- Luken
- Medlem ●
- Göteborg
Jag ska börja läsa ljudteknik i skolan nu. När jag frågade ifall vi skulle använda pc eller mac, så svarade läraren typ att skolan hade slängt ut alla macar, och att nya pc maskiner är lika bra som mac på att redigera ljud nu för tiden. Vi ska använda Qubase.
Så nu har jag 2 frågor. Den ena är; Ifall man lär sig Qubase, blir det lättare att använda Logic pro? Och för det andra. ÄR WINDOWS LIKA BRA PÅ ATT REDIGERA LJUD SOM MAC?!?! Seriösa svar nu, inget typ som; "Windows suger, mac är bäst!" För windows suger inte. både mac och windows har sina för och nackdelar.
det är ingen skillnad med att använda osx eller windows. det är en smaksak.
varje programm är olika. cubase är hyffsat enkelt medans logic är lite svårare att komma in i (personlig åsikt).
däremot bör du tänka på vilken windowsdator du köper.
sen kan man använda windows på en macbook om man nu känner för det.
Står du inför valet att köpa dator för utbildningen, och i så fall - är det viktigast att valet av dator passar in med utbildningen, eller viktigast att du köper en dator du trivs bäst med själv?
Är budgeten begränsad?
Om du gillar Mac och budgeten inte är något problem så ska du självklart köpa Mac. Du kan ju köra Windows på den om du behöver.
Jag håller inte på med musik själv på en seriös nivå, men har en bror som är musiker. Han kör Windows hemma, men verkar ibland snegla avundsjukt på Mac. Men då är det nog inte för att det ena eller andra systemet fungerar bättre att skapa eller redigera musik på. Det är nog mer för designen och för det smidiga systemet.
Jag gissar att systemet inte spelar någon roll när sitter med det ena eller andra programmet och redigerar ljud. Den största skillnaden är när du kliver ut ur de programmen och gör annat - administrerar systemet, organiserar filer, och en massa annat.
PC kan nog bli billigare, men du måste lägga lite mer tid på att skydda dig mot virus och skit. Men det vet du säkert redan.
Slutklämmen blir väl att du ska köpa en Mac om du känner för att ha en Mac. Då finns chansen att du blir förälskad i din dator. Om du köper en PC, så har det mindre med kärlek att göra…
Förlåt… nu började jag nog prata lite PC vs Mac-goja på slutet…
Vad jag har förstått så är det ingen större skillnad, förutom att förarbetet med "göra i ordning" systemet redan är gjort på macen, medans du får göra det själv på pc'n.
ett argument för macen i de här sammanhangen kan vara de redan helt ok:a ljudkorten som sitter i laptopsen, i alla fall high-end modellerna(läs: mbp och powerbook).
när jag senast kollade (ett par år sedan iofs) var det rätt kassa ljudkort i windowsanpassade laptops, om man inte är beredd att dega lite mer.
nu kanske jag är ute och cyklar, men det var ett av de tyngsta argumenten för att jag köpte mac åter igen när jag höll på och byta dator sist.
använder man ett externt ett så är det självklart inga problem.
ett argument för macen i de här sammanhangen kan vara de redan helt ok:a ljudkorten som sitter i laptopsen, i alla fall high-end modellerna(läs: mbp och powerbook).
- numera har alla bärbara macar ljudkort med samma specifikationer, klarar upp till 24bit/96khz allihop!
Argument för mac
1. Bättre filsystem = inte lika fragmenterad hårdisk = säkrare inspelning
2. Bättre användning av minne = stabilare = säkrare inspelning
3. Snyggare os, snyggare maskiner = mer inspiration
4. Plugg and play som verkligen funkar till skillnad från windows halvtaskiga försök till plug and play. vilket i praktiken betyder att du nästan aldrig behöver göra någon konfiguration eller drivrutinsinstallationer.
5. Logic finns bara till mac
6. Systemet "utanför" musikprogrammet har fler användbara finnesser, dashboard (ett extra skrivbord där du kan lägga minneslappar etc), en väl integrerad almanacka, 1000gånger bättre sökfunktion, bättre hantering av fönster när man väl vant sig av vid sin gamla windowsmaximering och startmeny (inte minst sen exposé infördes).
