Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Elgato EyeTV fråga

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Örjan Borgström:

Men titta på hur stora antenner det är på taken och utgå ifrån att ni måste ha lika stor till EyeTV.

Jag håller inte med, jag har bl a testat att åka runt med bilen och ha antennen på taket, fungerar helt ok. iofs skall man ha EyeTV Diversity för detta med dubbla mottagare
Digitala sändningar klarar sig på betydligt mindre antenner än de analoga, mest troligt i ett annat frekvensband än de gamla "stora antennerna" på taket avsedda för analog TV.

Jag är ledsen, kan inget om iDVD...
Det funkar helt perfekt med Toast, kan verkligen rekommendera det programmet...!

Ursprungligen av besika:

Jag är ledsen, kan inget om iDVD...
Det funkar helt perfekt med Toast, kan verkligen rekommendera det programmet...!

Jag kan berätta att det funkade med iDVD - jag testade - men för närvarande har jag ett annat problem som jag försöker få en lösning på. Jag hoppas kunna få ett svar från Elgatos support under veckan.

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Jag kan berätta att det funkade med iDVD - jag testade - men för närvarande har jag ett annat problem som jag försöker få en lösning på. Jag hoppas kunna få ett svar från Elgatos support under veckan.

Du lär få vänta på svar. Jag har fortfarande inte fått ssvar på min fråga om ljudet, nu har jag ju löst det ändå, men ville se hur lång tid de tar på sig att svara...

Efter att ha kört med EyeTV Hybrid ett tag så har jag bestämt mig för att också testa EyeTV 250. Hybrid fungerar jättebra med Digitala sändningar, men med analoga är det värre. Bl a saknar den Live TV buffer i analoga tunern så CyTV fungerar inte jättebra.
Vidare tar den all CPU när man spelar in analoga sändningar, något some fungerar om macen bara gör detta, men inte annars. (mac mini duo core 1.66Ghz).

Ursprungligen av Johan Hellström:

Efter att ha kört med EyeTV Hybrid ett tag så har jag bestämt mig för att också testa EyeTV 250. Hybrid fungerar jättebra med Digitala sändningar, men med analoga är det värre. Bl a saknar den Live TV buffer i analoga tunern så CyTV fungerar inte jättebra.
Vidare tar den all CPU när man spelar in analoga sändningar, något some fungerar om macen bara gör detta, men inte annars. (mac mini duo core 1.66Ghz).

EyeTV 250 är guld. Jag har iofs en väldans kraftfull Mac men tycker ändå att det är häftigt att jag kunde sitta o spela WOW samtidigt som jag lät EyTV'n köra i bakgrunden och spela in från ett vhs-band. Vill man kunna göra flera saker samtidigt och inte riskera att datorn kryper på knäna för att all processorkraft går åt till att spela in tv/video så rekomenderar jag Eyetv 250 varmt.

EyeTV 250 är guld. Jag har iofs en väldans kraftfull Mac men tycker ändå att det är häftigt att jag kunde sitta o spela WOW samtidigt som jag lät EyTV'n köra i bakgrunden och spela in från ett vhs-band. Vill man kunna göra flera saker samtidigt och inte riskera att datorn kryper på knäna för att all processorkraft går åt till att spela in tv/video så rekomenderar jag Eyetv 250 varmt.

Javisst, men det största problemet är väl inte om andra applikationer haltar, det värsta är att inspelningen blir dålig med störningar i ljudet osv.
Man får vad man betalar för, EyeTV 250 kostar mer än Hybrid, men har bara en analog tuner=> slutsats, bättre kvalitet

Javisst, men det största problemet är väl inte om andra applikationer haltar, det värsta är att inspelningen blir dålig med störningar i ljudet osv.
Man får vad man betalar för, EyeTV 250 kostar mer än Hybrid, men har bara en analog tuner=> slutsats, bättre kvalitet

