Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lite ångest inför byte från PC till Mac - söker stöd!

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-01-22 09:11

OK, jag har kommit till insikten att en iMac egentligen är det som passar mig bäst just nu, förutom på en punkt - det ekonomiska. Den ÄR dyrare än om jag bara skulle uppgradera min befintliga dator till motsvarande prestanda. Samtidigt är jag inte lika intresserad av att ha en masa småstrul och fixande och trixande som det alltid brukar vara.

Bara det senaste 1.5 åren har jag haft hårdvaruhaveri två gånger. Datorn används primärt för konvertering av råformaterade bildfiler (NIKON) brån Bridge, via ACR till PS för redigering. Utöver det normala pysslor som mejl, ordbehandling, etc. Allt i Microsoft Office program.

Det jag ser framför mig med en Mac är mindre besvär vad gäller hårdvara. Som håller åtminstone 2-3 år utan att jag känner att den lagar ner när man arbetar med det arbetsflödet jag nämnde ovan.

1. Det första som oroar mig lite är hur man gör med gamla/befintliga program som man använder och dels kanske har licens för? Har en massa barnspel som kidsen gillar tex. När det gäller större program, går det ofta att byta ut licencen från PC till MAC?

2. Om man köper en iMac nu, ingår det då uppgradering till Leopard eller tillkommer kostad för det? Och när förväntas det komma?

3. Har läst om möjliggheter att köra såväl OSX som XP/VIsta. Är det en lösning som fngerar bra och stablit?

4. Har flera diskar i min nuvarande burk. Hur gör man bäst med dom? iMac 20 har bara FW400, antar att det enda är att köpa extrena diskar till dessa? Eller finns det bättre lösningar? Externa diskar anslutna till router med USB-hub eller et NAS? Det jag känner är att jag intye vill förlora allt för mycket prestanda. 250GB i imacen är ju inte supermycket direkt.

5. Är iLife värt att köpa till eller finns det bra motsvarande programvaror gratis eller till mindre summa?

6. Hur är skärmen jämfört med en vanligt LCD? Går den att kalibrera?

7. Något annat man som man bör tänka på, för att göra denna transition så smidig som möjligt?

Usch, jag har haft "PC" sedan början 1990 (tror jag det var), det känns stort det här, nästan läskigt

Jag flyttar din tråd till vårt Switcherforum där du kommer få hjälp att konvertera

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-22 10:03

Vad kör du för operativsystem på det du kallar 'PC'? Jag utgår från att det är någon Windowsversion. Det är faktiskt något som genomgående antas bara. Jag för min del kör Ubuntu Linux på min 'PC'...

I och med att de nya intelmacarna numera kan boota windows (eller andra x86-baserade OS), kommer du vid varje givet tillfälle ges möjligheten att boota om maskinen i windowsmode, du kommer således inte såga av någon gren du sitter på, om du förstår vad jag menar...

• Medlem
  • 2007-01-22 10:04

Tack Sheriffen, ser man på. Såg inte ens att det fanns ett sådant. SORRY!

• Medlem
  • Örebro
  • 2007-01-22 10:07

2. Ingår ej, utan får köpas till.

4. iMacen har väl USB också, LAN diskar får betydligt sämre prestanda.

5. iLife ingår när du köper en iMac

• Medlem
  • 2007-01-22 10:27

1. Windows program fungerar inte under OsX. Är det ett nyinköpt program kanske du kan be om att få byta till Mac version, men det är tveksamt om viljan finns. Se mer underpunkt 3.

2. Köper du en iMac nu ingår ingen gratis uppgradering till Leopard. Köper du en veckan innan Leopard lanseras kan det hända att man brukar få köpa en uppgradering till priset av vad själva skivorna kostar. Problemet är att ingen vet exakt när Leopard kommer ut. Någon gång första halvåret 2007 har det sagts.

3. Det fungerar bra och stabilt. Under Bootcamp som man ännu kan ladda ner gratis från Apples hemsida fungerar Macen i princip som viken PC som helst. Windows XP/ Vista rullar som som om det var en vanlig PC under huven. Dock kan de vara lite problem med drivrutiner till Vista, men det förväntas lösa sig när Vista kommer ut till vanligt folk. Kräver att datorn startas om. Ett trevligt alternativ är att köra XP (Vista) under Parellels desktop (kostar ca 800 kr). Då startar man Windows direkt under OsX, dvs ingen omstart behövs. Det kallas virtualisering och innebar att det skapas en virtuell PC på din Mac. Funkar utmärkt men med en viss prestandaförlust. Tydligast märks det på grafiken. För det mesta är dock prestandan fullt tillräcklig. Borde även räcka för enklare barnspel mm.

