Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur gör man för att optimera Ipodbatteriets livslängd?

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej.
Jag har försökt läsa mig till hur man ska göra för att optimera Ipodbatteriets livsläng på Apples hemsida, men jag blev inte något klokare av det.

Så, kan någon med enkla ord förklara vad man bör göra för att optimera Ipodbatteriets livslängd? Tacksam för svar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-14 17:27

Ja, först ska du i inte ladda den för ofta. (jag laddar min c:a 2-3 ggr per vecka).
Ha på lägsta ljusstyrkan på skärmen och kortaste lystiden. (det stör nåstan ingenting tycker jag).
Zappa inte i alla jävla menyer.
Ge tusan i spelen dom äter batterier.
mvh

Ursprungligen av foccus:

Ja, först ska du i inte ladda den för ofta.

Det baserar du på vad?

Citat:

Ha på lägsta ljusstyrkan på skärmen och kortaste lystiden. (det stör nåstan ingenting tycker jag).
Zappa inte i alla jävla menyer.
Ge tusan i spelen dom äter batterier.
mvh

Nu snackar du ju iofs om hur man optimear laddnins-/användningstiden.
Den som startade tråden kanske till stor del har den för att spela spel, men annars så drar ju visst allt som har med skärmen att göra batteri.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-14 17:46
Ursprungligen av theplague:

Det baserar du på vad?

Nu snackar du ju iofs om hur man optimear laddnins-/användningstiden.
Den som startade tråden kanske till stor del har den för att spela spel, men annars så drar ju visst allt som har med skärmen att göra batteri.

Jo iufösj, men jag gissde att han inte sitter & lirar de där spelen hela dagarna.

Har skärmstyrkan på 50% och belysningstiden på 2 sekunder, tycker att det räcker. Ska man tänka på att ladda ur den helt då och då? Att inte ladda för ofta blir ju trickigt då jag ofta har podcasts och nya album som måste syncas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-14 18:39

Nä, gör inte det. Om apple (och många andra varumärken) håller vad dom låvar ska ju ett
lithiumjon batteri inte behöva ladda ur helt.
ps. jag har ljusstyrkan på lägsta (det hjälper mycket tro mej), o ha inte för mycke bildmaterial till låtarna det suger också batteri.
mvh

Har omslagsbild på 175x175, det är allt. Vet inte om ni har fått det om bakfoten men jag har inga problem med själva batteritiden, så jag ser inte varför jag måste dra ner ljusstyrkan till lägsta.

Fö. orkar inte starta ännu en tråd om det här, så jag frågar här. Hur mycket "Övrigt" innehåll är normalt? Min "bar" ser ut så här just nu:
http://img167.imageshack.us/img167/3836/ipodbarqe2.jpg

150mb övrigt, är det normalt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-14 19:06

aa det är normalt. men vafan du har ju ingenting på:n. vad har du den till? knäcka nötter?

Börja med att ladda den i 24 timmar så fort du får den. Sen laddar du ur den (försöker iaf.) och sedan laddar du den fullt igen. Sen kan du hålla på å ladda som du vill. Lithiumjon batteri har så kallade cykler så du kan använda 10 % o ladda upp det och repetera 10 gånger. Det är en cykel. Man bör ladda en hel cykel MINST en gång i månaden.

Det som tar mest på livslängden är om batteriet blir för varmt...så lägg inte iPoden mitt i solen hela dan
håller med foccus med...va har du iPoden till egentligen?! (fast den e ju rätt snygg o bara titta på ioförsig )

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-14 21:25

jo snygg e den. bra tips: jakob92 för övrigt
mvh

Rensade den precis.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-16 07:44

Man ska alltså inte ladda för ofta? Jag har en Logitech Audio Express-högtalare där iPoden står för det mesta, då laddar den ju automatiskt hela tiden. Är detta ett problem?

Auster:
Det finns olika teorier om det där.
Enligt vissa användare ska man ladda ur den helt då och då.
Enligt producenter(i det här fallet apple) som använder sig av lithiumjon-batterier i sina produkter ska det inte påverka.
Enligt dem är en laddningscykel som du gör helt en gång(alltså laddar den från 0% till 100%) lika mycket som om du skulle dela upp dem(tex 10 st laddningar där du bara behöver ladda 10%).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-16 17:50

theplague:

Tack för input. Jag får väl fortsätta låta den stå på konstant laddning så får man se vad som händer. Den lär väl ladda ur då och då också eftersom jag är mobil ibland.

Hur äre när den är fulladdad då? Slutar den ladda upp den?

jakob:
vad menar du?

Alltså. Slutar datorn att ladda upp ipoden när den är fullladddad eller tuggar den bara på?

Hur skulle den kunna fortsätta ladda upp något som är fullt uppladdat?

Ursprungligen av pontuslun:

Hur skulle den kunna fortsätta ladda upp något som är fullt uppladdat?

Ja, det var lite min poäng utan att ens kommentera det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-21 08:57

Men det är ju som han säger (jakob alltså). En dator kan inte tänka själv så om du har otur kan det sabba batteriet om du lämnar det för länge i laddarn. Tror iufsj inte det kommer att hända i detta fall pga att det är ett lithiumjon-batteri, men ändå lämna den inte i hållarn är mitt råd för den kan bli alldeles för varm ovh det kan skada batteriet.
mvh

Det finns en mekanism i iPoden som känner av när batteriet är fulladdat.
Därmed inte sagt att man bör ha laddaren i hur länge som helst...

så ska man ladda batteriet i 24h första gången?

Ja, herregud det står ju i tråden.

Ursprungligen av pontuslun:

Ja, herregud det står ju i tråden.

för att en person säger så behöver det inte vara sant eller hur? enligt apple manualen så ska batteriet laddas i 4 timmar första gången.

Läs mer ingående om lithiumjon batterier här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium_ion_battery#Guidelines_for_prolonging_Li-ion_battery_life

Det där bör vara rätt pålitligt.

Ursprungligen av theplague:

Läs mer ingående om lithiumjon batterier här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium_ion_battery#Guidelines_for_prolonging_Li-ion_battery_life

Det där bör vara rätt pålitligt.

Problemet med Wikipedia är ju att vem som helst kan editera sidorna.

Ursprungligen av pontuslun:

Problemet med Wikipedia är ju att vem som helst kan editera sidorna.

Jo, så klart.
Men i detta fall känns det hyfsat pålitligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-23 17:26

Nu tycker jag att vissa glider ifrån ämnet. Även om man har olika åsikter kan man prata hövligt till varandra.
mvh

anders: Ja, men ladda det i 24 timmar för säkerhets skull. Det kan inte bli sämre av det ialafall

Bevaka tråden