Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X startar halvvägs - hjälp!

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag satt och installerade typsnitt igår när datorn drog upp i ~95% cpu-användning och blev praktiskt taget okontaktbar. Jag kunde byta Virtue-skrivbord och ändra fokus på fönster, men inte tvångsavsluta eller komma åt iTerm för att döda processer.

Ett par av de typsnitt jag installerade ratades av typsnittsboken som trasiga (blev utropstecken på Systemkontroll), men jag installerade i alla fall för den klagade inte på själva typsnittet. Jag tyckte det vore konstigt att ett typsnitt skulle ställa till någon skada. Känns det verkligen rimligt?

Jag fick helt enkelt tvångsavsluta den hårda vägen. När jag bootade igen såg allt till en början bra ut, loginrutan kom upp osv. Efter inloggning händer dock inte mycket mer.
Docken startar inte och inte heller menylisten med undantag av en liten bit längst till höger med Spotlight-ikonen. Drar man upp muspekaren dit blir den genast badboll.

Jag har testat att boota från OS X-skivan och reparerat behörigheter på disken. Några småfel fixades, men inget som kändes relevant och inte hjälpte det heller.

Någon som känner igen detta och kan hjälpa? Tack på förhand!

  • Oregistrerad
  • 2007-01-20 11:53

Ta bort typsnitten så löser det sig...

Det hjälpte djävlarimig! Hur kan ett typsnitt få så stor inverkan över systemet? Tack för hjälpen!

Ursprungligen av Tebukuro:

Hur kan ett typsnitt få så stor inverkan över systemet?

Ja, det borde inte vara så kan man tycka, men det är en svaghet i Mac OS X.

Jag har några gånger råkat ut för ett skumt fel när jag väljer ett visst typsnitt så avslutar sig alla program ett efter ett genom krasch och till slut även Finder (och när det startar om så kraschar det igen). Jag spårade felet till en korrupt typsnitts-cache. När jag tömde cachen (vilket är enkelt att göra med Linotypes utmärkta FontExplorer X) försvann alla problem. Så typsnitten har alldeles för stor makt över Mac OS X i dagsläget, hoppas 10.5 innehåller förbättringar på området.

Du kan också tömma font cachen genom att starta datorn i felsäkert läge, dvs starta med shiftknappen nere. Då tvingar du en diskkoll, tömning av font cache och startar med enbart Apples tillägg och apple installerade typsnitt.

1
Bevaka tråden