Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Rätt" färg på utskriften

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-04-30 18:49

Jag har en Epson Stylus Photo 870 som jag understundom använder till utskrift av foton. Jag använde den tidigare under Mac OS 9.2 med strålande resultat. Nu, med Mac OSX 10.3, blir utskrifterna för mörka. Hur kan jag justera eller ställa in skrivaren så att bilderna blir mer lika orginalet från kameran?
bosse

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-04-30 19:53

Kontrollera i systeminställningar|Skrivare och fax att Stylus Photo 870 är förvald som skrivare.

I programmappen hittar du mappen Verktygsprogram och där finns programmet ColorSync-verktyg.

Kontrollera under fliken Profiler|Annat att du har ColorSync-profilen för Stylus Photo 870.

Du kan också behöva kalibrera skärmen.

Vilket program använder du när du skriver ut dina foton?

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-01-19 15:07

Jag har en Xerox workCentre C2424 med (tre) tillhörande ICC-profiler. Dom hamnar i /Library/ColorSync/Profiles/Xerox. Det dyker inte upp något under Other (men det var väl inte att vänta). Vilken mapp motsvarar det förresten?

Sedan så finns det både en Factory och en Current. För min LCD på MacBook Pro CD så pekar den ut en Color LCD-4271800.icc, både för Factory och Current. Men för skrivaren så står det "unknown or remote profile" för CMYK och Gray under Factory och Current. Dock har jag ändrat Current till en av de tre Xerox-profilerna.

Gör jag rätt?

Ursprungligen av frazze:

Jag har en Xerox workCentre C2424 med (tre) tillhörande ICC-profiler. Dom hamnar i /Library/ColorSync/Profiles/Xerox. Det dyker inte upp något under Other (men det var väl inte att vänta). Vilken mapp motsvarar det förresten?

Sedan så finns det både en Factory och en Current. För min LCD på MacBook Pro CD så pekar den ut en Color LCD-4271800.icc, både för Factory och Current. Men för skrivaren så står det "unknown or remote profile" för CMYK och Gray under Factory och Current. Dock har jag ändrat Current till en av de tre Xerox-profilerna.

Gör jag rätt?

Bläckstråleskrivare gör konverteringen från RGB till CMYK internt, så de profiler de använder är RGB-profiler. Det är därför du inte har någon profil i CMYK och RGB-flikarna. Om du skriver ut från ett program från Photoshop är det enklast och ger bäst resultat om man gör konverteringen från arbetsfärgrymden till skrivarens profil redan där. Sedan avaktiverar man all form av färghantering i skrivarens drivrutin.

Nu är jag ju partisk, eftersom jag gör profiler, men jag tycker att de flesta profiler som levereras med från skrivartillverkarna varierar från skapliga till totalt urusla. De profiler som tredjepartstillverkare levererar till sina papper är ofta bättre. Men bäst blir det ju när man gör en egen profil till sin skrivare.

Stefan

1
Bevaka tråden