Fördelar för windows
1. Mer mjukvara tillgänglig, framförallt gäller detta freeware-biten, alla större pluggar och program finns till mac, det är "de mindre" det är mer snålt med till macen. Men det finns så det räcker ändå. Och detta är enligt mig det enda riktiga argumentet pc kan ha.
En fördel pc HAR haft:
1. Priset (detta gäller inte längre, macbooken är hur prisvärd som helst)
Och ta inte nu detta som något som kommer från en rabbiat mac-älskande pc-hatare. Så är inte fallet. Windows är inte dåligt. MacOsX är bara bättre.
Varför är inte Linux med i bilden? Nog finns det en del program där också?
Jag fattar inte varför man aldrig hör om ställen som kastar ut Windows. Man får hur mycket attacker som helst på en Windows-dator, man får lätt in virus även om man har virusskydd. Enda sättet att vara säker är att inte nätverksansluta dem. Visst är de billiga, visst finns det många program, men virus, maskar, spyware... Usch.
Jag körde Linux för ett par år sedan och minns att det var rätt snålt med bra program för musikproduktion. Situationen borde iofs vara något bättre nu, men det känns ändå som om det inte är musiker som pysslar med Linux.
Sedan varför folk inte slänger ut Windows tror jag beror på lathet. Det är så mycket enklare att köra det som alla andra kör och är "standard" än att motivera att byta ut femtioelva datorer och sedan låta alla användare lära om sig till "udda" system. Sedan sitter det ett par tekniker på supportavdelningen som lever av att fixa problemen med Windows och aktivt förhindrar spridning av andra operativsystem.
I många fall saknas kunskapen om annat än Windows, i andra fall handlar det om att rädda sitt eget skinn.
Varför fundera? Köp en MacBook så kan du i framtiden köra Windows om det skulle vara absolut nödvändigt. Gör du tvärt om har du inget val.
Glöm inte heller iMac om du nu inte måste ha en bärbar. Extra skärmyta är aldrig fel.
Logic och Cubase är rätt lika i upplägget, har du lärt dig det ena så går det hyfsat lätt att lära sig det andra. Bytte själv från Cubase till Logic och har inga som helst planer på att byta tillbaka.
Programvarorna spelar mycket större roll än vad hårdvara/operativsystem gör. De jag känner som gått från PC/Windows till Mac har främst uppskattat att de slipper joxa en massa med systemet och istället kan ägna sig åt det de ska, att jobba med musik.
För att uttrycka det enkelt: Det är ingen skillnad. Om man bortser från UI't i själv OSet så funkar musikproduktion ypperligt på båda.
Man kan sammanfatta det som:
Mac har logic.
PC har allt, utom logic.
Gillar du Mac, kör Mac. Gillar du windows, kör windows. Om du inte bryr dig, kör det som verkar prisvärt.
För att uttrycka det enkelt: Det är ingen skillnad. Om man bortser från UI't i själv OSet så funkar musikproduktion ypperligt på båda.
Man kan sammanfatta det som:
Mac har logic.
PC har allt, utom logic.
Gillar du Mac, kör Mac. Gillar du windows, kör windows. Om du inte bryr dig, kör det som verkar prisvärt.
jag är lite inne på ditt spår...
Eh...
Mac ÄR en PC...
PC != Windows...
Eller hur menar du?
Han menar nog att både windows och linux klarar sig på en mac men osx klarar sig inte på en pc
Nej men att man kan köra win, linux, freebsd, mac os x osv osv på en mac men bara win, linux, frebsd osv osv på pc
Eh...
Mac ÄR en PC...
PC != Windows...
Eller hur menar du?
Det var väl knappast jag som började yra om PC i tråden? Här betyder förstås PC en dator som kör Windows, en normal Dell exempelvis.
Mitt svar hänger direkt ihop med Aretes inlägg.
På en Mac kan du köra både Windows och Mac OS X, alltså alla program oavsett om de bara finns för Mac OS X eller bara för Windows. Med vår nyss påhittade Dell får man nöja sig med de program som finns till Windows.
os x klarar väl sig på en "pc" ? eller är det jag som tänker fel?
