Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Zombieögon efter "röda ögon"-reduktion i iPhoto?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har använt iPhoto för att editera mina bilder sista tiden. Även tagit bort röda ögon osv. Nu har dom ändrat lite på den funktionen (jag har senaste versionen av iPhoto 6.0.5). Plötsligt ser min 2 åriga dotter ut som en elak zombie i ögonen (stora svarta hål!) efter att ha använt "röda ögon" reduktionen. Har jag missat någon inställning??

(Jag har ju tagit bort röda ögon i flera år med iPhoto och då har det funkat skitbra. Tidigare skulle man markera ett område med musen, klicka på "röda ögon" knappen och då reducerades den röda färgen i detta område. På ett subtilt sätt vill jag tillägga. Nu skall man klicka direkt i någons ögon och datorn väljar själv hur mycket den vill omvandla av det röda. Med följden att även sånt som har en röd nyans utanför ögonen blir gråsvart...)

• Medlem
  • Nacka
  • 2007-01-22 09:43

Det är inget fel på iPhoto. Flickan din har tyvärr blivit en zombie.

tack för hjälpen. någon annan?

• Medlem
  • Umeå
  • 2007-01-22 13:11

iPhotos röda-ögon reducering är ganska burdus. Det finns lite magiska trick man kan göra om man slår i hop hälarna tre gånger och ropar magiska ord dock:

http://tips4mac.blogspot.com/2007/01/iphoto-6-hidden-editing-mode.html

Detta kräver lite fingerfärdighet och antagligen ett engelskt tangentbord, men det ökar iPhotos redigeringsmöjligheter en hel del. Varav ett trick är att man kan ställa in storleken och intensiteten för röda-ögon reduceringen.

tack för tipset. Tyvärr lyckas jag inte ta mig in i "hidden editing mode". Macgeek skriver att man skall trycka ner ctrl-caps lock-9 när man har valt "red-eye". Oavsett vilken tangentbordslayout jag har (svensk eller usa) händer det ingenting. Någon som har lyckats med det här?

• Medlem
  • Umeå
  • 2007-01-22 14:38

Det fungerar för mig, men jag måste välja amerikansk tangentbordslayout innan jag startar iPhoto och så måste jag aktivera caps-lock-tangenten, då jag har den avaktiverad i vanliga fall (i systeminställningarna alltså så att jag inte kommer åt den oavsiktiligt).

Jag testade precis på min MacBook som jag har hemma och det funkade inte trots att jag ändrade till usa-layout innan jag startade iPhoto (jag skall prova samma sak på min G5a som jag har på jobbet imorgon). Vilken dator har du fått detta att fungera på?

• Medlem
  • Umeå
  • 2007-01-22 18:59

Jag har fått det att fungera både på min PowerBook G4 och min nya MacBook Pro.

1
Bevaka tråden