Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tryckanpassa foto

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jobbar med foton som ska tryckas i dagspress. Jag levererar bilderna till en tjej som monterar dessa i indesign. Hon påstår att bilerna måste ligga i 16 bitar. I min värld har tidningspapper så pass dålig kvalitet att det inte gör någon direkt skillnad om jag låter bilderna ligga i 8 bitar. Men visst, hon skulle kunna få dem i 16 bitar MEN om jag försöker spara bilden som eps (som hon vill ha dem levererade) fungerar det bara om bilden ligger i 8 bitar. Någon som har förklaring eller tips på hur jag ska lösa detta. Ganska akut.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-01-22 00:12

Tja!

nu är jag ingen bildexpert men vad jag vet så är 16 bit är ju inte vanligt att man levererar till kunden,av mina erfarenheter. 16 bit är till för att man ska jobba i så mycket färgomfång som möjligt så man får med 'hela" färgspektra.
Sen när man är klar med bilden spara man ju bilden till 8 bit för att krympa färgspektran och sedan till CMYK profil.
Det verkar lite skumt med att du måste leverar i EPS format. För enligt mig är det ingen nytta med EPS format om det är inte att du måste spara ankarpunkter (vecktorbanor)
Kan inte du leverar i TIFF format? det vore ju inga problem om det ska trycka i tidningspressar. Dem trycker med så pass lågt linjetäthet ändå.

Jag gissar att det är Metro. De har lite lustiga lämningstvång, som inte känns helt uppdaterade.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-22 13:27

Spara den i 8 bit i formatet, .tif, .eps eller .psd med minst 170 dpi så blir det inga problem (så länge din tjej vet hur man gör en tryckbar pdf).

1
Bevaka tråden