Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMovie HD frågor

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska hjälpa en polare föra över lite filmer till min Mac då hans kamera enbart stödjer Firewire. Har sökt runt i forumet utan någon lycka. Har aldrig jobbat i iMovie förut och har några frågor.

Hans kamera är en Canoin mdv 500E. Finns det någon lista över vilka kameror som stödjs av iMovie?

Vilken sladd behöver man? Hans kontakt har kontakt har fyra stift, jag har en Macbook.

Tar filmerna generellt stor plats? Hur stor plats tar ett dv-band?

Det var väl allt. Än så länge. Återkommer om jag stöter på några problem.

Ett DV band rymmer väl i storleksordningen 15-20GB (efter vad jag kan se av mina filer). Vet inte om det finns en lista på kameror som stöds, men enklast så pluggar ni in sladden i hans DV kamera och sen sätter ni in sladden i Firewireporten på Macen. Sladden borde rimligtvis finns med i köpet av kameran; om inte, så borde vilken Canon åf som helst kunna hjälpa till med det.

Jag har försökt att googla kameramodellen, men inte hittat något - ni måste naturligtvis koll att den stöder Firewire.

Just det ja - kameran skall vara på och ställd i "VCR" läge eller uppspelningsläge...

/CX

Grymt tacksamt för hjälpen!

Ps. Försökte också googla. Canon mv 500 dv camrecorder hette den visst

Sladden bör vara en vanlig Firewire med 6-stift (stor) i ena änden och 4-stifts (liten) i andra. Firewire går också under Sonys namn "iLink" eller det mer pc-aktiga "IEE1394".

Att dra in en timmes dv-material tar upp ca 11GB, så ha gott om plats redo på hårddisken. Ytterligare redigering, övergångar mm tar upp ytterligare plats då allt ligger lagrat så man kan ångra i iMovie.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-23 08:39

Om ni vill bränna en DVD kommer ni även att behöva köra iDVD.

I båda programmen kan man gå in i hjälp-menyn och öppna ett kom-igång-dokument. Det kan vara bra att skumma igenom det.

Var beredd på att konvertering till vissa videoformat kan ta obscent lång tid.

Ytterligare ett tips är att kolla instruktionsfilmerna:
http://www.apple.com/ilife/tutorials/

Tack!

Precis så hade vi tänkt göra. Lägga in filmerna bränna ut dem på dvd, ta bort filmrullen i fråga och börja om med en ny dv-rulle.

Som tur var är datorn helt ny så jag har inte hunnit lägga in så mycket på min hårddisk.

Borde man konvertera filerna till dvd format efteråt, mpeg4? Eller kan man göra det direkt i iMovie HD?

DVD-format = mpeg2. Mpeg 4 är något annat, och kan inte läsas av vanliga dvd-spelare. iDVD skapar en DVD-skiva enligt standard. Regionsfri förstås.

1. Håll dig till 55 min per film så har du plats för lite menyer etc i iDVD och ändå komma under en timme. På så sätt kan du ha inställningen för snabbast komprimering och komprimering i bakgrunden i iDVD. Allt över en timme upp till två måste komprimeras hårdare (=betydligt längre tidsåtgång), och med tanke på hur billiga DVD-skivorna är och hur mer överskådligt det blir att inte klämma in allt material på en enda skiva rekommenderas max 55 min redan i iMovie.

2. Om du vill göra en mpeg4-film etc kan du öppna den .mov-film som finns gömt inne i iMovies projektfil. Höger- (ctrl) klicka och välj Visa paketets innehåll. Där inne någonstans finns en .mov med projektets namn. Öppna den i QuickTime player och exportera till önskat format. Gör alltså konverteringen till annat format än DVD innan du kastar iMovie-projektet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-23 20:12

Det går ju att exportera till diverse format även från iMovie...

När jag importerar med iMovie HD från en HD-kamera, tar 57 - 58 min upp ca 50 GB. Detta får sedan plats på en DVD.

Där ser man - kommer bara ihåg att den där .mov-filen var användbar - och betydligt mer lätthittad - i tidigare versioner av iMovie. Har inte haft behov av att konvertera på ett tag nu.

Så gick jungrufärden av idag då. Och det gick väl inte helt smärtfritt. Först och främst tog det grymt långt tid. Skulle väl säga att processen importera-bränna 50 minutersfilm tog c 2,5-3.5 timmar. Detta kanske är helt normalt. Men för mig kändes det överraskande långsamt. Man måste alltså spela upp filmen och spela in till hårddisken? Det finns inget snabbare sätt? Likadant tog det i iDVD minst en 45 minuter bara att bearbete menyer, och säkert en halvtimme att bearbeta filmen. Jag valde att använda magicmovie, och trots det så fick jag upp varningar om fel i menyerna när jag skulle bränna. Jag förstod inte innebörden och brände ändå. Kanske var det därför det tog så lång tid? Eller tar det alltid så lång tid att rendera menyer?

Men slutresultatet blev mycket bra iallfall. Trots att det tog lång mycket mer tid än jag trodde.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-27 08:23

Det tar lång tid för mig med. Enda glädjen är att då du väl fått ut en bränd DVD så kan du bränna en till MYCKET fortare.

Om man konverterar till andra format (H.242 i bästa kvalitet) så tar det mycket längre tid. 1 dygn per timme på min PB G4 1,5GHz ungefär.

Videokonverteringar äter CPU-cykler...

P.S.
Om du störs av Apple-loggan i menyerna kan man slå av den i inställningar.

Tack för svaret då vet jag att det ska ta långtid. Appleloggan såg jag inte för magicmovie la in någon flashig meny.

1
Bevaka tråden