Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HDTV i Macen, format och inspelning?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-10-15 12:30

SVT mfl börjar med HD-sändningar. De som sätt säger att det är stor – enorm skillnad.
HD verkar vara ett riktigt getingbo med massor att tänka på och skulle nog behöva ett eget forum. Jag börjar här så får vi se vad våra hövdingar tycker.

Nåväl, jag börjar här med lite frågor.
Inspelning: Har tittat på lite inspelningsmöjligheter
Elgatos eyetv hybrid US, dom säger … Do you plan to use EyeTV Hybrid with a Dual PowerPC G5 or an Intel Core Duo processor? Then enjoy watching 720p or 1080i HDTV (MPEG-2) in addition to the other digital television standards.

Eyetv hybrid INT, dom säger … Bonus for Australians: Do you plan to use EyeTV Hybrid with a Dual PowerPC G5 or an Intel Core Duo processor? Then enjoy watching 720p or 1080i HDTV (MPEG-2) in addition to the other digital television standards.

Verkar som hybriden inte kan spela in HD i Sverige?!

Vilka komprimeringsformat används normalt. SVT säger …MPEG-4 med inriktning mot kompression för multimedia (MPEG-4 SP/ASP) samt HDTV (MPEG-4 AVC) som anses vara lämplig metod för sändning av HDTV. Olika MPEG-4format?!
Elgato säger MPEG-2 men räcker det till HD?

Hur mycket datorkraft behövs för att det ska vara bekvämt och vad krävs av brännarprogram och DVD-brännare …?
Kan min DVD-spelare spela upp mina HD-DVD-skivor?

Vilka ljudformat gäller 5:1, Dolby Digital, Surround ….

PUU! Det snurrar runt i min lilla hjärna, men jag vill ju inte slänga ut en massa pengar på något som blir fel
Per S

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-15 13:44

Jag tror fortfarande inte det finns en lösning för HDTV > Macen faktiskt trots att de kör med MPEG4 / H264 som Apple ändå "tagit till sig".

MPEG2 fungerar utmärkt för HD och har vissa fördelar mot MPEG4. Det drar enormt mycket mindre CPU-kraft och jag tror det har en tätare GOP-struktur vilket gör det "snällare" i TV-sammahang vid byte av kanaler bl.a. Dock kräver MPEG2 c:a 2-4 ggr så hög bandbredd för samma bildkvalité som MPEG4 vilket kommer gör att det troligen försvinner på sikt.

Ljudet tror jag är Dolby Digital 2.0 eller 5.1 (Stereo eller Surround).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-15 13:46

Gjorde rubriken tydligare

- Mod

  • Oregistrerad
  • 2006-10-15 16:17

OK, men MPEG2 tav väl ganska mycket mer plats än MPEG4. Beror naturligtvis också på vilken HD-kvalitet man använder men finns detnågon som vet hur mycket tid får man plats med på en vanlig DVD/dual layer?
Är det någon här som har egna erfarenheter av HD på Macen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-15 22:14

Jag har ingen erfarenhet av inspelning från HDTV-sändningar alls men har gjort en del produktioner i HD.

H264 / MPEG4 kommer man undan med runt 6-10 Mbit för HD 1080p
MPEG2 ligger snarare upp 18-25 MBit

Dock ser MPEG2 riktigt bra ut i HD och går grymt mkt snabbare att komprimera.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-16 20:35

Intresset verkar vara på topp för HD här.

Miglia har en HD-mottagare TVminiHD. Verkar vara duktig men hittar ingen försäljare i Sverige.
Nån som vet mer om dem eller annan HD-mottagare?

Ursprungligen av Erik.dv:

Jag har ingen erfarenhet av inspelning från HDTV-sändningar alls men har gjort en del produktioner i HD.

H264 / MPEG4 kommer man undan med runt 6-10 Mbit för HD 1080p
MPEG2 ligger snarare upp 18-25 MBit

Dock ser MPEG2 riktigt bra ut i HD och går grymt mkt snabbare att komprimera.

Reagerade lite på det där. Menar du att det är ungefär 18-25 Mbit per sekund som tankas då man kör MPEG2 HDTV? Det är.... tokmycket. Om det var det du menade.

Det är iofs vid 1080P.... har du nån aning hur mycket som tankas över vid 720P? I både MPEG2 och H.264.

Nu finns det tydligen en ny motagare från Elgato som heter "Elgato EyeTV Diversity" som ska klara HD. Den har dubbla tuners som antingen kan användas var och en för sig för att se två kanaler samtidigt, eller tillsammans för att uppnå bättre mottagning.

Verkar väldigt intressant. Kostar 1200 + moms.

Jens

Alla digitala eyetv-mottagare klarar av att ta emot hdtv men det finns inte stöd för mpeg4-avkodningen i mjukvaran än. Du kan med andra ord spela in hdtv-kanalen men du kan inte spela upp den inspelade filen sedan. Åtminstone inte i eyetv.

Men när de väl uppgraderar mjukvaran så den får stöd för mpeg4 så kommer du kunna se på hdtv (om du har tillgång till sådana kanaler förstås).

Vilken Mac för HD-redigering?

