Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhoto hittar inte bilderna när rullarna är omdöpta

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Jag tänkte se om någon haft ett liknande problem och vet hur man ska lösa det.

En vän till min tipsade mig om att om man ska göra backups på en extern hårddisk kan det vara bra att döpa om alla sina bildmappar till namn man känner igen, istället för "Rulle412". Därför satte jag mig en eftermiddag och gjorde detta. Fast i själva mappen bilder/iPhoto Library/Originals. Nu när jag ska titta på bilderna separat i iPhoto hittar programmet inte bilderna, även om tumnageln finns där. Det kommer bara upp ett stort "!". Mycket märkligt.

Är det någon som vet hur man kan åtgärda detta problem? Vore väldigt tacksam för svar!

Jag vet inte hur du ska göra, men det skadar nog inte att testa med att hålla nere Äpple + alt när du startar iPhoto. Där kan du välja något/några av de fyra alternativen som kommer upp.

• Medlem
  • Höganäs
  • 2007-01-22 22:32

Hej

Som du kanske insett är det inte så populärt att göra denna omdöpning av bilder/mappar i själva "iPhoto Library" - den mappen vill iPhoto själv hålla ordning på.

Kanske kan du återskapa biblioteket genom att hålla ned alt-kommando när du startar iPhoto och välja att bygga om bibliotekets databas.

Lycka till!

ps. För att säkerhetskopiera:
Kopiera hela iPhoto Library-mappen i fortsättningen...

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-01-23 09:17

Katalogstrukturen ska man, som de andra redan sagt, inte röra när det gäller iTunes och iPhoto. Och varför skullle man? Man är ju aldrig inne där och harvar ändå, man använder ju programmet. Döpa om mappar och sortera den vägen känns så Windows...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-23 10:44

Om du vill ha bättre namn på en filmrulle än "Rulle 123" så ändrar man det i iPhoto.

Välj menyn Innehåll->Filmrullar. Nu visas filmrullarna i innehållsfönstret.

Markera en filmrulle.
Se till att info-knappen (med ett i i en cirkel) längst ner i iPhoto-fönstret är intryckt.
På "Information" (i info-fönstret) står nu "Rulle 123". Markera det och ändra.

Ändra ALDRIG i de mappar och filer som iPhoto skapar åt dig!!!!! Öppna aldrig biblioteks-mappen ens!

Ja, tack för alla tips. Det verkar som om jag gjort lite av en blunder. Kan jag döpa om mapparna i iPhoto till samma namn som mapparna? Hitter den rätt då månne?

1
Bevaka tråden