4.Imacen 24" har även en Firewire 800. iMacen är utrustad med Gigabitnätverk vilket gör att man borde få bra prestanda om man ansluter en hårdisk till en router med samma prestanda. Kolla in Apples nya airport basstation. iMacen kan köpas med 500 GB intern hårdisk på Applestore.

5.iLife ingår och kostar inget och är suveränt till mycket. En av de absolut bästa programpaketen för mediahantering. Konsekvensen och integrationen mellan programmen är styrkan. Men det finns alternativ. Tex iView media pro som ersättare för iPhoto.

6: Skärmen är bra på de nya iMacarna och går att kalibrera med tex SpiderPro som är en apparat som man hänger på skärmen och som skapar en profil Profilen läses sedan in av operativsystemet.

7. Kanske någon annan kan svara på

Osx rullande på en Appeldator är ett mycket smidigt välintegrerat och naturligt system som ger mycket datorglädje för pengarna. Så det finns inget att oroa sig för vid ett byte. Läs här på forumet vad andra switchers har för erfarenheter. Det mesta är positivt kommer du att upptäcka.
/Beppe

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-22 10:29

OK, jag har kommit till insikten att en iMac egentligen är det som passar mig bäst just nu, förutom på en punkt - det ekonomiska. Den ÄR dyrare än om jag bara skulle uppgradera min befintliga dator till motsvarande prestanda. Samtidigt är jag inte lika intresserad av att ha en masa småstrul och fixande och trixande som det alltid brukar vara.

Bara det senaste 1.5 åren har jag haft hårdvaruhaveri två gånger. Datorn används primärt för konvertering av råformaterade bildfiler (NIKON) brån Bridge, via ACR till PS för redigering. Utöver det normala pysslor som mejl, ordbehandling, etc. Allt i Microsoft Office program.

Det jag ser framför mig med en Mac är mindre besvär vad gäller hårdvara. Som håller åtminstone 2-3 år utan att jag känner att den lagar ner när man arbetar med det arbetsflödet jag nämnde ovan.

1. Det första som oroar mig lite är hur man gör med gamla/befintliga program som man använder och dels kanske har licens för? Har en massa barnspel som kidsen gillar tex. När det gäller större program, går det ofta att byta ut licencen från PC till MAC?

Jag har själv en 20 tums intel-iMac och är väldigt nöjd! Jag jobbar med grafisk design och illustration.
Barnspelen kan du spela på din Windowspartition med Apples Bootcamp. Detta ska tydligen fungera väldigt bra.
Däremot är jag tveksam till att du kan konvertera/använda dina PC-licenser på Mac. Jag vet att det inte fungerar för Adobes program. Rätta mig någon om jag har fel.
Det bästa med de nya intelmacarna är att de kommer att fungera bättre och bättre i takt att alla program konverteras till att köras på de nya intelprocessorerna. Adobe CS3 som snart kommer är helt anpassat för de nya Macarna.
För dig som är fotograf(?) kan det vara intressant att kika på trialversionen av Aperture:
http://www.apple.com/aperture/

2. Om man köper en iMac nu, ingår det då uppgradering till Leopard eller tillkommer kostad för det? Och när förväntas det komma?

Uppgradering till Leopard ingår inte, såvida du inte väntar till våren/sommaren(?) då Leopard släpps.
http://www.macrumors.com/pages/2007/01/20070118233435.shtml

3. Har läst om möjliggheter att köra såväl OSX som XP/VIsta. Är det en lösning som fngerar bra och stablit?

Yes! Se fråga 1.

4. Har flera diskar i min nuvarande burk. Hur gör man bäst med dom? iMac 20 har bara FW400, antar att det enda är att köpa extrena diskar till dessa? Eller finns det bättre lösningar? Externa diskar anslutna till router med USB-hub eller et NAS? Det jag känner är att jag intye vill förlora allt för mycket prestanda. 250GB i imacen är ju inte supermycket direkt.

Detta kan nog någon annan svara på bättre. För mig funkar det med extern firewire 400.

5. Är iLife värt att köpa till eller finns det bra motsvarande programvaror gratis eller till mindre summa?

iLife ingår!

