-skivan så börjar det klydda igen. Och nu tar den inga skivor alls, precis som igår.

Hur reparerar jag behörigheterna?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-30 17:41
Ursprungligen av Örjan Borgström:

Jag hade samma problem men det löste sig efter reparation av behörigheter

Om problemet finns i windows också så lär det inte hjälpa att fixa behörigheterna.

Nä, det hjälpte tyvärr inte. Inga andra förslag?

Läsaren i en Imac är väldigt känslig för: Repor, smuts, fingeravtryck etc.

Stäng av datorn, sätt på den igen, testa med skiva som har fungerat.

Men annars, läs här http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303081 och gör testet så får du se vad resultatet blir.

Finder/Gå/Verktygsprogram/Skivverktyg/reparera skivbehörigheter.

Det är helt ofarligt och kan bara göra saker bättre

Har testat med en mängd olika skivor. Sådan som har fungerat och sådana som jag inte testat förr. Bl.a. installationsdisk 2 från Apple som jag inte ens rört tidigare, så jag tror inte problemet har att göra med repor eller smuts. Har lite svårt att göra det testet eftersom jag måste få in cd-skivan i läsaren för att göra det, och datorn bara spottar ut den.

Är det inte underligt att datorn både matar in och ut skivorna om läsaren nu skulle vara sönder? Och är det inte konstigt att den tog två skivor tidigare idag, men nu slutat fungera igen? Någon som kan se några tecken eller dra några slutsatser? Tyder det t.ex. på hårdvarufel?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-12-31 08:07

Det kan ju vara dags att byta CD-spelaren. Börjar de bråka så det inte mycket mer man kan göra. Du får en ny DVD-brännare för ett par hundra kronor. Sedan återstår det att hitta någon som kan göra jobbet.

Det finns sidor på nätet som visar hur man gör.

Har precis köpt den, så det ska gå på garantin!

Får ringa imorgon. Tack för hjälpen, hur som helst!

Finns det nåt sätt att enkelt rengöra läsaren utan att behöva skruva upp hela datorn? T.ex. blåsa bort damm eller liknande.

Om det nu skulle kunna vara skit som är problemet.

Någon som har tips på bra rengöringsskivor?

Tänkte testa det innan jag ringer och lämnar bort min dator.

Nu är den inne för reparation, men givetvis är superdriven restnoterad. Så nu vette fan hur länge den blir borta. Mög!

1
Bevaka tråden