Med reservation för att jag totalt missuppfattat vad du menar:
Jag har inte digitaltv och jag kommer att fortsätta köra med ComHem så länge jag bara kan så jag skiter fullständigt i det digitala. Jag köpte min 250 för att främst använda till att konvertera vhs-band och de jag konverterat hittills har det inte varit några problem med vare sig ljud- eller bildmässigt. Jag försökte vara snäll och ge en rekomendation men det kanske jag inte skulle ha gjort...eller?...:tveksam:

Med reservation för att jag totalt missuppfattat vad du menar:
Jag har inte digitaltv och jag kommer att fortsätta köra med ComHem så länge jag bara kan så jag skiter fullständigt i det digitala. Jag köpte min 250 för att främst använda till att konvertera vhs-band och de jag konverterat hittills har det inte varit några problem med vare sig ljud- eller bildmässigt. Jag försökte vara snäll och ge en rekomendation men det kanske jag inte skulle ha gjort...eller?...:tveksam:

Comhem kommer inom en snart framtid att lägga ner de analoga näten i fastigheterna, något annat vore konstigt.
Det är klart att du skall ge rekommendationer, min rekommendation (eyet tv hybrid) fungerar ju inte särskilt bra så jag har själv beställt en 250 för att se om den är bättre.

Comhem kommer inom en snart framtid att lägga ner de analoga näten i fastigheterna, något annat vore konstigt.
Det är klart att du skall ge rekommendationer, min rekommendation (eyet tv hybrid) fungerar ju inte särskilt bra så jag har själv beställt en 250 för att se om den är bättre.

Jag skrev faktiskt ett mail till ComHem och frågade om den saken för ett tag sedan. Svaret jag fick var att ComHem-anslutna fastigheter INTE kommer att drabbas av den analoga nedsläckningen. Så här står det på deras hemsida:

Citat:

Com Hem kommer inte att helt övergå till digitala sändningar 2007 eftersom vi inte vill tvinga våra kunder till en ny teknologi. Vi vill att du som kund hos Com Hem själv ska upptäcka fördelarna med digital-tv!

Com Hem kommer också en dag att sluta sända analogt men det sker inte inom en överskådlig framtid.

Jag kan också göra andra saker när jag spelar in analogt.
MacBook 2 GHz Intel Core Duo 1GB 667 MHz...

Senast redigerat 2007-01-23 23:42

Comhems digitala system är ett annat än det som används från de markbundna sändarna så EyeTV fungerar inte på de signalerna ändå.

Det finns tre olika digitala sändningssystem för TV om man bortser från IP-TV
64QAM används i kabel-TV typ Comhem
QPSK används från satellit
COFDM används från de markbundna sändarna

De tre olika systemen kräver olika mottagare.

EyeTV klarar idag COFDM och det analoga PAL-systemet som används från de sändare som ännu inte släckt och som analog signal i kabel-nät..

Ursprungligen av Örjan Borgström:

Comhems digitala system är ett annat än det som används från de markbundna sändarna så EyeTV fungerar inte på de signalerna ändå.

Det finns tre olika digitala sändningssystem för TV om man bortser från IP-TV
... SNIP.

OFF TOPIC MODE ON!

Finns? Vad har det med tråden at göra? Det finns föv fler än tre system, använd gärna de normala begreppen såsom, DVB-T (marksänt), DVB-C (KabelTV) och DVB-S (Sattelit) (vad nu detta har med saken att göra).

Jag har nu precis testat EyeTV 250. Av någon anledning tar den 50% CPU bara av att titta på TV på de analoga sändningarna. Slår man på Game Mode tar den bara 10%. Borde det inte vara tvärtom? Det som så här långt är mycket bättre med 250 än t ex Hybrid är att man kan använda CyTV perfekt för Live sändningar (från analog signal).
Nu kan jag utan problem titta på sattelit-tv i varje dator i huset som har trådlöst nätverk.

Bevaka tråden