6. Hur är skärmen jämfört med en vanligt LCD? Går den att kalibrera?

Jag är väldigt nöjd med skärmen, efter visst strul. Se fråga 7.
Vad jag vet ska den gå att hårdvarukalibrera. Jag har dock inte gjort det själv.

7. Något annat man som man bör tänka på, för att göra denna transition så smidig som möjligt?

Usch, jag har haft "PC" sedan början 1990 (tror jag det var), det känns stort det här, nästan läskigt

Kolla så att din skärm är tipptopp när du får den. Jag hade diverse problem med bakgrundsbelyningen på min skärm när jag fick den. Tveka inte att byta om du inte är nöjd. Jag hade turen att få byta upp mig till en snabbare dator. Tur i oturen.

Annars har du egentligen bara en skön datorupplevelse att se fram emot!

Välkommen!

/tobias

• Medlem
  • 2007-01-22 10:32

Ok, när kommer Leopard att släppas? Hur mycket brukar det kosta för en sådan uppgradering?
Ja visst har väl iMac USB samt FW. Jag jag relaterar det är prestandan I en normal dator via SATA alt IDE-gränssnitt.

6. Enligt uppgift ska det vara samma paneler som i Apple Cinema Display, vilket ungefär innebär övre mellanklass. Funkar bra för de allra flesta, men krävande användare som vill ha så korrekta färger som det bara går bör titta åt annat håll. Du kan kalibrera skärmen så till vida att du stryper signalen från grafikkortet så att mängden rött, grönt och blått som skickas ut anpassas efter skärmens egenskaper. Detta kan naturligtvis göras med lämplig hårdvara, exempelvis EyeOne display eller liknande.

Det går att koppla in en extern skärm också, så om du skulle behöva bättre färgåtergivning är det bara att köpa en Eizo CG220.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-22 10:44

Som sagt...

Citat:

Uppgradering till Leopard ingår inte, såvida du inte väntar till våren/sommaren(?) då Leopard släpps.
http://www.macrumors.com/pages/2007/...18233435.shtml

• Medlem
  • 2007-01-22 10:59

Vilka är de stora skillnaderna mellan Tiger och Lopard? Vad brukar kostaderna ligga på för uppgradering av OS? Ungefär som nuvarande uppgr till Tiger?
TAck för länken, intressant läsning.
ANg displayen har jag inte SÅ stora krav så att jag behöver en Eizo CG220, även om det vore kul.

Ytterligare en fråga, hur fungerar det att lägga till en skärm och köra med två samtidigt?

TILLÄGG: Fungerat Boot Camp alt Parallels redan idag och fungerar det bra? För min del skulle det vara en lösning att kombinera Win XP/Vista och OSX.

Senast redigerat 2007-01-22 11:15

Priset för uppgradering har stadigt sjunkit mellan varje versionshopp. 10.3 låg på 1495:- ink moms och 10.4 ligger på 1195:- ink moms. Därmed inte sagt att det behöver bli billigare med 10.5, Apple kan ju rent av komma fram till att den ska bli dyrare.

Att radda upp skillnaderna mellan 10.4 och 10.5 kan nog bli lite jobbigt. Enklast är väl att kolla på apples sidor där de listar alla (i alla fall alla som de valt att berätta om så här långt, en del är ju fortfarande hemliga) kommande nyheter och förbättringar, men då får du naturligtvis inte veta vad som redan finns i 10.4.

Att koppla in en extra skärm är inga problem. Du kan glatt välja mellan att ha dem som två separata eller köra dem med samma bild. Det går också att bestämma vilken som ska vara huvudskärm, dvs var menyerna ska ligga.

• Medlem
  • 2007-01-22 14:52

Shit pommfritt. Kollade nu vad det kostade att uppgradera till tiger med Mecenatkort, 597kr. OTROLIGT billigt. 1195 utan. TIll det priset är det ju lätt att uppgradera till Leopard om det ligger i samma prisnivåer.
Att uppgradera min nuvarande PC inkl skäm landar på ca 9500kr, motsvarande skärm, minne och CPU. ATt köpa iMax 20" kostar cirka 14500kr . Det diffar ungefär 5000kr. Då får jag försvisso två datorer istället för bara en uppgraderad (plus lite strökomponenter) vilket behövs nu när barnen blir så stora att de allt mer pilla själv. Vad jag måste fråga mig är om detta är värt 5000kr extra. Måsta också lägga till några chassin för externa diskar. Några tips på snygga sådana som matchar imacen ?

