Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X hänger sig vid uppstart

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2006-11-30 15:21

Hejsan!

Jag uppdaterade nyligen från mac os x 10.4.3 till 10.4.8 och allting fungerade helt ok, och jag stängde av datorn som vanligt. Men sedan när jag satte på den igen så hände något!

Först går allting som vanligt, gråa äpplet och sen kommer den blåa skärmen och mac osx börjar ladda, och så plötsligt försvinner laddningsrutan och rutan är bara blå (inte en blue-screen, utan bakgrunds blå) och man ser musenpekarn i några sekunder, sedan försvinner den också, och skärmen blir blå!

Jag har testat med att reseta PRAM, och NVRAM. Jag har även försökt med att återställa genom att sätta in min mac os x CD, men får då ett förbudsmärke. HJÄLP!! börjar få Panik!!

MVH

Nicklas

Ps. Jag har en Imac g5 med isight DS.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-30 15:41

Har du haft skivan istoppad och sen hållt inne C under uppstart av datorn?
Gör det, gå in i skivverktyg och försök att reparera skivan... lyckas du inte med det så får då ominstallera skiten är jag rädd för...

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2006-11-30 16:13

Har testat det. Det funkar dessvärre inte!. Kommer inte ens in på skivorna. Så jag vet inte riktigt hur ominstallationen ska gå till.

  • Medlem
  • Aneby
  • 2007-01-22 19:38

Hej ishmac! Jag känner till din frustration då jag haft/har nåt liknande.
Kanske kan det följande ge dig nåt uppslag:
Lagom till att den vanliga garantitiden gått ut så började G5an att krångla. Den startade inte upp då den var kall! Visar en skärm som såg ut som en svart-vit tv under starka atmosfäriska störningar. "Logikkortet" "moderkortet" "skärmen" slut - det var de beked jag fick.
Lämnade så in macen på nyöppnade MacHuset.

Och fick så ett besked - Apple hade utökat garanti-tiden för logikkortet. Kondensatorer som läckte!
Har ännu inte fått tillbaka macen men så här långt så känner jag tillförsikt.
/birkar

Jag hade EXAKT samma problem. Håll inne "c" (är det va?) och installera om hela skiten. När du installerar så ska du dock inte formatera utan du ska ha kvar samma användare blabla .. kommer inte ihåg hur det var. Men iaf.. jag fick min att funka igen. (hade dock kvar en mapp med det gamla systemet, men jag antar att den går att ta bort).
Allt var precis som vanligt. Mina mailinställningar, safari, allt. Perfekt igen.,

1
Bevaka tråden