Har någon redi[LEFT/]gerat HD-inspelat videomaterial i någon Mac? Isåfall, vilken modell? Och med vilket redigeringsprogram? Hur mycket processorkraft behövs? ....

Ursprungligen av bjorn1872:

Har någon redi[LEFT/]gerat HD-inspelat videomaterial i någon Mac? Isåfall, vilken modell? Och med vilket redigeringsprogram? Hur mycket processorkraft behövs? ....

Macbook / FCP 5.1.2 / DVCpro HD 1080i50... Inga problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-06 22:36

Man måste se en skillnad på "LEVERANSFORMAT" och "REDIGERINGSFORMAT". På en intel-mac är det inga större problem att redigera REDIGERINGSFORMAT av typen HDV och DVCPRO HD, men att se LEVERANSFORMAT (som tråden handlade om) ÄR ett problem (om ens möjligt).

  • Oregistrerad
  • 2006-11-18 22:35

Observera att SVT:s HD-sändningar inte sker i fria marknätet. Ett abonnemang hos Canal Digital den enda möjligheten att ta in HDTV. Nästa steg förväntas bli kabel. Marknätet dröjer.
Så du som funderar på EyeTV Diversity, glöm denom endamålet är HD. Däremot kan den ta in två kanaler samtidigt om man nu vill titta på en och spela in en annan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-23 20:33

Är det någon som vet om det skulle vara möjligt att få in HD-signal från en comhem-hd-box till datorn via hybriden eller någon annan elgato.
Sitter med en tjocktv och kan ju inte utnyttja hd-signalen på tv:n.
Vore juste om man kunde få in den i datorn.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2007-01-24 23:42

Glöm all ev inspelning från HDTV till dator etc. Detta är något som filmbolag KRÄVER av kanal-leverantörerna.

När det gäller com hem så paras programkortet och boxen ihop med varandra för att man skall kunna se HDTV. Dvs, Elgato kommer inte att fungera.

  • Oregistrerad
  • 2007-05-25 16:51

Tar upp den här tråden igen med anledning av att SVT nu drar igång sina markbundna HD-sändningar:
http://www.nyteknik.se/art/50847

Hur kommer det att funka med EyeTV och en DTT? De säger att sändningarna är i Mpeg4, 720p. Har för mig att EyeTV inte hade stöd för h264 avkodning, har det ändrats ännu?

Nej det har inte ändrats. Nån som bor i det aktuella området kan däremot försöka sig på att spela in SVT HD och sedan försöka spela upp filen genom VLC. Det kanske funkar, om personen i fråga har en iMac eller Macbook pro med snabbaste core 2 duon.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-05-26 22:14

Har nu testat. Kanalen visas i programlistan som Radiokanal, och försöker jag titta får jag bara en svart bild med en ljudsymbol på men hör ljudet. Det går däremot utmärkt att spela in, och därefter titta på det i EyeTV. Spelade in Expedition Linné idag.
Nu sitter jag visserligen på en gammal Powerbook G4 så uppspelningen blir ganska hackig men det är bild i alla fall. Spelade in standard-formatet i veckan av samma film och jämför dem sida vid sida, och det är bra mycket trevligare med 720p än standard-tv.

Krav för 1080p

Jag kan inte titta på 1080p på min 2x2.0 GHz G5 med nVidia Geforce 5200 kort.

VLC säger "computer too slow?"

Vad är minimikravet?
Är det processorn eller grafikkortet som behöver snabbas upp?

(Mina PC-polare skrattar när jag berättar vad det är för grafikkort).

Senast redigerat 2007-06-26 02:45

det örjan, Jag har för mig att din G5:a ska klara det fint i QuickTime 7, serru

Ursprungligen av apple4ever:

det örjan, Jag har för mig att din G5:a ska klara det fint i QuickTime 7, serru

Men Quicktime kan inte köra .mkv filer.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2007-06-26 22:25

Nya Perian codec ska göra det.
http://forum.videohelp.com/topic331562.html

Ops.. verkar som dom har lagt ner alla länkar till den, själv sitter jag på 1.0b5
Är det någon som vet varför perian har lagt ner beta sidan?

Sådär ja hittade den till slut.
http://mac-gratuit.fr/gratuit-359.html

Senast redigerat 2007-06-26 22:48
  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-26 10:48

1280*720, 50fps? Ser väldigt märkligt ut.

Örjan - Gå in på http://www.apple.com/trailers/ och kika på en 1080p trailer. Visserligen kodat för just quicktimeplayer men om den klarar av att spela upp de filerna så bör den även klara av att spela upp filerna du försöker öppna i VLC.

  • Medlem
  • 2007-08-15 11:33

Någon som sett någon Elgato liknande produkt som kan ta in component-video? Vad jag är ute efter är något som liknar Elgato EyeTV Hybrid (DTT + Analog TV) fast den äcen klarar componentvideo. Det är ok om det är en låda oc inte bara en USB-sticka.

/hpe

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-26 10:10

Med min MBP 2.4GHz C2D kan jag med EyeTV 2.5 kolla på SVT HD utan problem. Roligt Hoppas det börjar sändas lite vettiga program där bara.

1
Bevaka tråden