Tack för allal hjälp och tips. Skall fundera lite mer på det och lägga ordern under veckan, ant uppgradering eller en iMac.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-01-22 15:03

När du nu pratar om Mecenatkortets rabatter så bör du tänka på att iMac 20" inte alls kostar 14500kr då, utan runt 12000, där i svängarna.

Vill du köpa till en iMac-matchande skärm kanske du vill titta på den här: http://macoteket.se/product_list.jsp?group_id=945448&product_id=1047841

..som ju också passar till Mac Mini, då kan du ge bort den till ungarna sen ifall du uppgraderar till en 30" Cinema Screen istället.

Själv önskar jag att en iMac-skärm utan själva datorn funnits att köpa. Jättesnyggt.

• Medlem
  • 2007-01-22 15:15

Om jag går direkt till apple Store och lägger en imac 20" (2.16 C2D) i korgen med tillägg för att det skall vara 2GB så kostar det 16.195kr. Går jag in via mecenat, loggar in och klickar mig till Apple store så kostar samma kit 14.576kr. Finns det andra ställen som är billigare?

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-01-22 17:21

Det billigaste sättet att på tag på dom nyaste Macarna i Sverige är just Mecenatkortet. Antagligen finns det mera invecklade rabatter för folk anställda på Aftonbladet eller liknande, men det är på Mecenat som priset i princip blir lägst.

Macar blir billigare än deras (svenska) PC-alternativ i USA på grund av bland annat den låga dollarkursen, och köper du Refurbished Mac kan du få ner USA-priset med ytterligare 15-40%.

Applestore är skitdyra på minnen, det kan vara värt att kolla vad det kostar att byta själv. Jag fissar att du kan spara uppemot en tusenlapp på att byta själv (och det är inte svårt, det klarar även novisen på 15 minuter)

Ursprungligen av denjohan:

Applestore är skitdyra på minnen, det kan vara värt att kolla vad det kostar att byta själv. Jag fissar att du kan spara uppemot en tusenlapp på att byta själv (och det är inte svårt, det klarar även novisen på 15 minuter)

AppleStore har iofs sänkt priserna senaste tiden. Man ska dessutom jämföra med bra märkesminnen typ Crucial som man kan hitta på www.komplett.se bara att använda konfiguratorn klicka fram till rätt iMac. Sätt för guds skull inte i skräpminne...

Ursprungligen av Redglittercoffin:

AppleStore har iofs sänkt priserna senaste tiden. Man ska dessutom jämföra med bra märkesminnen typ Crucial som man kan hitta på www.komplett.se bara att använda konfiguratorn klicka fram till rätt iMac. Sätt för guds skull inte i skräpminne...

Du har säkert rätt, det är ett tag sedan jag handlade hos AppleStore sist. Det var bara den gamla ryggmärgsreflexen att man inte handlar minnen hos Apple som gjorde sig gällande...

• Medlem
  • 2007-01-22 20:07

Köper man en iMac med 1GB (512 x 2) och sen säljer dom för 6-800kr så köper man sedan 2GB för 2000kr så han inte tjänat så himla mycket. Tror det kostar typ 1500kr extra att köpa en iMac 20" som har 2GB firwkt från Apple. Plus allt besvär. Nej, anledningen till att göra detta byyta var ju att slippa allt sånt här småstrul. Handlade det om mer pengar, kanske 1000kr så vore det däremot intressant. Tack för tipset.

• Medlem
  • 2007-01-23 11:13

Ärligt talat, om man bortser från ett bättre OS, design och användarvänlighet. Hur står sig iMac med C2D och 2gig RAM i förhållande till motsvarande PC för för att bildbehandling i Bridge, ACR och PS. Vet att CS2 inte är optimerat men jag antar att CS3 kommer final under våren så då löser det väl sig... GUD! Att det skall vara et så svårt beslut HAr egentligen ingenting emot XP utan tycker bara att det strular med hårdvaran ibland och att jag gillar designen hos iMAc.
Hjärtat säger iMac men hjärnan säger uppgraderad PC. Nåja, tack för all hjälp och info i frågan. SKa grubbla några timmar innan jag tar ett välgrundat beslut.

Sluta grubbla...

