Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

--- LÖST ---Kommer bara till konsolen, hur formaterar jag om?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-20 11:23

Installerade typ någon konstig version av Frontrow för att testa, loggade ut och sedan dess så kraschar login-fönstret hela tiden (sant! det skapas en kraschlog). Det ENDA läget som datorn kan startas upp i är darwin... Nu har jag inte pillat med darwin eller någonsin formaterat en hårddisk härifrån, men det verkar vara rätt uppenbart att mitt MacOSX aldrig kommer att starta igen utan en fräsch installation. Så, jag postar en bild till er gurus out there och hoppas på att ni kan ge mig några instruktioner om hur jag skall gå tillväga för att fixa problemet. Tack!

http://kawzon.se/mac.jpg

Senast redigerat 2007-01-22 19:34
  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-01-20 11:27

Boota från installations DVDn och använd diskverktyget som finns på den.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-20 11:30

Det är just det, jag kan inte boota från DVD, login-fönstret hänger sig. Man ska hålla inne C-tangenten för att starta upp från DVD, right?

• Oregistrerad
  • 2007-01-20 11:52

Rätt... låter MYCKET märkligt att du inte kan boota upp från CD/DVD innan datorn börjar läsa från HDD.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-20 11:55

Jupp, väldigt märkligt, det är väl typ "Install Disc 1" man skall använda? Jag har ingen annan installations-dvd än den.

Ja, det borde vara rätt disk. Och hur trasig den interna hårddisken än är så ska man kunna starta från en CD/DVD (förutsatt att den är bootningsbar förstås).

• Medlem
  • Norrköping
  • 2007-01-21 09:16

Är det en hemmabränd Install-skiva så finns det inga garantier för att den är bootbar.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-21 11:19

Den är inte hemmabränd, den följde med datorn vid nyköp. Jag tror att Frontrow-versionen jag installerade kanske ändrade på datorns firmware för att "lura" programmet att det var en mac med IR osv. Det kan vara orsaken till haveriet, men jag tycker ända jag borde kunna boota från DVD. Jag menar, jag har t.o.m. kollat med diskutil i darwin att dvd:n har en bootable sector, så det är ju rätt skiva. Oavsett, hårddisken måste formateras tror jag, men det går ju uppenbarligen inte på det sätt jag försöker (se bild i första posten). Är det någon som har några bra idéer? Eller ännu bättre: Är det någon som bor i GBG och har lust att fixa datorn för en 500-lapp?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-21 19:22

Ingen? Det var synd.

• Medlem
  • Umeå
  • 2007-01-22 10:59

Vad händer om du håller ner Alt-tangenten när du startar maskinen, om all är ok så ska du få upp en meny där du kan välja bootpartition.
En annan sak somkan vara värt att kolla är att köra kommandot "nvram -p", det visar OpenFirmware inställningarna, där man även kan sätta boot-disk mm.

Det du säger är att om du sätter i installations skivan och starar om datorn och håller nere C så kommer du inte in i installations läget?
Vadå hänger sig vid login?

Och ang skärmdumpen så kan du inte formattera den disk med det system som du använder. Mao du kan inte såga av den gren du sitter på.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-22 11:10

Har provat de flesta tangent-kombos vid uppstart och konsolen är det enda som fungerar. Däremot skall jag prova "nvram -p" när jag kommer hem, kanske det funkar. Tackar för tipset!

Glömde nämna att jag har en Mac Mini, så jag slipper helst pill med att öppna upp datorn... Men! Om detta skulle behövas och en NY hårddisk stoppas in, fixar boot-dvd:n allt då? Eller kommer eventuella firmware-buggar stoppa även detta tror ni?

Login-fönstret kraschar. När jag startar upp osx från darwin, så hoppar skärmen mellan att försöka öppna login-fönstret och tillbaka till konsol-läge där en snabb text skrivs ut typ: "Login Window Application crasched, Crashreport created at /Library/Crashreporter/LoginWindowApplicationCrashreport.log eller dylikt...

Att starta om med C nertryckt är lika effektivt som att inte hålla C nertryckt.

PS: Mattias: Respekt till din avatar, Stewie rules!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-22 11:17

Mattias: Det går alltså inte att göra som på windows, formatera om från "DOS"?

Du kan ju inte formatera i DOS om du inte startat på en floppy eller cd...
Vad får du upp om du håller inne alt under omstart, då ska du kunna välja mellan HD och Skiva... Det är inte så att du har nåt trådlöst tangentbord som inte går igång föränns systemet är bootat? Isåfall känner den ju inte av några tangenttryck i booten...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-22 12:49

Jag använder ett trådlöst tangentbord, men eftersom det går bra att boota till konsollen (Command-S), så ska det ju inte vara något problem att köra de andra kombos? Kan ju låna hem ett tangentbord från jobbet och kolla, men jag tror inte det är problemet.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-22 12:50

Fråga: Det måste väl vara samma sak att hålla inne ALT när man startar upp, jämfört med att starta om? Eftersom jag bara kan köra en "hard reboot", dvs. hålla inne power-knappen 5sek för att stänga av, har jag ju ingen möjlighet att "starta om".

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-22 19:33

Problemet är löst.

Eftersom jag använder Mac Mini och ett Windows-tangentbord, så räckte det naturligtivs inte att bara hålla nere ALT-tangenten för att välja boot-enhet... Man måste hålla nere både ALT + ALT GR för att detta skall funka. Detta inlägg kommer från en helt ny installation av Mac OS X. Trevligt med blå bakgrund och enorma ikoner igen...

Tack för alla tipsen på vägen!

1
Bevaka tråden