(tänker mer på vad jobs har sagt)
Då blir den en hackintosh. Det går väl men inte så bra alltid då det är problem med drivrutiner osv. Sen ska det finnas spärrar i det så att det ska "veta" om det körs på en mac eller inte.
Det får inte köras på en PC iallafall.
Har jobbat med musikprogram (och annat) på både PC och Mac. För mig har det stora problemet med PC främst alltid varit att Explorer (inte IE, utan Filhanteraren, motsvarigheten till Finder) inte funkar så bra när man kör vissa program (kan minnas problem med ex vis ProTools, Premier, Photoshop) utan ofta hänger sig och inte gillar att göra flera saker samtidigt. Speciellt har det ofta varit problem i mer komplexa nätverk.
Crumhorn Labs som gör Hauptwerk (virtuell kyrkoorgel) verkar rätt sålda på Mac OS X:
"The latest news: Hauptwerk is now available for the Apple Mac (Intel and G4/G5) as well as Windows PCs. It performs so well on the current Mac range and OS X that we now recommend them as an ideal platform for Hauptwerk. "
De har även en "Mac or PC?"-sida:
http://www.crumhorn-labs.com/Hauptwerk-Specs-MacOrPC.shtml
Kör man t.ex. ProTools så är det enklare med support på macen. Det är lättare att hitta eventuella problem med hårdvara och drivrutiner eftersom det inte är fråga om en hel uppsjö av moderkort och processorer.
Själv så tycker jag att fönsterhanteringen i OS X är mycket bättre, speciellt med exposé. Om man använder flera program via ReWire är det guld värt med Exposé-funktionen.
Inbygda ljudkort kommer man ändå inte använda vid seriös musikproduktion. Menar man allvar skaffar man ett firewire-kort (eller USB) och en extern hårddisk.
Personligen tycker jag att ProTools eller Logic är coolare än Cubase. Att det inte skulle finnas mycket bra ljudprogram till mac är skitsnack.
Vilka seriösa musikprogram finns till Linux?
Angående Linux: Ardour är väldigt populärt. Har endel vänner som kör det och verkligen älskar det. Så länge man har ett ljudkort som stödjs av jack så.
Mac eller Windows? Det system man gillar bäst säger jag. Kör man samma program på någon av platformarna så är det ändå samma program. Men man får ju inte glömma att det inte bara är programmen som gör ett arbete smidigt. Själv skulle jag inte drömma om att gå tillbaka och producera musik under windows, inte för att jag tycker att de programmen jag kör fungerar bättre under os x utan för att allt runtomkring fungerar såpass mycket smidigare. Os X gör mig helt enkelt mer kreativ.
Hej Luken...jag arbetar som lärare i just ljudteknik på ett gymnasium. Var glad att du har en mac...installera Cubase och gå kursen. Min förhoppning är att du inte bara kommer kontakt med denna programvara. En kurs i ljudteknik bör väl ochså innehålla en del om ProTools, Logic och Reason minst....helst fler.
Du kommer snart att se vilka fördelar som finns med mac under en sådan kurs.
Lycka till med din utbildning.
Mvh DJ ia
Hej Luken...jag arbetar som lärare i just ljudteknik på ett gymnasium. Var glad att du har en mac...installera Cubase och gå kursen. Min förhoppning är att du inte bara kommer kontakt med denna programvara. En kurs i ljudteknik bör väl ochså innehålla en del om ProTools, Logic och Reason minst....helst fler.
Du kommer snart att se vilka fördelar som finns med mac under en sådan kurs.
Lycka till med din utbildning.
Mvh DJ ia
Okej, jag har nog bestämt mej för att gå kursen nu. Jag tror att ProTools ingick i kursen med, så jag ska nog prova cubase och protools nu!
Okej, jag har nog bestämt mej för att gå kursen nu. Jag tror att ProTools ingick i kursen med, så jag ska nog prova cubase och protools nu!
Är inte ProTools gratis? Har för mig att SVT använde det när jag var på praktik där för några år sedan.
Hur är det med Latency på WIndows vs Mac?
Finns väl ett protools free, men har för mig det bara finns för classic.