Ursprungligen av JvD:

Ärligt talat, om man bortser från ett bättre OS, design och användarvänlighet. Hur står sig iMac med C2D och 2gig RAM i förhållande till motsvarande PC för för att bildbehandling i Bridge, ACR och PS. Vet att CS2 inte är optimerat men jag antar att CS3 kommer final under våren så då löser det väl sig... GUD! Att det skall vara et så svårt beslut HAr egentligen ingenting emot XP utan tycker bara att det strular med hårdvaran ibland och att jag gillar designen hos iMAc.
Hjärtat säger iMac men hjärnan säger uppgraderad PC. Nåja, tack för all hjälp och info i frågan. SKa grubbla några timmar innan jag tar ett välgrundat beslut.

Visst, om man byter blir det alltid något som man inte kan ta med sig över till den ljusa sidan. Ta de där sakerna och ge bort dem eller sälj dem på Tradera.
Du kommer att gå ifrån en användare som sitter och kör en massa verktyg för att underhålla systemet till en användare som ANVÄNDER sin dator.

Det är väldigt svårt att förklara för "PC-folk". De brukar kontra med att den och den funktionen finns visst... men alla saker är lösa och hänger och dinglar för sig självt i Windows - inget hänger ihop. Typiska PC-folks frågor är din fråga om hur den "står sig" i bildbehandling ovan. Tja, min burk är på 2GHz med nån intelpropp som jag aldrig kommer ihåg det fåniga namnet på. Det kommer att gå lika fort som på en lika bestyckad PC... Jag fyller 40 om nån vecka. Jag orkar inte bry mig längre om antal millisekunder per fortnight i nån kabel här eller nån hårddisk där. Det fungerar, jag bryr mig inte. Som PC-användare är man uppfostrad till att det skulle vara viktigt hur många bits per sekund som det hela sker med när man kopierar/bränner en fil...
Som mac-användare vänjer man sig vid betydligt mer tillbakalutat sätt att hantera sin dator. Själv har jag 11000 låtar, ett dussin ljudböcker, 6000 bilder. Jag beställer utskrifter av foton, mailar, sköter bekantskapskretsen, hanterar min digitalkamera och iPod, printar trådlöst på en laserskrivare.. bränner DVD-skivor med bildspel på, allt bara funkar, inget gnissel, inget konstigt. Sätter jag mig vid datorn händer det oftast ngt kreativt. Tandagnissel behöver jag aldrig ta till...

Äh, köp burken, får du nån tetig variant på hemlängtan så installera Xp på den då.

• Medlem
  • Stenungsund
  • 2007-01-25 00:59

Det kanske nästan bara är bra att låta barnspelen rulla i windows XP via bootcamp? Starta om datorn och starta upp den i Win XP... Så behöver du inte vara orolig att ungarna förstör något för dig i ditt system (OS X)!

• Medlem
  • 2007-01-25 07:30

Tack för omtanken, har funderat på att göra det. Kanske främst för att jag tycker det vara dåligt med Barnspel för MAC, eller så har jag bara tittat dåligt. Efter allt funderande har jag till slut bestämt mig. Jag har kommit fram till två saker. Dels att jag SKA köpa en mac, med största sannolikhet en iMAc 20 eller möjligen en 24 beroende på prisutvecklingen. Dels att jag skall vänta någon månad,inte fölr att invänta bättre priser eller någon annat utan att jag har för mycket att stå i just nu. En switch skulle ta för mycket kraft och intresse av mig just nu. Återkmmer när den står på borde om någon månad

• Medlem
  • 2007-01-29 23:01

Tack Goflorp, det är ungeför så jag vill ha det. Har allt för mycket annat i livet just nu men så snart det lugnar sig går jag raka spåret och köper mig en iMac 20" eller 24". De stora funderingarna jag har nu är är om man kan hitta externa chassin för någon av mina SATA-diskar med FW400-anslutning. Verkar stört omöjligt.

Satsa lite extra för att få Firewire, det är det värt.

Kan man boota från en extern HD med USB ännu? ....

Ursprungligen av Goflorp:

Kan man boota från en extern HD med USB ännu? ....

Ja, jag har läst någonstans att man ska kunna göra det på intelmacarna.

• Medlem
  • 2007-02-02 16:05

Tack, det ska jag göra. Har några SATA-diskar jag skulle vilja använda men har haft svårt att hitta chassin/kabinett med FW400 för SATA, verkar av någon anledning rätt ovanligt. SKUMT! Hittade dock några på ebay, skönt

1
Bevaka tråden